ZDK się zmieni

Gmina Ostrowiec Świętokrzyski po tym, jak po latach udało się zdobyć środki dla Ostrowieckiego Browaru Kultury, realizuje kolejne przedsięwzięcia, dotyczące tej ważnej sfery życia lokalnej społeczności.
Przed tygodniem udało się bowiem pozyskać środki unijne na poprawę efektywności energetycznej trzech gminnych budynków, w tym obiektu kina „Etiuda”. Na tym nie koniec, gdyż budynek ów w planach ma być objęty również projektem o nazwie „Rewitalizacja obszarów zdegradowanych o silnym potencjale gospodarczym, społecznym i rekreacyjno -kulturowym na terenie miasta Ostrowca Świętokrzyskiego – modernizacja obiektów kultury – przebudowa budynku kina Etiuda , Centrum Tradycji Hutnictwa”.
Pierwsza termomodernizacja
Ostrowiecki samorząd ma już zagwarantowane środki z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Świętokrzyskiego na „Poprawę efektywności energetycznej budynku kina „Etiuda”. W ramach tego zadania ma zostać zrealizowane ocieplenie stropodachu, stropu pod poddaszem nieogrzewanym oraz tarasu, a także wymiana stolarki okiennej i drzwiowej, montaż kolektorów słonecznych oraz wymiana instalacji wewnętrznej ciepłej wody i modernizacja instalacji C.O. Już ogłoszono pierwsze przetargi na realizację przedsięwzięcia, które ma zostać zrealizowane w przyszłym roku.

jgJarosław Górczyński, prezydent miasta: Browar Saskich po tym jak przed laty przejęła go gmina, zmienia właśnie swe oblicze. Czas też pomyśleć, aby obiekt dawnego ZDK, na którego budowę pokolenia ostrowczan wykupywały cegiełki, przybrał atrakcyjną formę i służył nadal lokalnej społeczności. Stąd też najpierw czeka go termomodernizacja, a w następstwie został uwzględniony w procesie rewitalizacji. Tutaj miałoby zostać zlokalizowane Centrum Tradycji Hutnictwa, na które czekają pokolenia związane z przemysłem ciężkim Ostrowca Świętokrzyskiego, a także nasze kino zyskałoby nowe oblicze.

W kolejce rewitalizacja

Program rewitalizacji zakłada z kolei podział obiektu kina „Etiuda” na dwie połączone ze sobą części: kinowo – teatralną oraz tę związaną z ekspozycjami i wystawami Centrum Tradycji Hutnictwa.  W ramach realizacja tego przedsięwzięcia zakłada się m.in. przebudowę sceny, zaplecza teatralno -kinowego, klatek schodowych, pomieszczeń z przeznaczeniem na garderoby, dostosowania obiektu do potrzeb osób niepełnosprawnych (m.in. windy, pętle indukcyjne, toalety, itp.), wymianę całej instalacji elektrycznej wewnętrznej w budynku.
Co zapewne ucieszy kinomanów, zaplanowano nową aranżację wnętrz kina, wymianę i montażu ekranu projekcyjnego, foteli kinowych, nagłośnienia, elementów technologii sceny, zaadoptowania pomieszczeń na kino -kawiarnię, w tym salę konferencyjno -edukacyjną, czy wprowadzenia systemu do sprzedaży biletów on – line.
W części obiektu przeznaczonej na Centrum Tradycji Hutnictwa wykonawca zaplanował przebudowę i remont w kierunku dostosowania jej do wykorzystania nowoczesnych środków audio -wizualnych, mogących służyć jako unikatowe miejsce na terenie regionu świętokrzyskiego, ukazujące ścieżkę przemian cywilizacji w produkcji i zastosowaniu żelaza. Głównymi tematami ekspozycji mają być m.in. prezentacja dziejów hutnictwa na ziemiach ostrowieckich od starożytności po dzień dzisiejszy, czy ukazanie dziejów hutnictwa polskiego w rozmaitych jego historycznych odsłonach.
Centrum Tradycji Hutnictwa ma zostać zaprojektowane w oparciu o zlokalizowane w poszczególnych pomieszczeniach projektory multimedialne, ekrany dotykowe, 3D oraz wirtualną rzeczywistość itp.
Trochę historii
as-Dom Robotniczy, bo taka była pierwotna nazwa tego miejsca, zaprojektował Jerzy Wajdling – przypomina Wojciech Mazan, pracownik Biura Wystaw Artystycznych w Ostrowcu Świętokrzyskim. W roku 1937 r. nastąpiło wmurowanie kamienia węgielnego, zaś w roku 1947 r. rozpoczęło się przeprojektowanie w stylu socrealizmu przez Tadeusza Rekwirowicza. Sama budowa trwała przez lata 1947 -1953.

zaq
fot. Dobrosław Kostkowski

Wyróżnikiem tego miejsca jest m.in. sgraffito Jest to technika dekoracyjnego malarstwa ściennego, szczególnie popularna w renesansie, polega – mówiąc w skrócie – na kształtowaniu obrazu z warstw różnobarwnych tynków. Chętnie stosowana także w okresie socrealizmu. W tej technice wykonane zostało siedem obrazów na fasadzie od strony parku. We wnękach, w bogatych geometrycznych ramach przedstawiona jest jedna postać. Są to albo postacie historyczne (Bogusławski, Moniuszko, Mickiewicz i Matejko) reprezentujące różne dziedziny twórczości (teatr, muzyka, literatura, malarstwo). Pomiędzy nimi umieszczone zostały ikony socrealizmu – laborantka, traktorzystka i w centralnym miejscu sam hutnik. Autorzy: Bogusław Szwacz i Nina Dudzianka (swoje podobizny utrwalili w postaciach hutnika i traktorzystki). Po wojnie budynek nazywany był Zakładowym Domem Kultury (ZDK). W roku 1998 został on przejęty przez Miejskie Centrum Kultury, zaś od roku 2004 zaczęła funkcjonować obecna nazwa – kino „Etiuda”.

Print Friendly, PDF & Email

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *