Szacuje się, że na budowie obwodnicy Opatowa budżet państwa zaoszczędzi od 100 do nawet blisko 200 mln zł. Skoro tak, to racjonalne wydaje się, by te środki pozostały w naszym województwie i zostały wykorzystane w regionie chociażby np. na budowę dużej obwodnicy Ostrowca Świętokrzyskiego w ciągu drogi krajowej nr 9 lub inną inwestycję drogową, znacznie usprawniającą komunikację do i z naszego miasta? Pytanie tylko, czy decydenci w Warszawie rozumieją potrzeby naszych kierowców, a przede wszystkim ambicji przedsiębiorców, zmierzających do zapewnienia jak najlepszego dojazdu do ich firm i wszelkiego rozwoju gospodarczego.
?php>
Zapewne czytelnicy chcieliby wiedzieć, jak to się stało, że na budowie obwodnicy Opatowa są możliwe aż tak wielkie oszczędności? Otóż, do przetargu obejmującego zaprojektowanie i wybudowanie obwodnicy Opatowa stanęło aż siedmiu wykonawców, a proponowane przez nich kwoty sięgają od 403 do 487 mln zł. Tymczasem Główna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przeznaczyła na realizację inwestycji 601 mln zł. Rachunek jest więc prosty, jednak czy Ostrowiec podejmie walkę, by z tego odejmowania kwot uszczknąć coś dla własnego rozwoju?
?php>
To jasne, że w ramach tzw. małej obwodnicy Ostrowca dostosowanie istniejącego ciągu dróg gminnych, a więc Alei 25-lecia Wolności i fragmentu ulicy Samsonowicza do parametrów technicznych wymaganych przepisami dla drogi krajowej polepszy jakość funkcjonowania układu komunikacyjnego. Poprawi bezpieczeństwo ruchu kołowego i pieszego, skróci czas przejazdu oraz poprawi komfort podróżowania. Wreszcie poprowadzi ruch tranzytowy nowym ciągiem oraz poprawi dostępność centrów rozwojowych regionów, obszarów szczególnie istotnych dla rozwoju gospodarczego regionu.
?php>
Dziś jednakże zarówno GDDKiA, ostrowieccy przedsiębiorcy, jak i parlamentarzyści są jednak zgodni, że w obrębie naszego miasta funkcjonuje znaczny ruch lokalny oraz intensywny ruch na drogach wojewódzkich nr 751, 754, 755, po części przechodzący obecnie wspólnym przebiegiem z drogą krajową nr 9 po alei 3 Maja oraz ulicy Sandomierskiej. Mała obwodnica w ciągu DK 9 co prawda usprawni ruch tranzytowy i ruch w mieście, ale nie rozwiąże całkowicie wszystkich związanych z nim problemów.
?php>
Dlatego też duża obwodnica ma znaczenie nie tylko dla mieszkańców, przedsiębiorców, ale dla rozwoju miasta. Inwestorzy lokują kapitał w miastach dobrze skomunikowanych, do których można szybko dojechać i wyjechać. Każdy zewnętrzny inwestor odwiedzający Ostrowiec pyta ile jest do najbliższej drogi szybkiego ruchu. Duża obwodnic a to potoczna nazwa zadania ,,Budowa dwujezdniowej drogi klasy GP w ciągu DK 42 i DK 9 na odcinku Brody - Opatów wraz z obwodnicą Ostrowca Świętokrzyskiego? i liczy 27 km. Trasa ma rozpocząć swój przebieg od granicy gmin Brody i Kunów, gdzie połączyłaby się z wkrótce budowaną obwodnicą Wąchocka i Starachowic. Następnie korytarz transportowy przejdzie nowym obwodnicowym przebiegiem poprzez miejscowości Chmielów, Świrna, Szewna, ominie od strony zachodniej Ostrowiec Świętokrzyski, by w efekcie połączyć się ze wspomnianą obwodnicą Opatowa w ciągu planowanej drogi ekspresowej S74. Budowa tej drogi ma dla nas znaczenie cywilizacyjne, ponieważ wspina nas nowoczesną dwujezdniową drogą do systemu autostrad i dróg ekspresowych (sieci TEN ? T) w Polsce i Europie.
?php>
Tak, czy siak, przeznaczenie zaoszczędzonych pieniędzy z budowy obwodnicy Opatowa na rozwój dróg prowadzących z i do Ostrowca będzie trudne, ale przecież możliwe. Urzędnicy z Warszawy powinni pamiętać, że z ich punktu widzenia ogromny wydatek rzędu 700 -800 mln zł, a chyba o takiej kwocie można mówić w przypadku modernizacji układu komunikacyjnego prowadzącego do Ostrowca Świętokrzyskiego, zwraca się wielokrotnie i przynosi same korzyści dla mieszkańców i przedsiębiorców.
