Zamknij

Ostrowiecka cysterna do przewozu gazu skroplonego

10:44, 28.02.2018
Skomentuj

Ostrowiecka firma zbuduje cysternę do przewozu gazu skroplonego. ?php>

To ogromne wyzwanie, bowiem na świecie tego typu urządzenia wykonuje zaledwie kilku producentów. Jeśli projekt się powiedzie, będzie to sukces technologiczny rodzimej firmy, porównywalny do największych osiągnięć technicznych ostrowieckiej huty.?php>

Dwa lata temu rozpoczął działalność Gazoport w Świnoujściu i zaczął się nowy etap w gazownictwie i gospodarce. Terminal przeładunkowy umożliwia odbiór skroplonego gazu ziemnego LNG drogą morską. To gaz ziemny który w wyniku skomplikowanego procesu skraplania, zmienia swój stan skupienia z lotnego w ciekły i zmniejsza objętość aż 600?krotnie.?php>

Część dostarczanego metanowcami gazu, podlega procesowi regazyfikacji i gazociągami trafi do krajowej sieci, ale w ramach inwestycji na terenie Gazoportu powstanie bocznica z pełną infrastrukturą umożliwiającą bezpośrednią dostawę skroplonego gazu z terminalu LNG, koleją lub transportem drogowym do stacji w różnych częściach kraju i za granicę. Transport na duże odległości cysternami samochodowymi jest stosunkowo tani. Zadania zbudowania cysterny do transportu skroplonego gazu LNG podjęła się ostrowiecka firma BC ?LDS Bobkiewicz, Cholewiński. Do tej pory nikt w kraju tego typu urządzeń nie produkuje z uwagi na niezwykle zaawansowaną technologię i odpowiedzialne zadanie. Cysterny do przewozu gazu LNG produkuje sześć  firm na świecie. W Europie budowane są one w Niemczech i we Francji.?php>

W 2016 r. ostrowiecka firma złożyła wniosek o dofinansowanie projektu badawczo- rozwojowego pod nazwą konstrukcja i technologia cystern kriogenicznych z Regionalnego Programu Operacyjnego. Został on przyjęty do realizacji. BC ?LDS otrzymała dofinansowanie unijne. Jak nas poinformował Stanisław Bobkiewicz, współwłaściciel firmy, prace nad nową cysterną są zaawansowane. Ostrowczanie współpracują w realizacji tego projektu z Politechniką Krakowską.?php>

Firma BC-LDS Bobkiewicz - Cholewiński jest kontynuatorem budowy w naszym mieście cystern do przewozu paliw i gazów. Aktualnie jest największym producentem w kraju cystern do transportu gazu LPG oraz jedną z dwóch firmą na krajowym rynku specjalizujących się w produkcji cystern i naczep do przewozu paliw. Swoje wyroby eksportuje do kilku krajów europejskich. Zdobywała nagrody na Międzynarodowych Targach Stacji Paliw m.in. za cysternę NCG - 48 oraz autocysternę wykorzystywaną na terenie portów lotniczych. Ogromnym sukcesem technologicznym było też wyprodukowanie cysterny na potrzebny wojska. Firma spełniła wszystkie wymagane parametry techniczne i technologiczne.?php>

Dla Alojzego Kidonia, wieloletniego dyrektora ostrowieckiego zakładu, produkcja cystern kriogenicznych jest przyszłością. Należy sądzić, że w Polsce, jak to już jest w Europie Zachodniej, w Skandynawii i w USA, w niedalekiej przyszłości, wszystkie większe firmy transportowe będą korzystać z tego typu paliwa z uwagi na koszty i ekologię. Produkcja cystern LNG jest ogromnym wyzwaniem nawet jak na XXI wiek i nie każdy może sobie z taką technologią poradzić. Porównuje się je do termosu, który nie ma prawa ulec rozszczelnieniu i utrzymuje temperaturę gazu skroplonego ? 197 stopni C.?php>

Na razie trzeba będzie wybudować prototypowe cysterny, które przejdą skomplikowane badania. Jeśli firma uzyska niezbędne atesty i pozwolenia, wtedy będzie można myśleć o produkcji. Ostrowieckiej firmie należy życzyć powodzenia. Warto podkreślić, jest też ona także zainteresowana z uwagi na posiadaną technologię uczestnictwem w budowie sieci stacji na terenie Polski, przygotowanych do przyjęcia skroplonego gazu.

(Krzysztof Florys)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%