Zamieszanie z przystankiem

Zgłosił się do nas mieszkaniec Sudołu z prośbą o wyjaśnienie sprawy dotyczącej podróżowania autobusem MPK linii nr 9 do Kątów Denkowskich i kosztów związanych z takich przejazdem.
W dniu 30 listopada jego syn oraz siostrzenica, obydwoje posiadający orzeczenie o niepełnosprawności, wracali ze szkoły autobusem linii miejskiej nr 9 z przystanku na ul. Jana Pawła II. Do autobusu wsiadł kontroler, sprawdził legitymację uprawniającą do bezpłatnego przejazdu i nie miał zastrzeżeń. Gdy autobus zbliżał się do przystanku w Sudole, kontroler jeszcze raz sprawdził legitymacje uczniom. Zabrał legitymacje i nie chciał się wylegitymować. Stwierdził, że legitymacje nie są ważne. Wywiózł dzieci na Kąty Denkowskie i wypisał mandaty po 135 zł.
Rodziny od lat korzystają z usług MPK z linii nr 9, która zawsze była linią miejską. Taka informacja była na przystanku, na bilecie i w Internecie na stronie MPK. Nigdzie nie było informacji, że to jest I strefa. Rodzice obydwojga uczniów odwołali się od nałożonego mandatu. W rezultacie i tak musieli zapłacić po 100 zł. Tymczasem na rozkładzie MPK w Internecie 1 grudnia 2018 r. przystanek w Sudole był w strefie 0 (miasto), a już 7 grudnia 2018 r. był w strefie 1. Zostało to także zmienione na przystanku. Zatem skąd pasażerowie mieli posiadać wiedzę o tym, że jest to strefa 1, skoro zmiany zostały naniesione dopiero po nałożeniu mandatu? Kontroler także mógł pouczyć dzieci, a nie kontrolować ich celowo dwukrotnie. W czasie, kiedy odwołanie rodziców dzieci było w trakcie rozpatrywania, uczniowie jeździli na biletach za 1,50 zł. I tu znowu zaskoczenie. Kontroler (tym razem inny) powiedział, że mają złe bilety, bo nie są zakupione u kierowcy, a tylko w kiosku. MPK, w rezultacie uznał, że dzieci mają jeździć z 78% zniżką, czyli za 59 groszy. Gdy jedno z dzieci chciało zakupić taki bilet u kierowcy, ten powiedział, że tego biletu nie ma w sprzedaży. Jak wyjaśnia prezes zarządu MPK Jarosław Kateusz, mieszkańcy zawsze powinni zapoznać się z cennikiem biletów, który obowiązuje na danej trasie autobusu.
-Taki cennik jest w każdym autobusie, a także na stronie internetowej MPK – mówi J. Kateusz. Poniżej cennika znajduje się adnotacja, mówiąca o tym, jakie miejscowości wchodzą do I i II strefy. Zgodnie z cennikiem Sudół znajduje się w I strefie. Przyznaje, że w zakładce Rozkład jazdy na stronie internetowej spółki oraz w rozkładzie jazdy na przystanku, przystanek w miejscowości Sudół nie był wyodrębniony jako należący do I strefy. Jednak po interwencji mieszkańców poprawiono czytelność zapisów w rozkładach jazdy tak, by nie budziły już one żadnych wątpliwości. Historycznie przecież rzecz ujmując, Sudół zawsze mieścił się w gminie Bodzechów i znajdował się w I strefie, a linia nr 9 jest linią pozamiejską. Patrząc na cennik MPK, pasażerowie, wysiadający na przystanku w Sudole, powinni płacić za bilet normalny 2,70 zł. Tymczasem MPK, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom mieszkańców Sudołu, stosuje ulgi dla podróżujących autobusem linii 9. I stąd jedynie opłata za przejazd wynosi 1,50 zł.
-Niestety, z uwagi na takie, a nie inne rozmieszczenie granic administracyjnych gmin, autobus nr 9, aby dojechać do ulicy Kąty Denkowskie w Ostrowcu Świętokrzyskim, musi przejechać przez Sudół – mówi dyrektor MPK, Stanisław Choinka. Przystanek w Sudole jest w I strefie, a kolejny już przystanek w Kątach Denkowskich jest w strefie 0. W 2014 r. przez kilka miesięcy autobus nr 9 nie zatrzymywał się na przystanku w Sudole. Jednak ze względu na liczne prośby mieszkańców, została przywrócona możliwość zatrzymania autobusu na przystanku w Sudole. Z kolei różnica pomiędzy biletem zakupionym w kiosku, a zakupionym u kierowcy na linii podmiejskiej polega na tym, że z tego drugiego MPK otrzymuje częściowy zwrot z Urzędu Marszałkowskiego. Stąd prośba MPK, aby podróżujący na liniach podmiejskich kupowali bilet jedynie u kierowcy.
-Zgłoszony przypadek, kiedy kierowca wspomnianej linii nie sprzedał pasażerowi biletu z 78% ulgą, miał miejsce, ponieważ kierowca nie był pewny kodu sprzedaży przypisanego do tego biletu i obawiał się popełnienia błędu. Kierowca rozwiązał problem w ten sposób, że – uwzględniając interes pasażera – nie egzekwował żadnej opłaty za przejazd. Z kierowcą została przeprowadzona rozmowa wyjaśniająca i dyscyplinująca – mówi prezes J. Kateusz. Mamy w sprzedaży bilety z wieloma różnymi zniżkami.
Bilety z ulgą 78% są biletami sprzedawanymi bardzo rzadko, stąd też zdarzyła się wątpliwość kierowcy, co do kodu. Była to sytuacja incydentalna, co do której kierowcy spółki zostali pouczeni, więc nie powinna się ona powtórzyć.

Print Friendly, PDF & Email

2 thoughts on “Zamieszanie z przystankiem

  • 14/02/2019 at 16:15
    Permalink

    Szanowni Panowie Dyrektorzy MPK skoro tych informacji nie było, że Sudół jest w pierwszej strefie .Informacje te zostały wprowadzone po tym incydencie to jakim prawem MPK nałożył na te dzieci po 100 PLN mandatu. Proponuję rodzicom złożenie skargi do Rzecznika praw konsumentów Przy Starostwie Powiatowym.

    Reply
  • 14/02/2019 at 21:25
    Permalink

    Zniechęcać i tak nielicznych już pasażerów??? To takie Polskie. Niech padną w cholerę.

    Reply

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *