Listy od ZUS o stanie konta ubezpieczonego. Dwa warianty wyliczeń emerytury

Jak nas poinformował Paweł Szkalej, rzecznik prasowy Oddziału ZUS w Kielcach, Zakład Ubezpieczeń Społecznych właśnie rozpoczął największą w roku zbiorczą wysyłkę pisemnej Informacji o Stanie Konta Ubezpieczonego, czyli IOSKU.
Do końca sierpnia trafi ona do ponad 20 milionów Polaków. W świętokrzyskim taki list otrzyma prawie 500 tys. osób.
Wszyscy ubezpieczeni, którzy ukończyli 35 lat, otrzymają w tym liście również symulację hipotetycznej emerytury obliczoną z samego tylko konta ubezpieczonego oraz z konta i subkonta w ZUS. Zakład stosuje dwa warianty tych wyliczeń. Jeden uwzględnia naszą dalszą pracę, aż do ukończenia wieku emerytalnego przy wpływie składek w uśrednionej wysokości z dotychczasowych lat pracy, a drugi przyjmuje, że kończymy już aktywność zawodową i więcej już nie pracujemy. Pamiętajmy przy tym, że te wyliczenia to tylko pewna prognoza, która będzie się zmieniać wraz z podejmowanymi w naszym życiu decyzjami co do dalszej kariery zawodowej.
-ZUS zachęca każdego swego klienta do przeczytania tych informacji. To bardzo ważne, by mieć świadomość stanu swoich finansów odkładanych na emerytalną przyszłość. Równie istotne jest zweryfikowanie, czy pracodawca odprowadza za nas rzetelnie składki. List z ZUS to nasza przyszłość, więc okażmy jej należytą troskę ? mówi prof. Gertruda Uścińska, prezes Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.
Informacja o Stanie Konta Ubezpieczonego w ZUS to inaczej odzwierciedlenie naszych finansów na koncie w ZUS na 31 grudnia 2018 r. i obejmuje zwaloryzowane kwoty: kapitału początkowego i składek na ubezpieczenie emerytalne za okres od 1999 do 2017 r. We wskazanych kwotach uwzględniona jest już tegoroczna czerwcowa waloryzacja ze wskaźnikiem 109,2 proc. Dodatkowo nasz kapitał z listu z ZUS ubogacony jest o wpłacone składki z całego 2018 r. Miniony rok jest dodatkowo w IOSKU rozbity na poszczególne miesiące z przypisanymi do nich kwotami wpłaconych składek. Klienci odkładający składki w tzw. II filarze w ZUS dowiedzą się również z listu, jak wygląda stan ich subkonta. Obok kwoty ogólnej, stan subkonta oraz kwota przekazana przez ZUS do Otwartego Funduszu Emerytalnego, (jeżeli klient odkłada jeszcze środki w OFE) przedstawione są z wyróżnieniem składek, które należało odprowadzić i które zostały rzeczywiście odprowadzone.
Blisko 2,5 mln osób otrzyma list elektronicznie, na swój profi l na Platformie Usług Elektronicznych ZUS. IOSKU napisana jest prostym językiem, a dodatkowo zawiera instrukcję, jak czytać poszczególne pozycje danych. Już w ubiegłym roku klienci docenili formułę przekazywanej informacji i przejrzystość tekstu. Całość wysyłki powinna zakończyć się do końca sierpnia. Jeżeli jednak pojawią się pytania lub wątpliwości dotyczące stanu konta, to ZUS służy pomocą. Wystarczy przyjść do dowolnej placówki lub zadzwonić do Centrum Obsługi Telefonicznej ZUS (nr tel. 22 560 16 00). Wiele informacji jest na www.zus.pl.

Print Friendly, PDF & Email

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *