Dwupasmówki na drodze krajowej nr 9? Ministerstwo nie podziela uwag ostrowieckich przedsiębiorców

Podróżując po Polsce można odnieść wrażenie, że jeśli chodzi o rozwój dróg w naszej najbliższej okolicy, to jakby zatrzymał się czas.
Wszystko wskazuje na to, że na dłużej…
Przypomnijmy, że ponad dwadzieścia podmiotów z terenu Ostrowca Świętokrzyskiego i okolic skierowało list do premiera Mateusza Morawieckiego w kwestii niewystarczającej dostępności transportowej miasta.
-Stan techniczny tej drogi oraz jej ograniczona przepustowość pozbawiają nas oraz naszych kontrahentów możliwości sprawnej komunikacji z głównymi korytarzami transportowymi, takimi jak powstająca droga ekspresowa S7 czy planowana S74, dla których brak jasnego określenia czasu budowy – wyjaśniali w liście przedsiębiorcy. – Mówiło się o powstaniu dwujezdniowych dróg krajowych nr 9 i 42, łączących spójnym systemem transportowym Ostrowiec Świętokrzyski, Starachowice i Skarżysko -Kamienną z drogami ekspresowymi. Niestety, pomimo zapowiedzi, brak jest jakichkolwiek działań mających na celu budowę tego ważnego połączenia transportowego.
Apel ostrowieckich przedsiębiorców trafił do posła Andrzeja Kryja, który złożył na forum Sejmu stosowne zapytania w tej kwestii.
– Kwestia dostępności komunikacyjnej zarówno Ostrowca Świętokrzyskiego, jak i całej północnej części naszego województwa jest przedmiotem mojego zainteresowania od początku wykonywania mandatu poselskiego – mówi ostrowiecki parlamentarzysta. -Wielokrotnie podczas moich spotkań z ministrem infrastruktury Andrzejem Adamczykiem zwracałem uwagę na potrzebę inwestycji drogowych i kolejowych na tym obszarze. Efektem moich działań są pozytywne decyzje dotyczące budowy tzw. V odcinka ulicy Zagłoby w Ostrowcu Świętokrzyskim, obwodnicy Opatowa czy prac na linii kolejowej Skarżysko Kamienna – Sandomierz.
Podsekretarz stanu w ministerstwie infrastruktury Marek Chodkiewicz zdaje sobie sprawę z tego, że Ostrowiec Świętokrzyski, jako jedno z głównych miast województwa świętokrzyskiego, jest skomunikowany z pozostałymi obszarami kraju bezpośrednio przez drogę krajową nr 9, a pośrednio przez drogę krajową nr 42 i drogę krajową nr 74. W pobliskiej odległości są drogi szybkiego ruchu S7 i S74, a w odległości 60 km w linii prostej – budowana Via Carpatia, która łączy Polskę wschodnią z resztą kraju i Europę w osi północ-południe. Minister podkreśla, że tzw. mała obwodnica Ostrowca Świętokrzyskiego o długości ok. 2,6 km połączy istniejący węzeł Brezelia z ulicą Opatowską w ciągu drogi krajowej nr 9. W ramach inwestycji planowana jest budowa włączenia do węzła, budowa wiaduktu nad drogą powiatową, dwóch mostów, przepustów, ronda w miejscu włączenia nowego przebiegu drogi nr 9 w istniejącą trasę. Inwestycja przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa ruchu, zwiększenia komfortu jazdy dla kierowców podróżujących tranzytem, jak i zmotoryzowanych z samego Ostrowca, a także do uwolnienia od korków i hałasu mieszkańców centrum miasta. Obecnie droga nr 9 Radom – Rzeszów przebiega przez Ostrowiec miejskimi ulicami, na których średnie natężenie ruchu w 2015 r. przekraczało 23 tys. pojazdów na dobę.
Minister wyjaśnia, że na drogach krajowych nr 9 i 42 w ostatnim czasie zrealizowano szereg inwestycji polegających na budowie chodników dla pieszych, które odseparowały ruch pieszych i zapewniły im bezpieczeństwo. Chodzi o chodniki między Lubieniem i Rudnikami, w Nietulisku, w Kunowie, w Miłkowie i Kuczowie. Z kolei w Ostrowcu powstały nowa nawierzchnia i oznakowanie poziome ulicy Opatowskiej oraz rozpoczął się remont skrzyżowania ulic Opatowskiej, Sandomierskiej i Zygmuntówki. Dyrekcja Generalna Dróg i Autostrad co 5 lat wykonuje pomiary ruchu wszystkich pojazdów poruszających się po drogach krajowych. Ostatni raport został wykonany w 2015 r. Jeżeli chodzi o drogę krajową nr 9, to ministerstwo nie widzi potrzeby rozbudowy całych ciągów dróg do przekroju dwujezdniowego, ponieważ na żadnym z badanych odcinków, oczywiście oprócz Ostrowca, nie przekroczono 15 tys. pojazdów na dobę. Ministerstwo uważa, że ruch na krajowej „dziewiątce” usprawnią wybudowane w ciągu najbliższych lat obwodnice Iłży, Ostrowca, Opatowa. W pierwszej kolejności, w ramach dostępnych środków, będą realizowane więc priorytetowe zadania polegające na budowie brakujących odcinków dróg ekspresowych i autostrad oraz wybrane obejścia drogowe poszczególnych miejscowości.
W ministerstwie są przekonani, że dostosowanie istniejącego ciągu dróg gminnych, a więc Alei 25-lecia Wolności i fragmentu ulicy Samsonowicza do parametrów technicznych wymaganych przepisami dla drogi krajowej polepszy jakość funkcjonowania układu komunikacyjnego, poprawi bezpieczeństwo ruchu kołowego i pieszego, skróci czas przejazdu oraz poprawi komfort podróżowania, w reszcie poprowadzi ruch tranzytowy nowym ciągiem oraz poprawi dostępność centrów rozwojowych regionów, obszarów szczególnie istotnych dla rozwoju gospodarczego regionu. W ministerstwie zdają sobie jednak sprawę z tego, że w obrębie naszego miasta funkcjonuje znaczny ruch lokalny oraz intensywny ruch wojewódzki na drogach wojewódzkich nr 751, 754, 755, po części przechodzący obecnie wspólnym przebiegiem z drogą krajową nr 9 po alei 3 Maja oraz ulicy Sandomierskiej. Z tego powodu planowana obwodnica Ostrowca w ciągu DK 9 usprawni ruch tranzytowy i ruch w mieście, ale nie rozwiąże całkowicie wszystkich związanych z nim problemów.

Print Friendly, PDF & Email

5 thoughts on “Dwupasmówki na drodze krajowej nr 9? Ministerstwo nie podziela uwag ostrowieckich przedsiębiorców

  • 12 lutego 2019 at 10:14
    Permalink

    takim oto sposobem nad ostrowcem zostal postawiony krzyzyk
    firmy takie jak kram ktore nie moga rozwinac produkcji (o czym pisaliscie w poprzednim artukule na ten tamta) zamkna zaklad w ostrowcu i zwieksza produkcje w innych ktore maja dostep do dróg S. za kramem pojda inne firmy… ruch na naszej 9 spadnie.
    po wybudowaniu S19 takze ruch na 9 spadnie.
    po wybudowaniu malej obwodnicy ruch na 9 spadnie.
    duza dwujezdniowa obwodnica nie powstanie bo wg ministerstwa nie bedzie takiej potrzeby.
    miasto dalej bedzie sie wyludnialo i jak pokazuja statystyki w coraz szybszym tempie

    w miedzy czasie zostanie wybudowana dwujezdniowa! obwodnica wachacka. Starachowice zyskaja bezposredni dostep do S7. miasto bedzie sie dynamicznie rozwijać . jest rok 2040 Starachowice sa drugim pod wzgledem liczby ludnosci miastem wojewodztwa 🙂

    Dzbany w ministerstwie jeszcze nie ogarneli wiedzy ze infrastruktura pobudza rozwoj…??? a moze po prostu komus bardzo zalezy zeby to miasto upadlo???

    Reply
  • 12 lutego 2019 at 10:21
    Permalink

    takim oto sposobem nad ostrowcem zostal postawiony krzyzyk
    firmy takie jak kram ktore nie moga rozwinac produkcji (o czym pisaliscie w poprzednim artukule na ten tamta) zamkna zaklad w ostrowcu i zwieksza produkcje w innych ktore maja dostep do dróg S. za kramem pojda inne firmy… ruch na naszej 9 spadnie.
    po wybudowaniu S19 takze ruch na 9 spadnie.
    po wybudowaniu malej obwodnicy ruch na 9 spadnie.
    duza dwujezdniowa obwodnica nie powstanie bo wg ministerstwa nie bedzie takiej potrzeby.
    miasto dalej bedzie sie wyludnialo i jak pokazuja statystyki w coraz szybszym tempie

    w miedzy czasie zostanie wybudowana dwujezdniowa! obwodnica wachacka. Starachowice zyskaja bezposredni dostep do S7. miasto bedzie sie dynamicznie rozwijać . jest rok 2040 Starachowice sa drugim pod wzgledem liczby ludnosci miastem wojewodztwa 🙂

    Dzbany w ministerstwie jeszcze nie ogarneli wiedzy ze infrastruktura pobudza rozwoj…??? a moze po prostu komus bardzo zalezy zeby to miasto upadlo???

    Reply
  • 12 lutego 2019 at 14:12
    Permalink

    Chciało by się powiedzieć: “ja w to po prostu nie wierzę”. Niestety mój przedmówca w komentarzu wykazał wiele racji. Nie chodzi o to, że my tu myślimy o autostradzie do Ostrowca ale o naprawdę dobrym skomunikowaniu z chociażby S7.
    Stan obecny, nawet po wybudowaniu zapowiadanych obwodnic Opatowa i Iłży oraz wybudowaniu tego łącznika, którego nie wiem czy nie za szumnie, nazywa się obwodnicą Ostrowca nie polepszy dostępności naszego lokalnego biznesu i przemysłu do jakiejkolwiek ekspresówki. Nie jestem żadnym ekspertem ale jeżeli to miasta ma zacząć się rozwijać gospodarczo to MUSI mieć taki dostęp. Taka trasa mogła by być dwujezdniowa jak północna obwodnica Jędrzejowa w ciągu DK 78 tylko jako obejście Ostrowca, Starachowic, Wąchocka i Skarżyska by połączyć się z S7 a na południu z S74 jako obwodnicy Opatowa. Odcinki pomiędzy nimi w wielu miejscach mogły by być jedno-jezdniowe ale bliższe standartem do S. Ale to totalne bujanie w obłokach, niestety. Takie Skarżysko ma łatwiejsze położenie względem głównych tras. 7-ka zawsze była ważniejsza od 9-ki, bo to korytarz Wa-wa – Krk. Niestety nasze miasto trochę jest na uboczu względem tych korytarzy. Czy można byłoby to polepszyć? Chyba tak. Czy jest to możliwe? Raczej nie. Nie pociesza wcale fakt, że w podobnej sytuacji są i inne miasta. Chcemy raczej patrzeć na tych, którym się udało, na rozwijające się miasta. Patrzymy, może trochę zazdrościmy, może i chcielibyśmy więcej. Ale chyba nie wierzymy, że to by coś dało, bez względu na to jaka ekipa polityczna rządzi naszą ojczyzną. I to na serio odbiera nadzieję na coś więcej niż jest teraz. Będziemy się powoli ale stale jako miasto zwijać do jakiegoś poziomu, który dziś nawet wróżka nie wywróży. Co więcej, chyba też nie chce nam się lub nie możemy sami się dogadać między sobą by w takich ważnych dla naszego regionu sprawach by “wymęczać” czasem nasze sprawy, które są ponad partyjne czy sąsiedzkie nasze ostrowieckie wojenki.
    A nasz ukochany Ostrowiec – wiem, że to trochę jedzie sztucznym patosem – potrzebuje ludzi, którzy będą chcieli jego prawdziwego rozwoju a nie tylko nastawieniu się na dostosowanie miasta do roli domu starców. Przepraszam za duży skrót myślowy z tym domem starców ale chyba oddaje on nieco rolę do jakiego powoli zmierza nasze miasto. A ja być może będę jednym z tych emerytów :p

    Reply
  • 12 lutego 2019 at 16:11
    Permalink

    Panowie Parlamentarzyści ostatnich kilku kadencji, dopuściliście do przekształcania naszego miasta w drogowy zaścianek. I to chyba głównie miejscowi, Ci co tu żyją i mieszkają. Przespaliście budowy dróg w naszym regionie. Wystarczyło tylko chcieć, żeby prosto to rozwiązać. Podczas planowania – projektowania S74 wystarczyło troszkę bardziej na północ od Opatowa – bliżej Ostrowca puścić tą dwupasmówkę – np okolica Rżuchowa. Po drugie – jest tylko około 70 km między Opatowem a Orońskiem przed Radomiem na S7 – tak prosto i łatwo można połączyć drogi – dodatkowe zadowolenie kierowców ze Starachowic, Iłży itp. Wg mnie więcej nam nie trzeba. A tak wypinacie piersi po medale, że załatwiacie przez kilkanaście lat 2,7km drogi !!! Być może pamięć mnie myli, ale dotychczasowa obwodnica (ul. Zagłoby) w dużej mierze była finansowana przez miasto.
    Panowie Parlamentarzyści Najwyższy czas zrobić coś wymiernego dla Tego miasta.

    Reply
    • 13 lutego 2019 at 08:56
      Permalink

      Ano właśnie , jak długo będziemy tolerować takie postawy naszych posłów i senatorów,którzy obiecywali wielką troskę o regiony skąd otrzymali mandat parlamentarny ? Po zaprzysiężeniu stają się w Sejmie i Senacie wyłącznie mechanizmami maszyny do głosowania według ścisłych partyjnych rozkazów a los ich wyborców to jakaś marginalna odległa sprawa.
      Według mnie,najlepszym i najbardziej oddanym miastu parlamentarzystą był pan Zbigniew Pacelt,którego aktywność poselska przyniosła Ostrowcowi konkretne i widoczne budynki sportowe.Dał dowód że ma w sercu miasto z którego się wywodzi i z którego dostał się do Sejmu.A inni … ?

      Reply

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *