Zamknij

Dotacja na podjęcie działalności gospodarczej według nowych przepisów

. 10:38, 28.07.2025 Aktualizacja: 10:39, 28.07.2025
Skomentuj fot. Anna Mroczek fot. Anna Mroczek

Nowa Ustawa wprowadza także pewne zmiany dotyczące ubiegania się o wsparcie w ramach jednorazowej dotacji na prowadzenie działalności gospodarczej. Jest to forma wsparcia, która cieszy się dużym zainteresowaniem, wśród osób, które marzą o własnym biznesie. W 2025 roku zaktywizowano dzięki temu aż 46 osób na łączną kwotę ponad 1,3 mln złotych. O tym, jak wygląda proces ubiegania się o dotację oraz kto może z niej skorzystać, by rozpocząć prowadzenie własnej działalności rozmawiałam z Agnieszką Karbowniczek, doradcą ds. przedsiębiorczości Powiatowego Urzędu Pracy w Ostrowcu Świętokrzyskim.

-O dotację mogą ubiegać się osoby poszukujące pracy, czyli nie zatrudnione i nie wykonującej innej pracy zarobkowej, czyli w ramach umowy cywilno -prawnej, umowy agencyjnej, umowy o świadczenie usług. Opiekunowie osób z niepełnosprawnościami mogą również ubiegać się o dotacje na podjecie działalności gospodarczej. Nie ma tu konieczności rezygnowania ze świadczenia, jeśli będą oni zarejestrowani, jako poszukujący pracy. Każda osoba, która chce pozyskać dotację musi być zarejestrowana w urzędzie w miejscu zamieszkania, a nie jak dotąd było w miejscu zameldowania. Potem we współpracy z doradcą ds. zatrudnienia tworzony jest indywidualny plan działania. Jest to proces trwający 2 – 3 tygodnie. Dopiero po sprecyzowaniu potrzeb, można ubiegać się o dotację – przyznaje doradca Agnieszka Karbowniczek.

Dotacja umożliwia zakup sprzętu, narzędzi, materiałów niezbędnych do uruchomienia i prowadzenia tej działalności. Środki te według Usatwy można uzyskać do 6 – krotności przeciętnego wynagrodzenia, przy czym PUP w 2025 roku przyznawał do 30 tysięcy złotych. Ta kwota jest zależna od środków, którymi dysponuje Urząd Pracy. Nowe przepisy wprowadzają możliwość pewnych obostrzeń, dotyczących zakresu prowadzenia działalności, jak i wysokości środków, w zależności od tego, co dzieje się na rynku pracy i od tego, jakimi środkami dysponuje urząd.

- W tym roku mogliśmy zaktywizować 46 osób na łączną kwotę ponad 1,3 mln złotych. A to jest naprawdę bardzo dużo. Z tych środków osoby uruchomiły działalności w większości usługowe, polegające głównie na programowaniu, projektowaniu, czy też sprzątaniu, jak i działalności okołomedyczne, polegające na opiece nad osobami zależnymi. Pojawiła się też nowa forma działalności – deklatering porządkowanie życia, a więc dopasowanie naszego otoczenia do życia – porządkowanie szaf, garaży, włącznie z ich aranżacją. Ten zakres wsparcia zmienia się w zależności od potrzeb rynku pracy. Kiedyś było bardzo dużo działalności, związanych z usługami fryzjerskimi, kosmetycznymi, czy z obsługą warsztatów samochodowych – wyjaśnia Agnieszka Karbowniczek.

Nowa Ustawa wprowadza szczególną grupę odbiorców, które w pierwszej kolejności mogą otrzymać te środki. I są to – osoby powyżej 50 roku życia, osoby z niepełnosprawnością, osoby bez kwalifikacji zawodowych, osoby długotrwale bezrobotne, osoby poszukujące pracy do 30 roku życia, jak również bezrobotni samotnie wychowujący dzieci. O takie wsparcie nie mogą ubiegać się studenci studiów dziennych, osoby które wcześnie prowadziły taką działalność w okresie ostatnich 12 miesięcy, osoby, które prowadzą działalność zagranicą, bądź są w okresie ich zawieszenia, osoby, które z własnej winy przerwały jakąś formę pomocy, osoby, które otrzymały już dofinansowanie na rozpoczęcie działalności ze środków publicznych, osoby, które nie mają przygotowania do prowadzenia danego profilu działalności gospodarczej, osoby, które w ostatnich dwóch latach były karane za przestępstwa związane z obrotem gospodarczym lub składanie fałszywych zeznań, bądź oświadczeń, a także przyszłe spółki, gdyż ta dotacja jest przeznaczona wyłącznie na wsparcie działalności jednoosobowej.

Osoba, spełniająca warunki , by otrzymać dotację musi złożyć wniosek

-Nie jest on skomplikowany. Są to dane dotyczące opisu działalności, planowanych wydatków oraz kilka załączników dotyczących np. pomocy de minimis, poręczenia, gdyż trzeba wskazać zabezpieczenie tych środków. Wniosek można składać drogą elektroniczną, ale też w urzędzie. Każda działalność jest indywidualna i bardzo istotne jest umotywowanie danego zakupu, niezbędnego do uruchomienia tej działalności gospodarczej. Okres trwania umowy to 12 miesięcy , przy czym nie wlicza się okresu zawieszenia, który może wynosić do 6 miesięcy oraz okresu powyżej 90 dni zwolnienia chorobowego . Form zabezpieczenia jest bardzo dużo jeśli zabezpieczenie nie daje możliwości dochodzenia roszczeń z tej kwoty, urząd może żądać dodatkowych zabezpieczeń, bądź też zmiany zabezpieczeń. Są to głównie poręczenia cywilne. Najpopularniejsze wśród naszych beneficjantów to poręczenia cywilne i blokada środków. Jest też weksel in blanco czy akt dobrowolnego poddania się egzekucji, jednak pozostałe formy wymagają dodatkowego zabezpieczenia. Umowa zawiera wszelkie prawa i obowiązku, zawierana jest zaraz po rozpatrzeniu wniosku. Czas rozpatrzenia urząd ma 30 dni i nie trwa to dłużej. Przy odpowiedzi wyznaczany jest termin podpisania umowy. Umowa zobowiązuje do: rozliczenia przyznanych środków w terminie 2 miesięcy od daty zarejestrowania firmy oraz nie podejmowania zatrudnienia w okresie tych co najmniej 12 miesięcy, zwrotu nie wykorzystanych środków i tu bardzo istotne jest w przypadku, gdy osobie przysługuje zwrot podatku VAT od zakupionych rzeczy, ma ona obowiązek oddać środki w terminie 90 dni od złożenia pierwszej deklaracji podatkowej i to jest nowość. W przypadku śmierci osoby wykonującej działalność gospodarczą, jeśli nie zostanie ustanowiony zarządzca sukcesywny lub właściciel, przedsiębiorca w spadku, te środki zostają zwrócone, a jeśli zostanie ustanowiony, to działalność może być przez niego prowadzona do okresu wymagalnego umową – dodaje Agnieszka Karbowniczek .

Niekiedy beneficjenci popełniają błędy w wypełnianiu wniosków lub też omijają miejsca, które muszą wypełnić. Oto najczęstsze błędy:

W 2025 roku powstały nowe kody Polskiej Klasyfikacji Działalności, co budzi duży problem, ponieważ osoby posiłkując się wiedzą internetową, używają starych kodów PKD, więc aby były one prawidłowe należy wejść na stronę Głównego Urzędu Statystycznego i podać tylko jedną podklasę PKD. Piszemy „ nie dotyczy”, „ nie posiadam” zamiast wstawiać kreski poziome. Brak czytelnych podpisów, brak wypełnienia załącznika de minimis, a te środki są wsparciem de minimis; kalkulacja kosztów albo jest zbyt szczegółowa, albo zbyt ogólna, różnica pomiędzy kwotą wnioskowaną, a specyfikacją zakupów, często jest ona wyższa od dotacji, brak formy zabezpieczenia i brak załączników, dotyczących kwalifikacji, deklaracji wnioskodawcy, praw własności do lokalu, gdzie będzie ta działalność prowadzona m – przyznaje doradca Agnieszka Karbowniczek. - Problemy też są z rozliczeniem dotacji, co wymaga przedstawienia określonych dokumentów – faktur, rachunków, umów cywilno – prawnych, paragonów z NIP. Po roku beneficjent składa właściwe oświadczenia dotyczące prowadzenia działalności oraz o nie nabyciu prawa do zwrotu podatku VAT. I ta główna część umowy wygasa, lecz nowe przepisy wymagają od tej osoby składania oświadczeń do 5 lat po wymaganym okresie realizacji umowy, dotyczących nabycia prawa do odzyskania podatku VAT.

Aktualnie nie ma naboru wniosków, lecz Powiatowy Urząd Pracy będzie ubiegał się o środki z rezerwy na różne formy wsparcia osób poszukujących pracy. Aktualne informacje dotyczące dotacji na prowadzenie działalności gospodarczej będzie pozyskać na stronach internetowych PUP, na facebooku oraz osobiście w pokoju nr 4 w Powiatowym Urzędzie Pracy w Ostrowcu Świętokrzyskim.

 

 

 

 

(.)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

OSTATNIE KOMENTARZE

0%