?php>
Pozytywne decyzje w Warszawie nie zapadną oczywiście bez wsparcia politycznego i lobbingu parlamentarzystów, choć tak naprawdę to decydujące powinny się okazać wskaźniki natężenia ruchu, o których przekonuje także dyrektor Oddziału GDDKiA w Kielcach, Krzysztof Strzelczyk. Dlatego z satysfakcją przyjęliśmy informację, że poseł Andrzej Kryj już rozmawiał w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej z wiceministrem Waldemarem Budą o Krajowym Planie Odbudowy i o możliwościach jakie ów dokument stworzy dla naszego województwa, a szczególnie dla Ostrowca Świętokrzyskiego. Nasz parlamentarzysta wybiera się również na wizytę do Ministerstwa Infrastruktury i rozmowę z ministrem Andrzejem Adamczykiem. To oczywiste, że lobbing nie zapewni natychmiastowego sukcesu, ale poseł Andrzej Kryj i senator Jarosław Rusiecki już udowodnili, że wspólny front przyniósł efekt w postaci pozyskania środków na rozpoczęcie budowy małej obwodnicy Ostrowca Świętokrzyskiego. Oby tak samo było i teraz, bo wydaje się, że jak nie teraz, to środki na modernizację układu komunikacyjnego wokół naszego miasta i w najbliższym regionie mogą okazać się przysłowiową melodią przyszłości, dodajmy bliżej nieznanej?
Martyna.10:28, 16.03.2021
"Po owocach ich poznacie...". Zobaczymy co warci nasz poseł i senator...
z O.17:57, 16.03.2021
nie ma się co łudzić , wszelkie pozostałe środki pieniężne z obwodnicy Opatowa zagarną zachłanne Kielce dla swoich miejskich potrzeb , czy nam się to podoba czy nie...
Many10:08, 17.03.2021
Na obwodnicy Wąchocka zaoszczędzono jeszcze więcej...
Wiesiek15:01, 17.03.2021
Jak to możliwe że na obwodnicę Opatowa przeznaczono 600 milionów a na budowę kawałka pseudo obwodnicy w Ostrowcu nie było przez tyle lat 50 milionów zgroza.
emir16:19, 17.03.2021
To jest inwestycja miasta!
Szycha15:42, 01.04.2021
W Polsce jest .......460 poslow i 100 senatorow, a wiec kazdy z nich cos obiecuje dla swojego regionu.
Wystarczy zmniejszyć liczbe poslow do np. 100 (to i tak za duzo), a senat zlikwidowac, bo szkoda kasy na taka liczbe "nic - nierobiących" , oprocz zadumy tej izby jak mawia sam marszalek od tej zadumy.
Wiadomo, ze w Moskwie nosi to nazwe "DUMA", ale mieszkamy ..........w Polsce.
Reasumujac .....jeden posel i jeden senator....moze tyle co 459 pozostalych poslow i 99 senatorow, czyli prawie nic, a wiec takie sa szanse obwodnicy Ostrowca.......
PS.
Najwazniejsza sprawa......ZLIKWIDOWAC IMMUNITETY dla WSZYSTKICH, czyli poslow, senatorow, sedziow itd...... !!!!!
.
Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu ostrowiecka.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz
Rozpoczął się czas letnich festiwali w powiecie.
Brak istotnej informacji. Wstęp wolny?
Iga
17:39, 2025-07-04
Celsa: Czy wraca widmo sprzedaży huty w Ostrowcu?
widać że nie jesteś pracownikiem tego zakładu skoro tak lekko piszesz (Jeśli chcą sprzedać to niech to zrobią) - tu chodzi o największy zakład pracy w mieście którego pracownicy utrzymują tysiące mieszkańców Ostrowca , nie czujesz tego ?? a co do ciężkich warunków pracy w hucie , bywało dużo trudniej i za niewielkie wynagrodzenie + strach że z dnia na dzień pójdzie się na bruk za bramę huty ; zanim coś napiszesz to 100 razy pomyśl...
W.S.
07:45, 2025-07-03
Zmiana na stanowisku Prezesa ZUP w Ostrowcu
Szanowna rado nadzorcza nie jesteście biurem podróży, powinniście jakoś wyglądać. Rozwój usług funeralnych - spoko. Utrzymanie terenów cmentarzy - spoko. Ale wdrażanie rozwiązań podnoszących jakość obsługi mieszkańców cmentarzy to naprawde muszę zobaczyć.
Nowy wymiar...jednak
03:27, 2025-07-03
Celsa: Czy wraca widmo sprzedaży huty w Ostrowcu?
Wiedzą jak uciszyć ludzi. Może zafundują nam kolejną obniżkę płac?? a później wróci wszystko do normy. Jeśli chcą sprzedać to niech to zrobią. Ludzie są już zmęczeni brakiem odpowiednich podwyżek w stosunku do bardzo ciężkich warunków pracy.
Hutnik
10:02, 2025-07-02
0 0
Dokładnie tak.Kielce jak zwykle garną do siebie co się tylko da.