Autobus z Ostrowca Świętokrzyskiego do Poznania przez Łódź jeszcze tej wiosny wróci na trasę. ?php>
Ostrowiecki PKS zamierza rozwijać linie dalekobieżne i zapewnić w pierwszym rzędzie dojazd młodym mieszkańcom naszego miasta do ośrodków akademickich.?php>
Nadal potrzebny?php>
Po świętach mieliśmy sporo telefonów od czytelników, dotyczących kursowania naszych autobusów na trasach dalekobieżnych. Jedna z ostrowczanek, w Wielki Piątek, chciała pojechać wieczorem do Łodzi, ale na dworcu dowiedziała się, że na tej trasie autobusy nie kursują. Była zdziwiona, bowiem z Przemyśla do Poznania przez Łódź, autobusy jeździły od lat. Była to jedna ze sztandarowych linii naszej spółki przewozowej.?php>
Także studenci sugerowali, aby w pierwszym dniu po świętach było więcej tzw. bisówek do ośrodków akademickich. Dla sporej części studentów zabrakło biletów i musieli korzystać z innych środków transportu. O ile do Warszawy czy Krakowa można było pojechać z innymi przewoźnikami lub z PKP, to osoby studiujące w Lublinie i w Łodzi są zależne od ostrowieckiego PKS-u. Mimo boomu samochodowego PKS Ostrowiec spełnia niezwykle ważną rolę w naszym środowisku. Generalnie związki ostrowczan z tą firmą są nadal mocne. Ileż to roczników studentów wykształciło się dzięki PKS-owi. Bez problemu można było także dojechać kursowymi autobusami do lekarza, pracy, rodziny, na lotnisko, wczasy itp. Trzeba przyznać, że nasz PKS wykonywał usługi na dobrym poziomie i pozytywnie kształtował wizerunek miasta.?php>
Może o tym świadczyć także niedawna nagroda przyznana ostrowieckiemu PKS-owi przez samorząd województwa małopolskiego. Nasza firma znalazła się w piątce najwyżej ocenionych przewoźników na tym terenie. Część mieszkańców Ostrowca Świętokrzyskiego i regionu, zwłaszcza w starszych wieku, nadal oczekuje od naszej firmy utrzymania szerokiej oferty. Bardzo często odbieramy telefony od czytelników, którzy proszą o autobusy, którymi dojadą przed godz. 22 do pracy w hucie, a w sobotę na targ czy na działkę w powiecie opatowskim.?php>
Coraz trudniej?php>
Okazuje się, że ostrowiecki PKS pracuje w coraz trudniejszych realiach. Ma on statut spółki Skarbu Państwa. Oprócz Ministerstwa Skarbu Państwa część akcji należy do załogi. Z kilkuset przedsiębiorstw PKS, jakie kiedyś funkcjonowały w kraju, uratowało się i przetrwało, dzięki rozsądnemu zarządzaniu, zaledwie kilka: w Częstochowie, Ostrowie Wielkopolskim, Warszawie, Ostrowcu Świętokrzyskim i we Wrocławiu. Część z nich, jak PKS w Warszawie i we Wrocławiu, posiada dodatkowy atut w postaci terenów w centrum miasta, które można sprzedać za ciężkie pieniądze i przeznaczyć je na przeżycie najtrudniejszego okresu lub na inwestycje. Ostrowiec takiej możliwości nie ma. A przecież tabor starzeje się, zaś oczekiwania pasażerów co do komfortu podróżowania, punktualności i niezawodności autobusów są coraz większe.?php>
Niedawno Stanisław Wodyński, prezes ostrowieckiej spółki PKS Ostrowiec SA, zwrócił się do premiera M. Morawieckiego o określenie, na jakich warunkach mają funkcjonować spółki przewozowe Skarbu Państwa. W dłuższej perspektywie czasu bez znaczącego zysku i bez koniecznych inwestycji nie dotrzymają kroku konkurencji. Na rynek krajowy wkraczają przecież nowe fi rmy z kapitałem zagranicznym i nowoczesnym taborem. Od PKS-u środowisko oczekuje spełniania misji społecznej, czyli tak jak dawniej zapewnienia dojazdu do każdej gminy i większej miejscowości w regionie. Jednak jak przyznają przedstawiciele firmy, komunikacja lokalna na terenie dwudziestu gmin w województwie świętokrzyskim i mazowieckim nie pokrywa ponoszonych kosztów. Nadal na gminnych i powiatowych trasach można zobaczyć autobusy, którymi podróżuje jedna lub kilka osób. Firma rekompensuje tę nierentowną komunikację dochodami z linii dalekobieżnych. Stara się też zarabiać na przewozach turystycznych i okazjonalnych. Świadczy szeroki zakres usług: prowadzi stację benzynową, stację diagnostyczną, wulkanizację, sklep z akcesoriami motoryzacyjnymi, myjnię itp. Jednak przy rosnącej konkurencji na rynku usług nie ma co liczyć na wzrost przychodów w tym segmencie.?php>
W oczekiwaniu na nowe prawo?php>
PKS liczy na szybkie wejście w życie nowych przepisów w zakresie prawa przewozowego, regulujących funkcjonowanie regionalnego rynku. Od kilku lat branża czeka na nowelizację ustawy o transporcie publicznym. Rząd zadeklarował, że w tym roku zacznie obow ią z ywać nowe prawo. Wtedy wszystkie samorządy będą zobowiązane do wzięcia odpowiedzialności za organizację transportu, opracowanie planów na szczeblu województwa i powiatu i do ogłaszania przetargów na odpłatne świadczenie usług. Jednym z podstawowych zadań samorządów jest właśnie zapewnienie mieszkańcom dojazdu do szkoły, pracy, urzędów, różnego typu instytucji, placówek służby zdrowia, itp.?php>
Prezes Stanisław Wodyński zapewnia, że firma dołoży wszelkich starań, aby dworzec przy ulicy Żabiej w Ostrowcu Świętokrzyskim pełnił rolę regionalnego centrum przewozowego. Dzięki otwartości na innych sprawdzonych przewoźników, Ostrowiec Świętokrzyski ma dobrą ofertę przewozową. Do Warszawy zabiera pasażerów kilkunastu przewoźników.?php>
Dziś PKS w Ostrowcu Świętokrzyskim jest jedynym przewoźnikiem młodzieży do dużych miast, m.in. Lublina i Łodzi. W standardzie superPKS wyselekcjonowane autobusy obsługują linię Ostrowiec ?Kraków. Za kilka tygodni wyjadą autobusy na zmodyfikowaną linię z Przemyśla przez Łódź do Poznania. Zostały już uzgodnione kwestie, związane ze zmianą przebiegu tej trasy na terenie województwa wielkopolskiego. Do ostrowieckiej firmy wpłynęła nawet prośba sióstr Urszulanek z Sieradza, które przez lata podróżowały na Ukrainę do Iwanofrankowska m.in. ostrowieckim autobusem. W czerwcu z ostrowieckiego dworca pojadą także autobusy do ośrodków nadmorskich.?php>
-Już dziś pracujemy nad planami rozwojowymi firmy ? podkreśla prezes Stanisław Wodyński. Na pewno nie wejdziemy w sektor pojazdów elektrycznych, bowiem w przypadku komunikacji dalekobieżnej nie jest to najlepsze rozwiązanie. Rozważamy natomiast zasilanie autobusów gazem ziemnym sprężonym. Mamy nadzieję, że w niedalekiej przyszłości Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo wybuduje sieć stacji na terenie kraju. Mając dostęp do tego paliwa i odpowiedni tabor, ostrowiecki PKS mógłby stać się firmą konkurencyjną ekonomicznie. Równie ważny wydaje się też aspekt ekologiczny.
Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu ostrowiecka.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz