Chociaż zjawisko e?uzależnienia nasila się i dotyka coraz młodszych użytkowników nowoczesnych technologii, problem ten nie spotyka się z należytą reakcją właściwych instytucji, to spostrzeżenia po ubiegłorocznej kontroli inspektorów NIK. ?php>
Działania skontrolowanych instytucji, które powinny przeciwdziałać e?uzależnieniu dzieci i młodzieży, były przypadkowe i w ocenie NIK nie odpowiadały wystarczająco skutecznie na zagrożenia wynikające z rozwoju nowoczesnych technologii.?php>
Nowe technologie uzależniają?php>
Nowoczesne technologie komunikacyjne trwale i w nieodwracalny sposób zmieniły obraz współczesnej rzeczywistości. Wielu, zwłaszcza młodych ludzi, nie wyobraża sobie życia bez stałego bycia online, używania telefonu komórkowego czy przynależności do portalu społecznościowego. Dlatego e-uzależnienie jest nasilającym się problemem, dotykającym coraz młodszych użytkowników nowoczesnych technologii. Potwierdzają to wyniki badań opinii społecznej oraz opracowań naukowych, które wskazują jednocześnie na szkodliwość nadużywania mediów elektronicznych.?php>
Specjaliści zajmujący się problematyką uzależnień wskazują, że podłoże e-uzależnienia jest w zasadzie takie samo jak w przypadku innych uzależnień. W procesie wspomagania rodziców w przeciwdziałaniu e-uzależnieniu dzieci i młodzieży istotną rolę odgrywają m.in. placówki oświatowe. Szkoły i poradnie psychologiczno- pedagogiczne wspierają rodziców poprzez realizację programów profilaktycznych i wychowawczych, prowadzonych w ramach zajęć szkolnych.?php>
Ile e-uzależnionych w Ostrowcu Świętokrzyskim??php>
Kontrolerzy NIK w ramach kontroli przyjrzeli się pracy Poradni Psychologiczno -Pedagogicznej w Ostrowcu Świętokrzyskim. Ustalenie liczby dzieci i młodzieży, u których ujawniono problem nadużywania mediów elektronicznych, odbyło się w jej trakcie. Część uczniów z problemami wskazali pracownicy pedagogiczni poradni, część ustalono na podstawie analizy zaleceń adresowanych do rodziców dzieci w wydawanych przez poradnię opiniach i orzeczeniach. Łącznie w okresie kontrolowanym, problem ilości czasu spędzanego przez dzieci i młodzież w świecie wirtualnym stwierdzono u 38 uczniów, w tym podczas badań psychologicznych lub pedagogicznych u 24 uczniów, którym wydano opinię po przeprowadzonych badaniach, w trakcie procesu orzeczniczego u ośmiu uczniów, w trakcie zajęć socjoterapeutycznych u dwóch dziewczynek czy u czterech uczniów, których rodzice zgłosili się z problemem zaburzeń emocjonalnych lub nadużywania komputera i Internetu.?php>
Cytowana w raporcie NIK Bożena Kargul, dyrektor ostrowieckiej poradni wyjaśniła, że problem nadmiernego korzystania z Internetu i urządzeń multimedialnych wśród dzieci i młodzieży narasta.?php>
-Mimo iż uważam, że nasza poradnia dysponuje prawie wszystkimi testami, metodami i standaryzowanymi kwestionariuszami, kupowanymi w Pracowni Testów Psychologiczno - Pedagogicznych w Warszawie oraz w Gdańsku, to jednak okazuje się, że jest brak wielu standaryzowanych testów, kwestionariuszy- mówiła dyrektor. Braki te nie wynikają z niechęci pracowników poradni do realizowania diagnoz w zakresie e-uzależnień, lecz z braku standaryzowanych metod w tym zakresie dla poradni.?php>
Brak standardów badawczych?php>
W raportach z Ostrowca Świętokrzyskiego można natrafić na jeden dość szczególny przypadek chłopca, który wielokrotnie przebywał na oddziale psychiatrii dziecięcej, a u którego zdiagnozowano m.in. uzależnienie mieszane, tj. od alkoholu, narkotyków, dopalaczy, leków. Z wywiadów z rodzicami i badań przeprowadzanych w poradni wynikało, że chłopiec już jako pięciolatek cały dzień mógł spędzać przed komputerem i bardzo go to pobudzało, na zakaz czy ograniczenie już w wtedy reagował agresywnie. Chłopiec uwielbia komputer i w domu jest spokojny tylko jeśli rodzice pozwalają mu na korzystanie z komputera, interesuje się TV i Internetem. W oparciu o zgromadzony materiał dowodowy oraz dokładne rozeznanie sytuacji chłopca, Sąd Rejonowy w Ostrowcu Św. orzekł o zastosowaniu wobec chłopca środka leczniczego w postaci umieszczenia go w zamkniętym zakładzie leczenia uzależnień i skierował go do Wojewódzkiego Szpitala dla Nerwowo i Psychicznie Chorych w Lubiążu.?php>
W szkołach zakaz używania komórek!?php>
Inspektorzy NIK przeanalizowali w Ostrowcu Świętokrzyskim, jak z e-uzależnieniami radzą sobie placówki oświatowe. Pod lupę wzięto działania w Publicznej Szkole Podstawowej Nr 4, gdzie oprócz realizacji programów profilaktycznych opracowano ?Strategię działań wychowawczych, zapobiegawczych i interwencyjnych wobec uczniów zagrożonych uzależnieniem?, w której zawarta została procedura działań interwencyjnych w sytuacji kryzysowej, związanej z nadużywaniem przez uczniów mediów elektronicznych (telefon, komputer, tablet).?php>
Ponadto, na terenie szkoły wprowadzany został całkowity zakaz korzystania z telefonów komórkowych. Wprowadzenie zakazu zostało określone w statucie szkoły, przy czym postanowienia w nim zawarte wprowadzały jedynie zakaz korzystania z telefonów komórkowych w trakcie zajęć edukacyjnych. Zakaz ten został w sposób nieformalny rozszerzony również na czas przerw. W ramach kontroli w PSP Nr 4 przeprowadzono także anonimowe badanie ankietowe wśród uczniów klas V i VI, ich rodziców i nauczycieli w celu uzyskania informacji dotyczących e-uzależnienia. Badaniem objęto grupę 71 uczniów klas piątych i szóstych, 75 rodziców i 29 nauczycieli.?php>
Wyniki badania wskazują, że przedstawiciele wszystkich ww. grup mają świadomość zagrożeń wynikających z powszechnej dostępności do komputera, telefonu komórkowego i Internetu. Niemal wszyscy ankietowani nauczyciele wskazali, że można się uzależnić od korzystania z Internetu, komputera, telefonów komórkowych oraz gier on-line. Również zdecydowana większość ankietowanych uczniów i ich rodziców (ok. 80%) uważa, że można uzależnić się od tych czynności. W opinii 52,1% ankietowanych uczniów, więcej niż połowa kolegów/ koleżanek z klasy nadużywa korzystania z Internetu, według 60,6% więcej niż połowa kolegów/ koleżanek nadużywa korzystania z komputera. 67,1% ankietowanych stwierdziło, że więcej niż połowa kolegów/koleżanek nadużywa korzystania z telefonów komórkowych, 49,3% natomiast, że więcej niż połowa kolegów/ koleżanek nadużywa grania w gry on-line.?php>
Co dalej z problemem??php>
Kontrola NIK w Polsce wykazała, że Minister Edukacji Narodowej oraz Minister Zdrowia nie opracowali wytycznych określających sposób postępowania w zakresie identyfikowania i diagnozowania zjawiska nadużywania przez dzieci i młodzież mediów elektronicznych oraz realizacji zadań w zakresie przeciwdziałania e-uzależnieniu. Szkoły i poradnie psychologiczno- pedagogiczne, które były pierwszymi jednostkami, mogącymi pomóc rodzicom w dostrzeżeniu i rozwiązaniu problemu nadużywania mediów elektronicznych, nie dokonywały rzetelnej diagnozy środowiska szkolnego pod kątem nadużywania przez uczniów mediów elektronicznych, a tym samym nie posiadały informacji o liczbie uczniów dotkniętych tym problemem. W konsekwencji opracowane i realizowane szkolne programy profilaktyczne i wychowawcze obowiązujące w okresie objętym kontrolą, nie były ukierunkowane na działania w zakresie tej problematyki.?php>
Treść programów profilaktycznych odnosiła się do ogółu działań problemowych i koncentrowała się na szeroko rozpowszechnianych w mediach informacjach o zachowaniach dysfunkcyjnych, polegających na nadużywaniu alkoholu, nikotyny oraz problemie narkomanii i dopalaczy. NIK wskazała, iż jedną z przyczyn braku działań poradni, które mogłyby ujawnić zagrożenia związane z problemem nadużywania mediów elektronicznych był brak odpowiednich narzędzi diagnostycznych w tym zakresie. Brak odpowiednich narzędzi nie pozwala na zdiagnozowanie sytuacji, zidentyfikowanie zagrożeń, a w konsekwencji utrudnia lub wręcz uniemożliwia udzielanie skutecznego wsparcia potrzebującym.
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz