Podatek transportowy w dół?!

Prezydent miasta, Jarosław Górczyński spotkał się w Urzędzie Miasta z przedsiębiorcami reprezentującymi branżę transportową.
Celem spotkania było uzgodnienie i skonsultowanie propozycji stawek podatku od środków transportowych w 2017 r. Zgromadzone na spotkaniu firmy transportowe posiadają największą liczbę zarejestrowanych pojazdów na terenie miasta oraz płacą największe podatki. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom biznesu prezydent zaproponował wprowadzenie minimalnych stawek podatkowych. Oznacza to obniżenie stawek podatkowych od 40 do 70 proc. w niektórych kategoriach. Najbardziej zyskają właściciele zespołów pojazdów ciężarowych wraz z naczepą. Jest to najliczniej reprezentowana kategoria zarejestrowanych pojazdów na terenie miasta.
-Proponowane obniżki oraz przyjazna polityka podatkowa mają zachęcić przedsiębiorców do rejestrowania pojazdów w Ostrowcu Świętokrzyskim oraz wzmocnić konkurencyjność gminy wobec innych samorządów, a przede wszystkim przyczynić się do rozwoju ostrowieckich firm transportowych – wylicza prezydent Jarosław Górczyński.
Rada Miasta zadecyduje o wprowadzeniu preferencyjnych stawek podatkowych dla przedsiębiorców transportowych.
Zarówno indywidualni przewoźnicy, jak i stowarzyszenia transportowców chwalą decyzje prezydenta. Podkreślają, że na takim rozwiązaniu wszyscy zyskają: firmy, mieszkańcy i na pewno nie straci budżet, bowiem do miasta wrócą pojazdy, od których odprowadzane są pieniądze w innych gminach.
-Dobrze, że prezydent konsultuje z naszym środowiskiem takie kwestie jak wysokość podatków. Ma świadomość, że obciążenia z tego tytułu mają bezpośredni wpływ na kondycję i działalność firm branży transportowej  o tak niskiej rentowności – mówi Stanisław Wodyński, prezes spółki PKS w Ostrowcu Świętokrzyskim, która jest największym płatnikiem podatku od środków transportu w naszej gminie.
Wyraża on także przekonanie, że radni pójdą tokiem myślenia prezydenta.
-Być może uda się pójść jeszcze dalej dla transportu zbiorowego, bowiem akurat te firmy zyskają na proponowanych zmianach najmniej -mówi S. Wodyński. A  przecież niższe koszty PKS przełożą się na ceny biletów, czyli rozwiązania zaproponowane przez prezydenta i radnych przyniosą korzyści ogółowi mieszkańców.
Prezes PKS-u cieszy się, że prezydent podaje rękę branży w trudnym momencie, spowodowanym sytuacją rynkową.
-W naszym przypadku konieczne procesy restrukturyzacyjne w przedsiębiorstwie związane były z wieloma wyrzeczeniami ze strony załogi -dodaje Stanisław Wodyński.
-Pan prezydent wszystkich pozytywnie zaskoczył, przedstawiając dwa warianty podatku, korzystne dla branży – ocenia Mirosław Pietrzyk, właściciel firmy „Kaskader” i były wieloletni przewodniczący Świętokrzyskiej Izby Gospodarczej.
Warto podkreślić, że wziął pod uwagę wysokość stawek w sąsiednich gminach i posiadając dobre rozeznanie, przygotował korzystny dla miejscowych firm transportowych projekt. Szczególnie korzystny jest drugi wariant, który powoduje obniżkę w przypadku niektórych przewoźników nawet o 40 proc. Opłata od jednego zestawu ciężarowego będzie niższa więc o około tysiąc złotych. Najmniej zyskają firmy użytkujące autobusy.
Jak relacjonuje Mirosław Pietrzyk, podczas spotkania prezydent pytał też o samochody przewoźników użytkowanych w leasingu i o to, czy są one  zarejestrowane w innych powiatach. Okazało się, że jest ich sporo. Uczestnicy spotkania deklarowali, że przy korzystnych stawkach podatkowych pojazdy wrócą do miasta, a leasingowane pojazdy zarejestrują na miejscu. Okazało się też, że większość przedsiębiorców planuje zakupy nowych samochodów.
-Z tego wnoszę, że ewentualne różnice w podatku przy przyjęciu niższych stawek szybko zostaną zrekompensowane wpływami od większej liczby pojazdów – mówi M. Pietrzyk. Poza tym kondycja lokalnych firm poprawi się.
Wszystko skazuje, że obydwie strony będą zadowolone z tej propozycji. I oto właśnie chodzi! Propozycja prezydenta wychodzi naprzeciw oczekiwaniom branży transportowej, której przedstawiciele od wielu lat głośno mówili o tym, że podatek od środków transportu jest zbyt wyśrubowany i bardziej opłacalnym dla nich rozwiązaniem jest rejestrowanie pojazdów w ościennych gminach.
(fk, pas)

Print Friendly, PDF & Email

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *