Przedsiębiorcy z lokalnych stowarzyszeń taksówkowych napisali petycję do Prezydenta Miasta z prośbą o wprowadzenie przez samorząd rozwiązań mających na celu „ochronę” ich interesów przed taksówkami z dużych korporacji. Nie są oni w stanie konkurować z zaproponowanymi przez tzw. „białe taksówki” stawkami kilometrowymi.
- W imieniu niżej podpisanych kierowców z różnych ostrowieckich korporacji, stowarzyszeń (aktywnych zawodowo - którzy, utrzymują swoje rodziny z usług taksówkarskich lub dorabiają, aby sprostać drożyźnie - pozostali zawiesili już swoje działalności z racji braku opłacalności) zwracamy się do Pana z prośbą o wypracowanie rozwiązań (uchwały) mających na celu „ochronę” interesów taksówkarzy przed dumpingowymi cenami takich firm jak min Bolt, czy tez Free Now, Uber, które w niedługim czasie planują również zaistnienie w naszym mieście)- czytamy w petycji skierowanej do prezydenta.
Jak piszą w petycji taksówkarze nie są w stanie konkurować cenami za jeden kilometr od: 1,99 zł./km Bolt, 1-1,50 zł. /km Uber (źródło Total Money), czy 1-1,30 zł. /km Free Now (źródło Total Money).
Z naszych informacji po wejściu jednej z globalnych korporacji taksówkowej w Ostrowcu Świętokrzyskim odczuwalny spadek klientów u lokalnych przewoźników sięga nawet 30%.
Samorząd gminny, jak się okazuje nie ma mechanizmów, aby pomóc w zaistniałej sytuacji. Jak czytamy w uzasadnieniu uchwały, nie uwzględniającej petycję, z informacji przekazanych przez Wydział Spraw Obywatelskich wynika, że zgodnie z ustawa o transporcie drogowym rada gminy może ustalać ceny za przewozy taksówkami na terenie gminy, ale ceny i stawki taryfowe, mogą mieć jedynie charakter cen i stawek taryfowych maksymalnych. Przepisy te dają radzie gminy uprawnienie, a nie obowiązek, w zakresie podjęcia uchwały w przedmiocie wynikającym z upoważnienia ustawowego.
Komisja Skarg, Wniosków i Petycji po analizie uznała, że w świetle obowiązujących przepisów ustawy o transporcie drogowym podjęcie przez Radę Miasta Ostrowca Świętokrzyskiego uchwały w sprawie innych cen niż ceny maksymalne za przewóz osób taksówką, stanowiłoby naruszenie obowiązujących przepisów.
- Ciekawi mnie, czy mamy pomysł w jaki sposób tej grupie przedsiębiorców możemy pomóc- pytał podczas sesji Rady Miasta, radny Przemysław Cielecki, który zaapelował o spotkanie z ostrowieckimi taksówkarzami. To analogiczna sytuacja do tej, kiedy wchodziły firmy zrzeszone w korporacjach, oferując promocje na usługi na telefon np. zakupy i uderzyła z taksówkarzy „z słupka”. Teraz minęło 10-15 lat i teraz osoby skupione w stowarzyszeniach muszą konkurować z tak ogromnymi korporacjami. (…) Może warto zwolnić z opłat nowe osoby zasilające rdzenny rynek taksówkarski?
- Tym tematem zajmowaliśmy się już długo przed tym, jak jakaś pierwsza „biała taksówka” pojawiła się na naszych ulicach- mówi prezydent Artur Łakomiec. Mieliśmy spotkanie z lokalnymi stowarzyszeniami taksówkowymi i naszym radcą prawnym. Szukaliśmy możliwości pomocy, dając np. prawo pierwszeństwa, ale niestety ustawa o swobodzie gospodarczej sprawiała, że wszystko co byśmy nie zrobili zawsze będziemy na straconej pozycji. Możemy ponownie usiąść i porozmawiać, być może są jakieś rozwiązania w kraju, które będziemy mogli i u nas zastosować.
Zadowolony klient18:55, 05.06.2025
Co za bzdura. Niech się szanowni zainteresują ilu z tych obrońców to są tak zwani "resortowi emeryci", którzy sobie dorabiają jeżdżąc jako złotówiarze. Dla mnie "biała taksówka" to pewność kwoty, którą zapłacę, czasu w którym dojedzie kierowca, łatwości zamówienia dzięki aplikacji i tego, że jadąc do miasta wojewódzko-powiatowego Kielce również będę wiedział ile zapłacę z punktu a do punktu b. Jeśli komuś odpowiada tradycyjna złotówa to jego wybór. Jak to zostało napisane w artykule - mamy wolny rynek :)
Driver11:55, 06.06.2025
W 2019r krzyczeliście że Lex Uber was nie dotyczy !!! 🤣🤣
UberowiecLbn15:52, 06.06.2025
Rozwiązaniem może być ograniczona ilość licencji Taxi. Kontrola skarbowa "partnerów flotowych" też pomoże - podatek od wynajmowanych samochodów.
Kiedy przyjedzie, czy przyjedzie, ile zapłacisz nie możesz być pewien nigdy.
Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu ostrowiecka.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz
Są przeciw „białym taksówkom”
Rozwiązaniem może być ograniczona ilość licencji Taxi. Kontrola skarbowa "partnerów flotowych" też pomoże - podatek od wynajmowanych samochodów. Kiedy przyjedzie, czy przyjedzie, ile zapłacisz nie możesz być pewien nigdy.
UberowiecLbn
15:52, 2025-06-06
Są przeciw „białym taksówkom”
W 2019r krzyczeliście że Lex Uber was nie dotyczy !!! 🤣🤣
Driver
11:55, 2025-06-06
Ruiny zamku w Ćmielowie stają się perłą regionu
Hej ZATROSKANY. Urzekła mnie twoja walka z PISem. Nawet tutaj........ 🤣🤣🤣Ale już podobno zaczęli to leczyć powoli.... Chorobę 8 gwiazdek.....
PUSTY DZBAN
09:49, 2025-06-06
Ruiny zamku w Ćmielowie stają się perłą regionu
Świetnie! Gratulacje dla małżeństwa inwestorów, którzy zakochali się w naszym regionie, wszak pochodzą z Gdańska. Szkoda, że nikogo ze świętokrzyskiego odbudowa zamku nie interesowała. No tak, w tym województwie wolą pis. Wielka szkoda.
zatroskany
05:31, 2025-06-06
5 2
Totalnie zgadzam się z Panem i popieram
2 3
Panie zadowolony klient. Nie tylko sami resortowcy jeżdżą na taxi. Sytuacja staje się absurdalna ponieważ prawo nie reguluje ilości jeżdżących taksówek. Za chwilę dojdzie więc do kuriozalnych sytuacji, że na jedno wezwanie przyjedzie pięć taksówek i zaczną się ludzie tłuc o to który pierwszy. Ponadto jak cena za kurs jest niższa niż przejazd autobusem to jest fajnie ale jak czasem trzeba zapłacić 60 zł za przejazd to też jest Pan zadowolonym klientem i chętnie pan płaci? Prawda jest taka, że na rynku jest wolna Amerykanka a samorządy nic nie mogą, nie ma żadnej ustawy ktora to reguluje. Ciekawy jestem czy bedziecie tacy zadowoleni kiedy wasze miejsca pracy zajmą obcokrajowcy bo bedzie taniej dla pracodawcy. Ogarnijcie się ludzie i zastanówcie co tu piszecie. Pozdrawiam