Po kolei. Modernizacja przez likwidację?

Przebudowa prawie 100 km linii Skarżysko -Kamienna – Sandomierz za 379 mln zł ma zapewnić, jak się powszechnie mówi, dobre warunki podróżowania koleją. Tymczasem docierają do nas informacje, że standard przewozów kolejowych może na tej trasie zostać ograniczony i to z dość „wstydliwego” powodu.
-W ramach „Prac na linii kolejowej nr 25 na odcinku Skarżysko –Kamienna – Sandomierz” wskazaliśmy tor nr 13, jako docelowy punkt obrządzania składów pociągów zarówno wojewódzkich, jak i międzywojewódzkich – czytamy w piśmie autorstwa Roberta Zaborskiego, dyrektora Świętokrzyskiego Zakładu w Kielcach POLREGIO, z prośbą o pomoc do samorządowców. W trakcie przeprowadzenia konsultacji zaproponowana przez wykonawcę kwota za pozostawienie infrastruktury technicznej jest nie do zaakceptowania.
Jak czytamy w piśmie, w wyniku braku możliwości zlokalizowania punktu obrządzania wagonów (miejsca gdzie następuje utrzymanie czystości taboru, wodowanie oraz odfekalnianie toalet) na stacji Ostrowiec Świętokrzyski, jako operator uruchamiający pasażerskie przewozy kolejowe, POLREGIO nie jest w stanie zapewnić wymaganego przez Marszałka Województwa Świętokrzyskiego standardu jakości obsługi.
– Działania PKP PLK SA CRI tak znacząco likwidujące infrastrukturę techniczną stacji Ostrowiec Świętokrzyski zmuszają naszą grupę do zredukowania m.in. połączeń Kraków Główny – Ostrowiec Świętokrzyski – Kraków Główny. W podanych relacjach stacja w Ostrowcu Świętokrzyskim jest jedynym punktem, w którym jesteśmy w stanie wykonać czynności obrządzania składów pociągów – czytamy w piśmie od dyrektora świętokrzyskiego POLREGIO.
Wątpliwym wydaje się również, przy takim podejściu do modernizacji infrastruktury, przyjęcie do realizacji przewozów na odcinku Ostrowiec Świętokrzyski- Sandomierz. Zagrożenie właściwego kursowania składów na odcinku Skarżysko – Kamienna – Sandomierz wydaje się na tyle niepokojące, że sprawę postanowiliśmy wyjaśnić u źródła. Nie po raz pierwszy z uwagi na ilość kolejowych podmiotów, można odnieść wrażenie, że nikt o sprawie nie wie, albo nie chce wiedzieć.
-W ramach przebudowy linii kolejowej Skarżysko -Kamienna -Sandomierz, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. będą prowadziły prace na terenie stacji. Dla podróżnych będzie nowy peron nr 2 , prace obejmą też przyległe tory. Opracowywana dokumentacja projektowa określi zakres wykorzystania pozostałej infrastruktury stacji- odpowiedziała nam Izabela Miernikiewicz z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
– Z moich informacji cała sprawa dotyczy dostosowania punktu podczas prowadzenia prac modernizacyjnych na stacji w Ostrowcu Świętokrzyskim- mówi Zdzisław Cieślik – rzecznik prasowy Świętokrzyskiego Zakładu POLREGIO. Będziemy musieli się dostosować, bo będzie ograniczona możliwość poruszania się po tym terenie.
To już nie pierwszy raz zapowiada się, że z terenów kolejowych, w atmosferze, gdzie mówi się o modernizacji linii, może zniknąć jej istotny element. Nie tak dawno staraliśmy się ustalić jaka będzie przyszłość punktu przeładunkowego, z którego to ze względu na fatalny stan techniczny, rezygnują kolejni przedsiębiorcy, ale to znów nie było łatwe.
– PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w ramach przebudowy linii Skarżysko- Kamienna – Sandomierz nie planują prac w rejonie placu przeładunkowego w pobliżu stacji Ostrowiec Świętokrzyski. Zasadnicze prace skupione będą na przebudowie torów i peronu na terenie stacji. Zarządcą większości terenu placu przeładunkowego jest PKP S.A. – proszę może tam podpytać – słyszeliśmy w PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Print Friendly, PDF & Email

One thought on “Po kolei. Modernizacja przez likwidację?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *