Zamknij

Czy kierowcy jeżdżą poprawniej po wprowadzeniu nowego taryfikatora?

23:33, 01.04.2022
Skomentuj

Nowy taryfikator mandatów obowiązuje polskich kierowców już od trzech miesięcy. Wysokie kary za wykroczenia drogowe miały zredukować liczbę wypadków, a także skutecznie zmienić złe nawyki za kółkiem. Czy tak faktycznie się stało? Kierowcy jeżdżą bardziej przepisowo, w wyniku wprowadzenia nowych stawek mandatów? Eksperci z Yanosika przyjrzeli się ich zachowaniu, od początku tego roku.

?php>

Nowy Rok przyniósł ważne zmiany

?php>

O nowym taryfikatorze mandatów było głośno jeszcze w 2021 roku. Kierowcy z niepokojem oczekiwali informacji na temat wysokości nowych kar. W drugiej połowie roku media zaczęły rozpisywać się na temat planów nowego taryfikatora, ale szczegóły poznaliśmy dopiero przy końcu 2021 roku.

?php>

Nowy taryfikator mandatów zmienił wiele. Od 1 stycznia 2022 roku progi przekroczeń prędkości zmieniły się z co 10 km/h na co 5 km/h, a wraz z nimi zmianom uległy wysokości kar.

?php>

Przypominamy jakie mandaty obowiązują obecnie za przekroczenie prędkości:

?php>

    ?php>

  • do 10 km/h to mandat w wysokości 50 zł (było 50 zł),
  • ?php>

  • od 11 km/h do 15 km/h ? 100 zł (było od 50 do 100 zł),
  • ?php>

  • od 16 km/h do 20 km/h ? 200 zł (było od 50 do 100 zł),
  • ?php>

  • od 21 km/h do 25 km/h ? 300 zł (było od 100 do 200 zł),
  • ?php>

  • od 26 km/h do 30 km/h ? 400 zł (było od 100 do 200 zł),
  • ?php>

  • ponad 30 km/h ? 800 zł (było od 200 do 300 zł),
  • ?php>

  • ponad 40 km/h ? 1000 zł (było od 300 do 400 zł),
  • ?php>

  • ponad 50 km/h ? 1500 zł (było od 400 do 500 zł),
  • ?php>

  • ponad 60 km/h ? 2000 zł (było od 400 do 500 zł),
  • ?php>

  • ponad 70 km/h ? 2500 zł (było od 400 do 500 zł).
  • ?php>

?php>

Wysokość kar za przekroczenie prędkości wzrosła nawet 5-krotnie w niektórych przypadkach. Kierowcom nie w smak były zmiany, a to oczywiście nie jedyne z nich. Za spowodowanie wypadku lub kolizji ze skutkiem powstania obrażeń, kierowca ma otrzymać mandat w wysokości 1500 zł. Tą samą kwotę zapłaci, gdy będzie prowadzić pojazd bez wymaganych uprawnień lub gdy nie ustąpi pierwszeństwa pieszemu.

?php>

Wyższe kary miały zmienić nawyki kierowców

?php>

Wprowadzenie nowego taryfikatora miało motywować kierowców do przestrzegania przepisów ruchu drogowego. Konsekwencje za przekraczanie prędkości od 1 stycznia tego roku to nie tylko wysokie mandaty, ale również punkty karne, które będą ważne przez dwa lata od dnia uiszczenia kary. W późniejszym etapie ma się to przełożyć również na wysokość ubezpieczenia OC. Ci, którym przepisy ruchu drogowego są nie po drodze, będą musieli płacić wyższą składkę OC.

?php>

- Odnotowaliśmy bardzo duży wzrost nowych użytkowników aplikacji Yanosik od 1 stycznia tego roku. Kierowcy zdecydowali się na dołączenie do naszego systemu, a także używanie Yanosika na krótszych niż dotychczas trasach. Naszym celem jest bieżące informowanie kierowców o zdarzeniach na trasie, co pozwala im na bezpieczniejszą jazdę. Efekt przyrostu nowych użytkowników Yanosika po wprowadzeniu nowego taryfikatora ogromnie motywuje nas do dalszego rozwoju aplikacji ? komentuje Julia Langa, Yanosik.

?php>?php>

Największy przyrost nowych użytkowników Yanosika jest widoczny w styczniu tego roku (+188%), w porównaniu do ubiegłego roku. Trend wciąż się utrzymuje i kierowcy chętnie sięgają po narzędzie polskiego producenta. W lutym do systemu dołączyło o 86% więcej użytkowników, niż w analogicznym okresie w ubiegłym roku. W marcu już mniej, ale nadal jest to liczba większa o 36% w porównaniu do 2021 r.

?php>?php>

Kierowcy chcą wsparcia nawet na krótkich odcinkach tras

?php>?php>

W 2022 roku kierowcy również chętniej sięgają po aplikację Yanosik nawet na krótszych, kilkukilometrowych odcinkach tras.

?php>

- Ci kierowcy, którzy w głównej mierze korzystali z Yanosika w dłuższych trasach zmienili swoje nawyki. Obecnie, po wprowadzeniu nowego taryfikatora, częściej włączają oni aplikację także na krótsze wyjazdy, nawet do 5 km. Poczucie bezpieczeństwa i wsparcia na trasie jest dla nich kluczowe, nawet jeśli jadą tylko do sklepu lub z pracy do domu ? mówi Julia Langa, Yanosik.

?php>?php>

Zmianie uległa również liczba przejechanych kilometrów użytkowników Yanosika. W pierwszych trzech miesiącach tego roku pokonali o ponad 35 mln kilometrów więcej, korzystając ze wsparcia aplikacji, aniżeli w analogicznym okresie w 2021 roku, ale czy jeżdżą poprawniej? Twórcy Yanosika sprawdzili prawidłowość jazdy polskich kierowców w pierwszych trzech miesiącach tego roku.

?php>

Kierowcy jeżdżą lepiej po wprowadzeniu nowego taryfikatora?

?php>

Nowy taryfikator mandatów wprowadził niemałe zamieszanie w środowisku polskich kierowców. Niektórzy w obawie przed otrzymaniem mandatu za przekroczenie prędkości, lub inne wykroczenie drogowe, zaczęli wreszcie stosować się do przepisów. Inni nie zmienili swoich nawyków, co było widoczne już 1 stycznia 2022 roku, gdy policja wręczała pierwsze mandaty, według nowego taryfikatora ? rekordziści otrzymali kary w wysokości nawet 2500 zł.

?php>

- Według naszych danych kierowcy zwiększyli poprawność jazdy najbardziej w terenie zabudowanym, na wszystkich typach dróg. Tu widoczna jest poprawa o 3% w styczniu, 1,5% w lutym oraz ponad 3% w marcu tego roku, w porównaniu do analogicznego okresu w 2021 roku. W terenie niezabudowanym kierowcy jeździli z największą poprawą w styczniu, gdzie poziom ten wzrósł o niecały 1% w porównaniu z pierwszym miesiącem ubiegłego roku. W lutym i w marcu nastąpił już spadek poziomu poprawności jazdy ? komentuje Julia Langa, Yanosik

?php>?php>

Jak widać, kierowcy przywiązują większą wagę do poprawności jazdy w terenie zabudowanym, w którym znacznie łatwiej o kontrolę policji, czy też spowodowanie kolizji, a nawet wypadku. Poza terenem zabudowanym największa poprawa stylu jazdy była widoczna w styczniu, a w dalszych miesiącach utrzymywała się już na podobnym poziomie, jak w ubiegłym roku.

?php>

Czy faktycznie w obszarze niezabudowanym kierowcy mogą sobie pozwolić na więcej? Niekoniecznie, zwłaszcza że na takich trasach bardzo często można spotkać niewidoczny z daleka radiowóz policji, a także nieoznakowane patrole.

?php>

Nowy taryfikator mandatów wprowadził największe zmiany w nawykach kierowców na początku roku. Obecnie widoczne jest już większe ?poluzowanie? w kwestii przestrzegania przepisów drogowych, zwłaszcza w obszarze niezabudowanym.

?php>

Prawdopodobnie zmieni się to już w przyszłym roku, ponieważ GITD wraz z CANARD ma w planach wymianę 100 fotoradarów w stałych lokalizacjach na nowoczesne urządzenia, które potrafią nie tylko kontrolować kilka pasów jednocześnie, nie tylko w kontekście przekroczenia prędkości, ale również przestrzegania innych przepisów drogowych, co znacznie wpłynie na efektywność infrastruktury monitorującej bezpieczeństwo na drodze.

(Redakcja Gazety Ostrowieckiej)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz


Dodaj komentarz

🙂🤣😐🙄😮🙁😥😭
😠😡🤠👍👎❤️🔥💩 Zamknij

Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu ostrowiecka.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz

0%