Zamknij

Co z tymi drogami?

08:33, 03.01.2020 Paweł Słowiński Aktualizacja: 08:44, 03.01.2020
Skomentuj

Ostrowieccy przedsiębiorcy, którzy jeszcze w 2018 r. zwrócili się do premiera Mateusza Morawieckiego z apelem o podjęcie zdecydowanych działań na rzecz budowy dwujezdniowej drogi krajowej nr 9 i drogi nr 42, łączącej Ostrowiec Świętokrzyski z systemem dróg ekspresowych w Polsce, nadal nie mogą czuć się zadowoleni.

Teraz część z nich podnosi kwestie potrzeby licznych remontów na pobliskich ?krajówkach?, a także ich zdaniem słabych parametrów obwodnicy Ostrowca Świętokrzyskiego, na rozstrzygnięcie której przetargu czekają wszyscy.

- Często jeżdżę DK9 i w województwie podkarpackim jest bardzo dobra nawierzchnia - mówi jeden z nich. Po przejechaniu ronda w Łoniowie zaczyna się inny świat. Najgorszy jest odcinek od Łoniowa do Lipnika. W powiecie ostrowieckim za Kunowem też ta droga prosi się o remont. Prawda jest taka, że jeśli nikt się nie upomina i nie chodzi za tym, to czego się tutaj spodziewać. Biorąc pod uwagę skalę inwestycji w drogi krajowe w Polsce i patrząc na tę drogę, gdzie są tylko remonty polegające na załataniu dziur albo maksymalnie wylaniu kilkudziesięciu metrów nakładki, to naprawdę jesteśmy tzw. trzecim światem. Najbardziej krytyczny odcinek kilkudziesięciu metrów w Kunowie przed rondem został wykonany dopiero po piśmie przedsiębiorców do premiera.

- O kolejności remontów na spójnej dla całego kraju sieci dróg krajowych decydują przede wyniki diagnostyki stanu nawierzchni w zestawieniu z natężeniem ruchu na ciągach drogowych, oceną potencjalnego ryzyka czy planowanymi działaniami inwestycyjnymi - mówi Małgorzata Pawelec -Buras, główny specjalista ds. komunikacji GDDKiA Oddział w Kielcach. Plan remontów ustalany jest na bieżąco w danym roku dla poszczególnych ciągów drogowych bez podziału na powiaty. Na przykład w ubiegłym roku wyremontowane zostały odcinki administrowanej przez kielecki Oddział GDDKiA drogi krajowej nr 9 o łącznej długości ponad 8 km, w tym odcinek ulicy Opatowskiej w Ostrowcu Świętokrzyskim i skrzyżowanie tej ulicy z ul. Sandomierską i Zygmuntówką, a także odcinek w Kunowie, nie prowadzono natomiast takich działań na drodze 42. Rok wcześniej wyremontowanych zostało 8 km drogi nr 9.

Sporo pytań budzi też obwodnica Ostrowca Świętokrzyskiego, o której jak na razie jest głośno z powodu przetargów.

- Koncepcja programowa ogłoszonej w przetargu obwodnicy Ostrowca Świętokrzyskiego zakłada budowę drogi jednojezdniowej o szerokości 7 m - opowiada nam kolejny przedsiębiorca. Przewidziane są obustronne pobocza gruntowe o szerokości minimum 1,5 m. Koncepcja zakłada również obustronne opaski bitumiczne o szerokości po 0,70 m. Dlaczego nie zastosowano zmiennego przekroju o 3 pasach ruchu (2+1). Takie rozwiązanie z kolei znajdzie zastosowanie w ramach budowy obwodnicy Iłży w ciągu drogi krajowej nr 9, która będzie powstawała w podobnym czasie, jak obwodnica Ostrowca. W tym standardzie powstała również obecna obwodnica Kraśnika w ciągu drogi krajowej nr 74. Proszę wziąć pod uwagę fakt, że nowym odcinkiem będzie poruszał się ruch tranzytowy, transport ciężki ? obsługa zakładów przemysłowych, a także ruch lokalny składający się na dojazd do pracy i miejsc zamieszkania.

Budując drogi trzeba mieć na uwadze przyszłość. Dlaczego w tym przypadku zdecydowano o minimalnym standardzie?

- Parametry techniczne drogi opracowane w ramach koncepcji programowej są wynikiem analizy między innymi: warunków ruchowych, prognoz ruchu, struktury ruchu, uwarunkowań terenowych i środowiskowych na etapie opracowywania wariantów ujętych we wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, a w konsekwencji są wynikiem zapisów wydanej decyzji, która wskazuje na wariant przebiegu drogi i jej podstawowe parametry (decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach z dnia 06.09.2017) - odpowiada Małgorzata Pawelec-Buras z kieleckiej GDDKiA. Rozwiązania techniczne poprzedzone były zatem szeregiem prac projektowych, badań i analiz, które potwierdziły zasadność parametrów dla tej konkretnej trasy o długości około 2,5 km. Dla każdej inwestycji przyjmuje się parametry techniczne dostosowane do rzeczywistych potrzeb ruchowych na danym odcinku, a nie oparte na porównaniach z parametrami dróg o innych uwarunkowaniach ruchowych i terenowych na odcinkach dwa, a nawet trzy razy dłuższych.

Zdaniem ostrowieckiego biznesu powracają kwestie związane z jak najszerszym lobbingiem na rzecz dróg krajowych w powiecie ostrowieckim.

(Paweł Słowiński)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

NN

0 0

PiS ma w d... Ostrowiec bo rządzi tu kww 09:32, 03.01.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

LolLol

0 0

Ale że jak do miasta miodem płynącego nie dojedziemy przez najblizsze 30 lat droga dwujezdniową? 09:36, 03.01.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

malmal

0 0

Hmm miasto miodem płynące może nie, ale trzeba patrzeć jaki tranzyt tędy przejeżdża, 65 km do Radomia pokonuje się w 1 h 20 min, wystarczy, że trochę tirów zablokuje 9 i o. 12:12, 03.01.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

po prostu wstyd !po prostu wstyd !

0 0

a niby kto ma dziś lobbować za cywilizowanym dojazdem do Ostrowca ?? obecni ostrowieccy parlamentarzyści ? starosta ? sołtys Boksycki ? - z pewnością zaborcze Kielce nie zainteresują się jakimś tam Łostrowcem bo chcą przejąć wszystkie środki ,na drogi dla regionu,wyłącznie dla siebie - tę śpiewkę przerabiamy już od lat 70. i nic nie wskazuje na lepsze jutro ... dopóki będziemy w tym "województwie" 14:51, 03.01.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

nn

0 0

ale to zadanie rzadu a nie wojewodztwa 16:00, 04.01.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz


Dodaj komentarz

🙂🤣😐🙄😮🙁😥😭
😠😡🤠👍👎❤️🔥💩 Zamknij

Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu ostrowiecka.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz

0%