Nowy rozdział w historii komunikacji miejskiej. MZK zastąpił MPK

Początek roku przyniósł zmiany w komunikacji miejskiej. Miejski Zakład Komunikacyjny zastąpił, dotychczas świadczące ostrowczanom usługi transportowe, Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji. Ta nowa spółka bez obciążeń finansowych będzie służyła naszym mieszkańcom przynajmniej przez kolejne dziesięć lat.
O zmianach w tym zakresie oraz o planach na najbliższą przyszłość związanych z realizacją dużego projektu jakim jest „Ekologiczny transport miejski w Ostrowcu Świętokrzyskim” poinformowali podczas piątkowej konferencji prasowej prezydent miasta Jarosław Górczyński, prezes MZK Jarosław Kateusz oraz przewodnicząca Rady Miasta Irena Renduda – Dudek, którzy podpisali symboliczne akty rozwiązania MPK i powołania MZK.
Przypomnijmy, że likwidacja jednej i powołanie drugiej spółki to efekt podjętej przed kilkoma miesiącami decyzji, związanej z przystąpieniem miasta Ostrowca, do dofinansowanego z Unii Europejskiej programu „Ekologiczny transport miejski”, którego część, dotycząca przebudowy dróg, będzie realizowana wspólnie z powiatem ostrowieckim.
Jednym z najważniejszych założeń projektu jest przeniesienie bazy Zakładu Komunikacyjnego z centrum miasta na Alei Jana Pawła II, na jego obrzeża – ulicę Samsonowicza. Przetarg na jej budowę ma zostać ogłoszony do 10 stycznia.
– Chciałbym aby budowa bazy ruszyła już na wiosnę – podkreślał na konferencji prasowej prezydent miasta Jarosław Górczyński. – Przetarg będzie składał się z trzech elementów, czyli budowy bazy wraz z zapleczem i infrastrukturą, budowy nowych dróg oraz budowy oświetlenia. Liczymy, że wybudowanie nowego odcinka drogi w rejonie ulicy Samsonowicza zachęci kolejne firmy do inwestowania na sąsiednich terenach. Nowe tereny inwestycyjne będą dzięki temu dobrze skomunikowane a działki znacznie zyskają na atrakcyjności – dodał prezydent.
W miejscu skrzyżowania powstanie rondo turbinowe, a wzdłuż ulicy Samsonowicza od 11 listopada do Bałtowskiej powstanie ścieżka rowerowa. Przebudowana zostanie też ulica 11 listopada od skrzyżowania z Ogrodową do Samsonowicza, która zostanie również poszerzona o pas dla busów. Przy samej bazie MPK powstaną punkty “Park&Ride” oraz “Bike&Ride”. Projekt obejmuje również stworzenie systemu biletowego wraz z aplikacją na smartfony, i co ważne wymianę 15 autobusów na ekologiczne.Do tej pory w ramach projektu “Ekologiczny Transport Miejski” udało się postawić 40 nowych wiat przystankowych, a docelowo będzie ich 50.
Podzielony na 2 etapy projekt, którego druga część realizowana jest wspólnie ze Starostwem Powiatowym w Ostrowcu, opiewa łącznie na kwotę ponad 47 milionów złotych, z czego ponad 34 miliony złotych stanowi dofinansowanie z Unii Europejskiej i ma zostać zakończony do 31 grudnia 2022 roku.
– Nie zamierzamy podnosić cen biletów autobusowych- zapowiada Jarosław Górczyński. – Uważam, że transport publiczny ma służyć mieszkańcom i naszym gościom.
Zanim tabor Miejskiego Zakładu Komunikacji zasilą nowoczesne hybrydy, część autobusów jest i tak wymieniana na nowsze. W czwartek, 2 stycznia do Ostrowca dotarło pięć autobusów niskopodłogowych, zakupionych ze środków własnych spółki.
– Pozwolą nam one przetrwać do czasu zakupu nowoczesnych pojazdów hybrydowych – mówi prezes Jarosław Kateusz. -W tej chwili mamy już tylko autobusy niskopodłogowe.

Print Friendly, PDF & Email

One thought on “Nowy rozdział w historii komunikacji miejskiej. MZK zastąpił MPK

  • 7 stycznia 2020 at 19:09
    Permalink

    Wszystko pięknie się zapowiada jak to przy takich okazjach czyli początkach nowego przedsiębiorstwa.Ciekawi mnie jakie wnioski wyciągnęli albo wyciągną decydenci MZK Ostrowiec,z historii istnienia MPK czy bardzo dawnego ostrowieckiego MKS ?? Jeśli nie zwiększy się liczba przewożonych pasażerów to tylko kwestią czasu jest wielkie zadłużenie nowej firmy,analogicznie do zlikwidowanego MPK. Czy miasto stać na zwiększanie dotacji do przewozów czy też podniesione będą ceny biletów za przejazd ? A może należałoby sięgnąć po pasażerów spoza Ostrowca i przywrócić dawne “wyrobione” linie podmiejskie do Bałtowa,Borii,Dołów Biskupich,Garbacza,Sarnówka i Ćmielowa ? Czym najlepiej przyciągnąć pasażera ? Punktualnością kursowania i ceną biletu,co jest chyba oczywiste ale wymaga odważnych posunięć takich jak,choćby początkowo, jednakową ceną biletów na wszystkie linie,także te podmiejskie.Byłaby to korzyść podwójna bo – zyskaliby pasażerowie częściej i liczniej korzystając z usług MZK a obecna konkurencja zmuszona byłaby do ustępstw na rzecz ludzi korzystających z linii pozamiejskich.Drugą korzyścią byłaby zwiększona ilość sprzedawanych biletów i ewentualnych dopłat do przejazdów z urzędów gmin Bodzechów,Kunów i Ćmielów.

    Reply

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *