Nie chcę telefonów od telemarketerów!

-Od dłuższego czasu niepokoją mnie telefony z zaproszeniami na pokaz oraz z propozycją wręczania atrakcyjnych upominków –mówi czytelniczka.
Często konsultanci nawet nie pytają, czy mogę im poświęcić swój czas, tylko od razu przechodzą do przedstawiania oferty. Natomiast na pytanie, skąd posiadają mój numer, twierdzą że został on wylosowany lub wygenerowany automatycznie itp. Czy według obowiązujących przepisów, takie działania są legalne?
-Zgodnie z prawem telekomunikacyjnym – wyjaśnia mgr PRZEMYSŁAW PLASKOTA (KANCELARIA PRAWNA, ul. Krucza 2, I piętro, 150 m od Urzędu Skarbowego, tel. 41 247 25 00) – zakazane jest używanie telekomunikacyjnych urządzeń końcowych, a więc telefonów, komputerów, czy tabletów dla celów marketingu bezpośredniego bez uprzedniej zgody abonenta lub użytkownika. Tak więc, aby firmy świadczące różnego rodzaju usługi mogły do nas dzwonić, niezbędna jest nasza zgoda na przetwarzanie danych w celach marketingowych.
telemarketing-1239461Za każdym razem, kiedy otrzymamy telefon z ofertą, powinniśmy się zapytać, z jakiej bazy został pobrany nasz numer. Ponieważ to może pomóc nam łatwo zidentyfikować podmiot, który udostępnił nasze dane. Wtedy powinniśmy skontaktować się z podmiotem, który wykorzystuje nasze dane osobowe i cofnąć zgodę na ich przetwarzanie. Możemy to zrobić ustnie, ale dla celów dowodowych lepiej zrobić to na piśmie. Jeżeli natomiast okaże się, że zastrzegliśmy już swoje informacje kontaktowe lub w ogóle nie zgadzaliśmy się na ich udostępnianie dla danej firmy, powinniśmy wnieść skargę do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych. Może się zdarzyć, że konsultant, zapytany o to, skąd ma nasz numer, powie, że został on wylosowany.
Jedyną z metod poradzenia sobie z tą sytuacją jest zażądanie, aby nasz numer został oznaczony jako nie zezwalający na kontakt w sprawach marketingowych i promocyjnych. Można tego dokonać w trakcie rozmowy, zwłaszcza jeśli jest ona nagrywana
lub dla pewności, drogą pisemną. Nasze żądanie najlepiej wyrazić na piśmie, wtedy mamy podstawy prawne do skargi, jeżeli telefony od tego samego podmiotu ponowią się.
Najlepszą jednak metodą jest ograniczanie miejsc, w których zostawiamy nasze dane. Ponieważ firmy telemarketingowe często bowiem kupują je od tzw. brokerów danych, którzy przy okazji różnych treści rozrywkowych, np. konkursów, wymagają podania danych i wyrażenia zgody na ich przekazanie innym podmiotom.

Print Friendly, PDF & Email

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *