Profesjonalna rejestracja ? to nazwa nowego sposobu nadawania uprawnień do poruszania się pojazdom po drogach. Ułatwi organizację jazd testowych, etapowe konstruowanie pojazdów, a nawet prowadzenie badań nad nowymi rozwiązaniami. I co najważniejsze ? właśnie wchodzi w życie.
?php>Czy do tej pory rejestracja pojazdów nie była wykonywana profesjonalnie? Oczywiście, że była, Urzędnicy w wydziałach komunikacji znają się na swojej pracy. Wchodzące w życie zmiany to efekt nowelizacji Prawa o Ruchu Drogowym.
?php>Profesjonalnie, czyli łatwiej
?php>Dziś np. dealer motoryzacyjny, czy producent samochodów, którzy posiadają kilka, kilkanaście, czy kilkadziesiąt aut, każdy z pojazdów muszą zarejestrować oddzielnie. Tym samym do każdej z maszyn muszą wyrobić dowód rejestracyjny i tablice. To samo muszą robić np. instytuty badawcze.
?php>Od 11 lipca 2019 r. ? dzięki nowym przepisom ? wystarczy, że w swoim urzędzie złożą wniosek o zostanie podmiotem uprawnionym do profesjonalnej rejestracji. Na tej podstawie otrzymają jeden dowód rejestracyjny i jedne tablice (chyba, że chcą więcej). W praktyce oznacza to, że na tych samych numerach będą mogli testować wiele pojazdów.
?php>Takie rozwiązanie jest już z powodzeniem stosowane np. w Niemczech, czy w Belgii. Co różni te tzw. profesjonalne tablice ? nazywane także zielonymi - od tych, które mamy w swoich autach? Niewiele.
?php>? Znaki wytłoczone na profesjonalnej tablicy rejestracyjnej składają się z wyróżnika województwa, wyróżnika powiatu i numeru, który rozdzielony został literą ?P? ? wyjaśnia Marek Zagórski, minister cyfryzacji. ? Jednak najbardziej zauważalną różnicą będzie kolor cyfr i liter. Te nie będą czarne, a właśnie zielone ? dodaje szef MC.
?php>Dzięki CEPiK
?php>Profesjonalna rejestracja pojazdów ułatwi pracę naukowcom i inżynierom z instytutów badawczych oraz sprzedawcom nowych samochodów, którzy oferują klientom jazdy testowe. Tak jak wspomnieliśmy, dotychczas obowiązujące przepisy były uciążliwe. Każde z testowych aut musiało być oddzielnie zarejestrowane. A to oznaczało nie tylko złożenie wielu wniosków, ale również wniesienie opłaty za każdy z samochodów.
?php>? Profesjonalna rejestracja jest możliwa dzięki rozszerzeniu funkcjonalności bazy CEPiK, czyli Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, a dokładniej jednej z jej części ? Centralnej Ewidencji Pojazdów. To na tej bazie oparte są też popularnie e-usługi ? np. Historia Pojazdu, czy Bezpieczny Autobus ? tłumaczy minister cyfryzacji Marek Zagórski.
?php>Jak to będzie działało w praktyce? Producent, dystrybutor albo jednostka badawcza w swoim urzędzie złoży wniosek o zostanie podmiotem uprawnionym do profesjonalnej rejestracji. Poda w nim m.in. liczbę potrzebnych kompletów tablic rejestracyjnych, które zamierza wykorzystać oraz liczbę blankietów profesjonalnego dowodu rejestracyjnego dla każdego kompletu tablic. Na tej podstawie urząd wyda decyzję o profesjonalnej rejestracji, a wraz z nią zalegalizowane tablice rejestracyjne i blankiety profesjonalnych dowodów rejestracyjnych.
?php>Później wystarczy zadbać o ubezpieczenie pojazdu, przyczepić tablice rejestracyjne, wypełnić blankiet dowodu rejestracyjnego, zarejestrować w wykazie planowaną godzinę przeprowadzenia jazdy testowej i wyruszyć na ulice. ? A jeśli klient salonu motoryzacyjnego będzie chciał przetestować kolejny pojazd, to wystarczy przenieść tablicę, powtórzyć minimalne formalności ? dodaje szef MC.
?php>O tym trzeba pamiętać
?php>
Urząd wydający decyzję o profesjonalnej rejestracji pobiera opłaty:
?php>
?php>
Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu ostrowiecka.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz