Wtórne wykorzystanie szarej wody i winda dla wiernych. Młodzi, uzdolnieni z Ostrowca…

Ich innowacyjny pomysł techniczny okazał się najlepszy w województwie. Magdalena Moskal i Angelika Jewiak z „Chreptowicza” i Michał Szwagierczak z THM zajęli pierwsze miejsce w kategorii  „Pomysł techniczny” tegorocznej Olimpiady Innowacji Technicznych i Wynalazczości eliminacji okręgowych.  Projekt „System wtórnego wykorzystania szarej wody” został uznany za najlepszą w województwie świętokrzyskim pracę konkursową.
IMG_5649Co takiego innowacyjnego zaproponowali nasi uczniowie w swym projekcie? Wyjaśniają, że dostrzegając problem związany z oszczędnością wody pitnej, zaproponowali łatwy w konstrukcji, prosty w obsłudze i mogący znaleźć zastosowanie w każdym gospodarstwie domowym, łazience i toalecie, system, który znacznie zmniejsza zużycie wody poprzez jej  wtórne wykorzystanie, a co za tym idzie zmniejsza też koszty pozyskiwania wody z wodociągu i odprowadzania jej do kanalizacji. Przeznaczeniem systemu jest gromadzenie w zbiorniku wody pochodzącej z prysznica, wanny lub pralki celem ponownego jej wykorzystania do spłukiwania toalet. Dzięki zaaplikowanym w zbiorniku  preparatom dezynfekującym i zabarwiającym wodę na dowolny kolor użytkownicy zachowują czystość w połączeniu z estetyką.
Projekt Magdy, Angeliki i Michała wzbudził zainteresowanie członków Polskiego Związku Stowarzyszeń Wynalazców i Racjonalizatorów.
-Zapoznaliśmy się z przepisami dotyczącymi szarej wody w różnych krajach. Okazało się, że w Polsce, pomimo rosnących cen wody i ścieków, nie ma uwarunkowań prawnych odnoszących się do wykorzystania szarej wody, zaś systemy oferowane przez firmy są tak drogie, że przeciętnego „Kowalskiego” nie stać na ich zakup. Zwrot inwestycji może nastąpić w przedziale od 10 do 20 lat, co nie napawa optymizmem – mówią olimpijczycy. – Dzięki naszemu systemowi jesteśmy w stanie zmniejszyć wydatki na wodę ok. 30% i zaoszczędzić od 330 do 600 zł rocznie. Biorąc pod uwagę koszty wykonania systemu, sięgające ok. 300 zł możemy stwierdzić, że zwrot nakładów inwestycyjnych nastąpi w przedziale od 6 miesięcy do 1 roku. Ponadto system jest prosty w obsłudze i sprawny w działaniu.
–  Inspiracji do napisania tego projektu dostarczył mi wujek, który ma swój ekologicznym dom, a w nim także  własną oczyszczalnię ścieków – mówi Magdalena Moskal. -To on pokazał mi różne interesujące urządzenia i mechanizm działania tych ekosystemów, i bardzo mi się to spodobało…
Nic dziwnego, że pomysł Magdy, Angeliki i Mateusza spodobał się także komisji konkursowej. Wypada tylko pogratulować naszej tak uzdolnionej trójce uczniów, którzy pracowali pod okiem nauczycieli: Joanny Żelaznej- Żak i Radosława Moskala.
20170529_200707Z kolei uczniowie THM – Kamil Mazur, Kamil Szczerski, Piotr Modrzejewski, podopieczni Jolanty Grochulskiej – zostali finalistami Ogólnopolskiego Projektu  „Wspólna przestrzeń – wspólna sprawa”, realizowanego  w ramach konkursu Alumni Engagement Innovation Fund. Nakręcili oni film, dotyczący barier dla niepełnosprawnych przy kościele na Piaskach. Proboszcz, ks. prałat Zbigniew Wiatrek z Sanktuarium Najświętszej Maryi Panny Saletyńskiej na Piaskach już od bardzo dawna planował rozwiązanie tego problemu. Teraz jest on bliski realizacji, a w sukurs jego staraniom przyszli uczniowie. To za ich sprawą do Ostrowca przyjechały studentki architektury z Krakowa z Politechniki na wizję lokalną i  opracowały wizualizację zmian w przestrzeni kościoła na Piaskach. Wykonały projekt windy, za który otrzymały wyróżnienie. Proboszcz otrzyma nie tylko propozycję zainstalowania windy, ale będzie mógł skorzystać również z zaprojektowanej dla niepełnosprawnych drogi krzyżowej i specjalnego dla nich miejsca do odmawiania różańca.
Uczniowie THM niedawno uczestniczyli w  Gali Integracji i konferencji podsumowującej Projekt w Gdyni. Wzięli udział  w uroczystej Gali w Teatrze Muzycznym im. Danuty Baduszkowej, wysłuchali koncertu Magdy Umer, a podczas konferencji w hotelu Marriott obwieszczono im, że zdobyli II miejsce w konkursie, za co odebrali nagrody od prezydenta Gdyni i attache kulturalnego Ambasady USA w Polsce. Okazało się, że uczniowie klasy informatycznej mają nie tylko umiejętności techniczne, ale również dzięki szczególnej wrażliwości na potrzeby innych ludzi i empatii, dostrzegli problem parafian.
-Zdolności reżyserskie dostrzegłam w swoich uczniach już w ubiegłym roku, kiedy to wzięli udział w  Międzynarodowym Projekcie Filmowym, a w jego ramach w warsztatach w Pradze i w Warszawskiej Szkole Filmowej. Ich filmik, jako jeden z ośmiu w Polsce, został nagrodzony i opublikowany w tysiącu egzemplarzy. Służy m.in. jako materiał dydaktyczny w szkoleniach i konkursach Centrum Edukacji Obywatelskiej w Warszawie – podkreśla opiekun uczniów, Jolanta Grochulska.

Print Friendly, PDF & Email

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *