Centralny Port Komunikacyjny, a Ostrowiec Świętokrzyski. Nasze miasto na przebiegu „szóstej szprychy”

Kiedy dwa lata temu z małym okładem napisaliśmy, że  w ramach „Koncepcji przygotowania i realizacji inwestycji Port Solidarność – Centralny Port Komunikacyjny dla Rzeczypospolitej Polskiej”, czyli mega lotniska, rząd planuje utworzenie nowej linii kolejowej biegnącej z Radomia, przez Iłżę, Kunów i Ostrowiec Świętokrzyski, do Rzeszowa, wielu pukało się w głowę.

Niektórzy krzyczeli, że prędzej Koreańczycy – ci z Północy polecą na Marsa, a na Saharze wybudowane zostanie metro, aniżeli zamierzania te wypalą, a inwestycja kolejowa zakończy w 2030 roku.

Dziś w jej sprawie odbywają się już konsultacje społeczne, a w ubiegłym tygodniu prezydenci tzw. Trójmiasta nad Kamienną, czyli Skarżyska-Kamiennej, Starachowic i Ostrowca Świętokrzyskiego spotkali się, by poinformować, że przebieg nowej linii kolejowej dyskryminuje miasta dawnego Centralnego Okręgu Przemysłowego, czyli Skarżysko i Starachowice, a nawet Kielce, które omija. Na szczęście, w każdym możliwym wariancie Ostrowiec Świętokrzyski nie jest – w ramach budowy tzw. szóstej szprychy – omijany.

Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3.000 hektarów zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie. W skład CPK wejdą też inwestycje kolejowe: węzeł w bezpośredniej bliskości portu lotniczego i połączenia na terenie kraju, które umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz. Inwestycja powinna umożliwić stworzenie ponad 150 tys. nowych miejsc pracy. W rejonie CPK powstanie Airport City, w skład którego wejdą m.in. obiekty targowokongresowe, konferencyjne i biurowe. CPK jest w 100 proc. własnością Skarbu Państwa, zaliczając się do spółek strategicznych z punktu widzenia interesów kraju.

Przypomnijmy, że projekt Centralnego Portu Komunikacyjnego dla Rzeczypospolitej Polskiej zakłada, w powiązaniu z podsystemami transportu regionalnego, budowę krajowego system przewozów zapewniającego wzajemną dostępność wszystkich miast powiatowych w kraju. Projekt zakłada rozwój połączeń kolejowych poprzez ewolucyjne uzupełnienia krajowej infrastruktury o odcinki torowe wysokich parametrów prędkości, do 250 km/h, dublujących istniejącą infrastrukturę w celu poprawy atrakcyjności krajowego systemu transportu w zakresie skrócenia czasów podróży. Realizacja tego zadania doprowadzi do zwiększenia długości i uzyskania jednolitych odcinków sieci obsługiwanych z prędkościami powyżej  200  km/h  na  głównych  ciągach  transportowych  kraju przez  uzupełnianie  lub  przedłużanie zbudowanych lub przebudowanych w etapie pierwszym odcinków sieci umożliwiających osiąganie wysokich prędkości. Ponadto realizowane będą projekty międzynarodowe transgraniczne integrujące polski system transportu kolejowego z systemami sąsiednich krajów regionu Trójmorza.

W etapie drugim rząd rekomenduje realizację nowego odcinka linii kolejowych dla obsługi relacji Centralny Port Komunikacyjny – Radom – Ostrowiec Świętokrzyski – Stalowa Wola – Rzeszów. W założeniach celem jest zapewnienie skomunikowania CPK z Rzeszowem w czasie poniżej 120 minut, a także włączenie w system bezpośrednich krajowych przewozów budowany w oparciu o CPK Radomia – drugiego ośrodka  województwa mazowieckiego o populacji 220 tysięcy mieszkańców. W ramach  inwestycji  przewidywana jest budowa nowych odcinków CPK – Warka oraz Radom – Iłża – Kunów – Ostrowiec Świętokrzyski.

Rząd zakłada, że na ten cel pozyska środki z perspektywy unijnej na lata 2025 – 2030. Liczy się z tym, że cześć projektów będzie dokończona do 2035 roku. Szacunkowy koszt rozbudowy sieci kolejowej o parametrach dużych prędkości w ramach realizacji inwestycji etapu 2 w latach 2025 – 2030 wynosi około 13,5 mld zł. Dodatkowo, w etapie tym, przewidziano do realizacji  komponent zadań związany z budową odcinków aglomeracyjnych, transgranicznych na południu Polski o  szacunkowej wartości około 5,5 mld zł. Łączne koszty rozbudowy krajowej sieci kolejowej o nowe odcinki związane z budową infrastruktury dla systemu przewozów opartego o  CPK przewidziane na lata 2020 – 2030 lub 2035 wynosić będą od 35 do 40 mld zł.

W ramach Programu CPK w województwie świętokrzyskim planowana jest budowa 73 km nowych linii. Według założeń ponad 80 proc. mieszkańców województwa będzie w stanie w czasie w czasie poniżej 30 min. dotrzeć do stacji pociągów dalekobieżnych, co znacząco poprawi dostępność komunikacyjną regionu. W województwie świętokrzyskim powstaną, po pierwsze, linia nr 89 (Końskie – Kielce) i linia nr 73 (Busko Zdrój – Tarnów). To fragmenty tzw. szprychy nr 7 w ramach Programu CPK. Wybudowana zostanie także linia nr 84 (Radom – Iłża – Kunów – Ostrowiec), będąca elementem szprychy nr 6. Zakładana prędkość eksploatacyjna pociągów na tych odcinkach to co najmniej 160 km/godz. Planuje się, że realizacja połączenia Kielce – Końskie pozwoli na uzyskanie czasu przejazdu z Kielc do Warszawy wynoszącego 1 godz. 20 min. oraz włączenie powiatu koneckiego w sieć dalekobieżnych połączeń pasażerskich. Dziś ta podróż trwa 3 godz. 15 min. Możliwe będzie osiągnięcie czasu przejazdu z Kielc do CPK – 1 godz. 5 min., a do Rzeszowa – 1 godz. 35 min. Obecnie najkrótszy czas to 4 godz. 30 min. Według tych danych można szacować, że przejazd koleją z CPK np. do Ostrowca sięgnąłby około półtora godziny. Tyleż samo trwałaby podróż z Warszawy do naszego miasta i zostałaby skrócona aż o 55 procent dotychczasowego czasu przejazdu pociągu Intercity.

Print Friendly, PDF & Email

9 thoughts on “Centralny Port Komunikacyjny, a Ostrowiec Świętokrzyski. Nasze miasto na przebiegu „szóstej szprychy”

  • 4 marca 2020 at 09:20
    Permalink

    taaa… a świstak siedzi i zawija w sreberka

    Reply
  • 4 marca 2020 at 14:26
    Permalink

    W koncu to ktos zauwazyl. Gdyby jeszcze zbudowac droge wzdluz torow to nie byl by zly pomysl. Patrzac na mape, ten region Polski z wieloma strategicznumi zakladami po drodze, dobrze ze soba skomunikowanymi, stanowil by nie wzrost, a skok cywilizacyjny dla nie tylko miast po drodz, ale dla calego regionu poludniowo wschodniej Polski. Ta trasa powinna byc priorytetem. I Bardzo warto rozwazyc rownolegle budowe drogi obok tej lini kolejowej. Trasa przebiega glownie po ugorach i terenach lesnych. Koszt wytyczenia tasy nie byl by proporcjonalnie wysoki, a wartosc tej trasy byla by bardzo wysoka z punktu widzenia skomunikowania wschodniej Polski z centum kraju odciazajac wiele drog z niepotrzebnego kolowania sie. Obecnie trasa przebiega zygzakiem na obciazonych duzym ruchem drogach, przez co kszty uzyskania przychodu w tym regionie sa zbyt wysokie i czasochlonne, zeby sie konkurencyjnie rozwijac. Ta trasa i najlepiej droga obok, byla by prawdopodobnie najlepszym strzalem w sama dziesiatke, z posrod wszystkich projektowanych tras w tym przedsiewzieciu. Korzysci z tego procentowaly by, same z siebie, a zwrot kosztow budowy zwrocil by sie bardzo szybko. Budowa lini kolejowej i drogi jenoczesnie, znacznie obnizala by koszt budowy, a korzysci dla regionu i krau byly by nie wspolmiernie wyzsze. Po za tym to by bylo okno na wschod, ktory w przyszloci bedzie musial stac sie nie tylko oknem, ale wrotami na wschod. Sam rysunek na mapie wyglada bardzo obiecujaco. Dorysujcie jeszcze droge, a ten region przezyje transformacje do innego wymiaru.

    Reply
  • 4 marca 2020 at 20:04
    Permalink

    Ktoś myśli, że Kielce pozwolą na to…? hahahha oni na remont Alei 3 Maja pieniędzy nie dają a taką inwestycję przepuszczą. Prędzej we Włoszczowie Korea Północna otworzy filię kosmodromu.

    Reply
    • 5 marca 2020 at 12:23
      Permalink

      do Ulidi : w 100% racja !! poza tym,dopóki PiS będzie rządzić dopóty Starachowice będą forowane a nie jakieś tam Ostrowce – dlaczego ? niech każdy sobie sam odpowie

      Reply
  • 4 marca 2020 at 22:06
    Permalink

    To nie w Kielcach trzeba rozswietlic taka potrzebe. Plan Miedzymorza powinien zaczynac sie od tych wlasnie drog, kolejowej i drogowej. Zanim, pod centralny port zostanie wbita pierwsza lopata. Nikt tutaj nie bedzie chcial wysluchac intersu Kielc, jesli Rzad odpowiednio powaznie zauwazy, zrozumie i to przemysli. To bardzo odpowiedzialne i byc moze dziejowe zadanie dla naszych Poslow. Przy okazji skorzystaja rowniez Kielce, bo maja kilka zakladow, ktore bardzo chetnie z tej drogi by korzystaly. A mialy by do tej drogi bardzo blisko. Gdyby sie to udalo przedstawic jako priorytet, stworzenie naszego malego trojmiasta bylo by nastepstwem, a nie uganianiemsie i proszeniem.o to.To byl by idealny rejon na iwestycje. Dolaczyla by tez do tego Stalowka w naturalny sposob, a i Lublin by tez bardzo chcial miec dobre polaczenie z tym szlakiem. Droga i tory tuz obok daje ogromne mozloiwosci. A warunki na realizacje tego rozwiazania sa wrecz idealne. Ta droga otworzyla by podwoje nawet dla najdrobniejszych interesow, na poludniu i na wschodzie po za naszymi granicami. A duze interesy kraju na poludniu i na wschodzie, przyjezdzaly by do naszego kraju ta wlasnie droga, lub ta droga eksportowalibysmy nasz bizes. Kiedys to bedzie musialo nastapic. Jesli bedziemy na to przygotowani odpowiednio wczesniej cala europa oniemieje, to by bylo jak wejsc do ciemnego pokoju i zaswiecic swiatlo. Sasiadujace z nami kraje w podskokach chcialy by sie do tej drogi przylaczyc. Ktos musi zaczac. A to nie tylko poruszy ten region, ale te czesc europy. Ta droga ma boki, i wiele przed soba. W przeciwienstwie do trasy Warszawa, Radom, Lublin, Zamosc, Lwow. Ta droga ma wiecej zrodel zasilajacych jej potencjal. Szybko stala by sie Amazonka wsrod drog. Tak samo jak droga ze Swiecka do Poznania,Warszawy i dalej na bialorus. Na poludniu sa kraje, obecnie najszybciej rozwijajace sie w Europie. Bardzo wielu by chcialo z tej trasy korzystac. Tu nie trzeba byc geniuszem zeby na to wpasc. Ale trzeba byc geniuszem zeby w pore zauwazyc szanse na blyskawiczny rozwoj tego regionu. Czas to pieniadz. To jest obecnie najbardziej blyskotliwy pomysl komunikacyjny w europie, otwierajacy dla nas cale pouldnie europy. Ile by to nie kosztowalo napewno sie zwroci z duza nawiazka. Stare drogi w tym rejonie bylyby doskonalym uzupelnieniem, a juz traz przeciez nie moga udzwignac swojej roli komunikacyjnej i sa raczej rozwiazaniem z koniecznosci, bo sa, sa z adaptacji, a nie dobrym planem. Ten region slabo sie rozwijal, bo nie mial dobrze skomunikowanych miast. Te dwie drogi kolejowa i drogowa tuz obok siebie, wszystko by odmienila na lepsze. Odciazyla by tez inne szlaki, co tez nalezy przypisac na plus. Dwie szprychy w tym kole sa najbardziej obiecujace – ta wlanie i polaczenie Warszawa Szczecin, Swinoujscie. Trzecia to Warszawa-Wroclaw Na tych trzech szprychach mozemy zajechac daleko. Sieradz- Opoczno- Ostrowiec- Zamosc rowniez warto rozwazyc.

    Reply
  • 6 marca 2020 at 10:29
    Permalink

    Nalezy tutaj wziac pod uwage ze niegdys wiekszosc dobrych drog komunikacyjnych w Polsce budowana byla kapilarnie, tak zeby towary splywaly do centrow skladowania, zeby potem latwo mozna je bylo wywozic do naszych wschodnich ”braci”. Jak widac z mapy, (starej mapy) rowniez nasza polska komuna w jakis tam swoj sposob, na swoj sposob, walczyla z komuna radziecka, zeby te transporty przynajmniej troche opozniac. Poprzez powodowanie natloku na stacjach wezlowych. Tworzac tym samym, wrazenie nieco zludnej, ogromnej skutecznosci dzialan naszych wschodnich braci. I z tego powodu ich (tych naszych ”braci”) samozadowolenie. Biznes prywatny nie istnial, a ten co istnial, to nawet nie chcial korzystac z glownych drog komunikacyjnych. Obecnie sytuacja polityczna sie zmienila i skracanie i prostowanie drog komunikacyjnych jest bardzo istotne do ciecia niepotrzebnych kosztow na kolowacizne. Pomijajac zestarzenie sie dawnych szlakow i koniecznosc ich renowacji, powinnismy nadazac za duchem czasu i wytyczyc nowe szlaki, ktore beda usprawnialy, w sensie usprwanialy, czas dostaw produktow handlowych i komunikacji pomiedzy producentami, a odbiorcami. Program stu obwodnic jest jechaniem troche po taniosci. To raczej wytycznie nowych sprawniejszych szlakow powinno byc prioryteetem. Obwodnice, tez sa potrzebne do odkorkowanie miast, wiec to nie calkiem taki zly pomysl. Zakladam, ze to ktos dobrze przemyslal, lub w trakcie przemyslania jest. Jednak nie powinien w natloku zadan, zapominac o glownej istocie tego celu. Tych bekniec w powyzszych kometarzach, nie bede komenowal, bo tak juz jest, ze niektorym sie wydaje, ze jak sobie bekna, to juz im sie zdaje ze cos powiedzieli.

    Reply
  • 10 marca 2020 at 11:03
    Permalink

    Artykul oparty na bajkach rządowej propagandy, nie mający pokrycia w rzeczywistoci. CPK= porażka finansowa , jesli w ogole zostanie to zbudowane bo poki co to pieniadze są rozdawane. Ludzie korzystaja z lotnisk lokalnych. Nikt z Rzeszowa czy Poznania lub Wroclawia nie bedzie jechal do CPK. A wiekszosc Polskich lotow (nie liczac wakacji) to loty po Europie , spokojnie obslugiwane przez lokalne lotniska. Wiec mogę powiedziec wladzom Ostrowca. Nie ogladajcie sie na rząd bo tylko mamicie ludzi , działajcie sami , szukajac nowych sciezek rozwoju miasta. Rząd wam nic nie da bo są dla nich wazniejsze miasta z wieksza iloscia elektoratu.

    Reply
  • 10 marca 2020 at 16:56
    Permalink

    Swietnie. Od jutra zaczne wydeptywac sciezke. Szkoda ze nie ma sniegu, bo w sniegu jest latwiej. CPK to przede wszystkim port dystrybucji towarow. Towarow z calego swiata, dostarczanych do europy. Trzeba to zrobc tak zeby nie zaklucac zycia lokalnych drog. A do tego potrzebne jest prostowanie drog i tworzenie szybkich polaczen, po miedzy miastami i krajami, zeby to mialo sens.Ty mozesz podrozowac po europie nawet siezkami rowerowymi, a nawet lesnymi i miedzami po miedzy polami, nikt ci nie broni. Tu chodzi przede wszystkim o komunikacje transportowa. Twoje wycieczki sa drugorzednym celem. Lokalne lotniska nic na tym nie staca, wrecz moga zyskac.Takie szczescie od losu nie bedzie trwalo wiecznie, jesli tego na czas nie wykorzystamy. Fartem ”trafilo sie kurze ziarno”. I zaraz to ziarno zje jej inna kura. I o tym tu mowa, nie o turystyce. Liczy sie czas, zanim ogarna sie niemcy i zrobia to za nas u siebie. W tym biznesie nie powinno byc polityki, tylko wspolna determinacja. To jest dla nas szansa od losu, a losem powinno sie dobrze zarzadzac, zeby nastapilo spelnienie. Chwilowy balagan w europie daje nam ogromna szanse. Powinnismy isisc za ciosem i wykorzystac to najlepiej jak sie da. To nic nowego, robil to juz, starozytny Rzym. Wlasciwie wszystkie kraje juz cos takiego mialy. My tez mielismy trakty krolewskie. To wlasnie cos takiego. Tu naprawde nie chodzi o polityke, tylko o biznes. A biznes nie lubi zastanawiania sie.

    Reply
  • 10 marca 2020 at 18:12
    Permalink

    Tylko pomyslcie. Gdyby Kunow, lub Ostrowiec, stal sie lokalnym wezlem komunikacyjnym, a do tego wystarczy ta szosta szprycha. I gdyby jeszcze udalo sie przeforsowac, plan szybkich polaczen, po miedzy Zamosc- Ostrowiec- Opoczmo- Sieradz. i Lublin- Ostrowiec- Kielce- Czestochowa. To moglibysmy stac sie nie tylko centrum komunikacyjnym, ale nawet mala lokalna metropolia.

    Reply

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *