Prawda jest taka, że zima to bardzo trudny okres dla wszystkich użytkowników dróg, jak i chodników. Ciągle padający deszcz oraz śnieg po zamarznięciu wręcz uniemożliwia bezpieczne poruszanie się. W takich wypadkach konieczne jest odśnieżanie i posypywanie dróg. Kto się tym zajmuje?
?php>Zarządca drogi - kim jest i jaką pełni funkcję??php>
Każda droga publiczna ma odgórnie przypisanego administratora. To właśnie on jest odpowiedzialny za utrzymanie jej pozytywnym stanie przez 12 miesięcy w roku. Co zatem należy do jego zadań? Okresowe kontrole, niezwłoczne zabezpieczanie niebezpiecznych odcinków drogi, a także możliwe szybka naprawa. Na tym jednak nie koniec. Administrator jest również zmuszony zająć się odśnieżaniem oraz posypywaniem drogi, jeśli jest taka konieczność. Kto odpowiada za konkretne drogi?
?php>
Autostrady oraz drogi krajowe - Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad;
?php>
Drogi wojewódzkie - zarząd danego województwa;
?php>
Drogi powiatowe - zarząd konkretnego powiatu;
?php>
Drogi gminne - prezydent miasta, jego burmistrz lub wójt;
?php>
Drogi wewnętrzne - zarządca nieruchomości, czy też terenu, na którym znajduje się dana droga.
?php>?php>
Dwukomorowy pojemnik na piasek i sorbent, fot. Eco-market.pl?php>
?php>
Jak wygląda odśnieżanie dróg??php>
W przypadku, gdy mamy do czynienia z intensywnymi mrozami, czy też opadami utrzymanie drogi w prawidłowym stanie jest dla administratora poważnie utrudnione. Wpływa na to między innymi ograniczona ilość sprzętu, czy też pracowników. Właśnie dlatego określono sześć standardów zimowego utrzymania dróg, wybieranych w zależności od funkcji danej drogi w układzie komunikacyjnym i panującego na niej natężenie ruchu. Co warto wiedzieć na ten temat?
?php>
Pierwszy standard - czas usunięcia śliskości na drodze nie może być dłuższy niż dwie godziny od chwili ustania opadów. Co więcej, na jezdni nie może zostać warstwa zajeżdżonego śniegu;
?php>
Drugi standard - w tym wypadku czas pozbycia się śliskości na drodze zostaje wydłużony na czterech godzin, a na jezdni może pozostać stosunkowo cienka powłoka zajeżdżonego śniegu;
?php>
Trzeci standard - administrator drogi ma 6 godzin, aby pozbyć się śliskości, jednak na drogach może pozostać zajeżdżony śnieg. Ponadto, lokalnie dopuszczalny jest pojawianie się języków śnieżnych, czy też zasp;
?php>
Czwarty standard - czas usunięcia śliskości na drodze nie może przekroczyć 8 godzin od zatrzymania opadów, a na jezdni może pojawiać się zajeżdżony śnieg i lokalne zaspy, czy też języki śnieżne;
?php>
Piąty standard - możliwe są przerwy w komunikacji do nie więcej niż doby. Odśnieżony musi być przynajmniej jeden pas ruchu, a jezdnia musi być posypywana w miejscach, które decydują o możliwości ruchu;
Szósty standard - przerwy w komunikacji mogą sięgnąć 48 godzin, droga musi być odśnieżana odnośnie do wymagań, a także posypywana w miejscach, które są wyznaczane przez zarząd dróg.
?php>?php>
Pojemniki na piasek w trzech pojemnościach - 350l, 175l i 100l, fot. Eco-market.pl?php>
?php>
Dlaczego posypywanie dróg piaskiem i solą jest tak ważne??php>
Każdy kierowca doskonale wie, jak trudno o bezpieczną jazdą w przypadku, gdy temperatura za oknem spada poniżej zera. W takich wypadkach na drogach jest naprawdę ślisko, a jedynym ratunkiem jest posypywanie drogi piaskiem lub solą. Oczywiście takie działanie nie sprawi, że jezdnia będzie zachowywała się jak latem, jednak różnica jest naprawdę ogromna. Przyczepność samochodów jest znacznie lepsza, dlatego konieczność takiego działania jest jak najbardziej uzasadniona.
?php>Odśnieżanie i posypywanie piaskiem i solą dotyczy też chodników. I w przypadku, gdy na drogach i ulicach pracę tą wykonują przede wszystkim pługi i odśnieżarki, to chodnikami muszą zająć się zarządcy nieruchomości, do których dany chodnik przynależy, czyli prywatni właściciele lub gminy. Trzeba o tym pamiętać bo za wypadki spowodowane przez nieodśnieżone drogi komunikacyjne odpowiadać mogą właśnie ich zarządcy. Dlatego należy zaopatrzyć się w odpowiedni sprzęt do odśnieżania oraz do przechowywania piasku i soli. Przy większych powierzchniach do odśnieżania można używać specjalnych odśnieżarek, lub pługów śnieżnych montowanych do traktorków-kosiarek. Jednak niezbędnym i podstawowym sprzętem będzie zawsze dobra łopata do śniegu. Warto też pomyśleć ile piasku możemy przechowywać obok naszej nieruchomości, warto w tym celu zobaczyć jaką ofertę mają sklepy internetowe. Na przykład w eco-market.pl pojemniki na piasek i sól występują w wielu rozmiarach i pojemnościach.
?php>?php>
Pojemnik na piasek z wygodnym otworem do wybierania piasku, fot. Eco-market.pl
Wybraliśmy Ucznia Roku!
No o z czego się tu cieszyć.... Edukowalo się w tym mieście, a ile tych dzieciaków tu zostanie??? I tak krew w piach w tym mieście z kartonu.
PUSTY DZBAN
12:18, 2025-06-12
DK 9 potrzebuje pilnych remontów! Podpisz petycję!
Tu sie troche z tobą zgodze. Nasz lokalny PiS nie zrobil z tym za wiele jesli chodzi o nie nasze drogi tylko krajowe. Z prostej przyczyny. Byl na to za krótki. Nawet nie za cienki, poprostu za krótki. Kiedy spojżymy i przyjżymy się troche dalej niż temu co widać tuż za naszym płotem, to PiS rozkręcał wiele, w wielu miejscach na raz ważnych dla tego kraju inwestycji. I nasz lokalny PiS musiał się z tym pogodzić, że nie byliśmy priorytetem i po drodze dla tych inwestycji. Jesli chodzi o pierwszenistwo ważności, tego naprawde wielkiego planu rozbudowy infrastruktury drogowej. Nie mogli pyszczyć za wiele, bo i tak by się nie przebili, bo krawiec kraje jak mu materji staje. Ale też nie można powiedzieć że tu nie było robione nić. W naszych zadupiach zmieniło się dość sporo na lepsze. Wiem że jesteśmy najfajniejsi i cała machina powinna się kręcić w okół nas, ale priorytety na ten pierwszy naprawde wieki rzut, w skali kraju, był bezdyskusyjnie imponujacy. Szkoda ze się nie załapalismy. Tą pulą o której mówisz, też nasi lokalsi nie decydowali, bo liczył się potencjał rozwojowy miast. Mogli troche poskamleć, lecz nie o siłe przebicia lokalnych władz w tym chodziło. Więc po co pajacować skoro nie załapaliśmy się do puli priorytetów i pajacowanie nic by nie zmieniło. Nie oznacza to że nie załapalibyśmy się podczas budowy CPK i moim zdaniem miało by to większy sens. Z tąd wzięły się u nas tereny przemysłowe, magazynowe i nawet produkcyjne, żeby podbić nieco bardziej powage naszego miasta. W te pedy próbuje się zagospodarować jak kolwiek to co kedyś padło. Uważam to za znacznie lepsze niż remontowanie w nieskończoność fontanny w Rynku, budowanie pomników bohaterskich Radnych, czy zamykanie szkół dla oszcżędności, po zadłużeniu szpitala czy kombinowaniu jak by tu dowalić lokalnym biznesom parkometrami, czy jakimiś zapchajdziurami dla własnego wizerunku. Sam byś z pewnoścìą umiał wyliczy trafienia zupełnie nie trafione, lub nie wiele wnoszące w rozwój miasta na ktore poszła kasa. Wszyscy wiemy jak wiele ważnych żeczy jest tutaj jeszcze do zrobienia. Musimy pamiętać jednak że żeby ktoś dołóżył tu swoich rąk, najpierw przyjży sie co nasze ręce potrafìą zdziałać. No jasne, że jak zobaczą tego chochoła w rynku to sie tylko uśmiechną. I pojadą dalej, bo nawet nie mamy hotelu żeby mogli się nam troche dłużej przyjżeć, żadnego ful profes parkingu z motelem i nie będe wyliczał czego jeszcze nie mamy, bo ubliżył bym też swoim jajom. Nie o przepychanki słowne, czy kolesiowskie tu powinno chodzić. Nie ma dwóch zdań że dodatkowy most jest tutaj potrzebny. Ale trzeba go w coś wpiąć. Nikt nam nie zrobi mostu tylko po to żeby nam się jechało szybciej i wygodniej na zakupy. Pomyślmy więć co możemy zrobić, żeby do nas chciało przyjeżdzać więcej turystów, więcej ludzi szukających pracy i więcej inwestorów. Wtedy będzie inna gadka. Tym czasem nasz największy zakład pracy musi do Warszawki jeździć strajkować. Z czym chcemy podskoczyć Starachowicom czy Skarżysku, nawet Końskie w tym kraju są bardziej znane niż Ostrowiec.
Ja też bym chciał.
02:23, 2025-06-12
DK 9 potrzebuje pilnych remontów! Podpisz petycję!
PiS miało 8 lat by Ostrowiec zaistniał na mapie porządnych dróg krajowych. Tradycyjnie nie zrobiło nic, wrzucając na odchodne jednojezdniową dróżkę, niezgodnie z decyzją środowiskową, gdzie mowa o DK9 dwujezdniowej. Ale Ostrowiec i okolica wybierają nadal tych samych parlamentarzystów, z PiS, którzy nie angażują się w poważne dla miasta sprawy. Dalej ich wybierajcie, to Skarżysko i Starachowice wam odjadą jeszcze bardziej. Bo parlamentarzyści z tamtych miast wywalczyli dla swoich dużo, a nawet jeszcze więcej.
zatroskany
09:24, 2025-06-11
DK 9 potrzebuje pilnych remontów! Podpisz petycję!
Remont już trwa... A raczej łatanie i psucie drogi. Jeździ się jeszcze gorzej po tych łatach
Kierowca
08:37, 2025-06-11
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz