Zamknij

Byłoby dobrze, gdyby oszczędności na obwodnicy Opatowa, trafiły do Ostrowca Świętokrzyskiego

10:00, 16.03.2021 Aktualizacja: 10:49, 16.03.2021
Skomentuj

Szacuje się, że na budowie obwodnicy Opatowa budżet państwa zaoszczędzi od 100 do nawet blisko 200 mln zł. Skoro tak, to racjonalne wydaje się, by te środki pozostały w naszym województwie i zostały wykorzystane w regionie chociażby np. na budowę dużej obwodnicy Ostrowca Świętokrzyskiego w ciągu drogi krajowej nr 9 lub inną inwestycję drogową, znacznie usprawniającą komunikację do i z naszego miasta? Pytanie tylko, czy decydenci w Warszawie rozumieją potrzeby naszych kierowców, a przede wszystkim ambicji przedsiębiorców, zmierzających do zapewnienia jak najlepszego dojazdu do ich firm i wszelkiego rozwoju gospodarczego.
?php>

Zapewne czytelnicy chcieliby wiedzieć, jak to się stało, że na budowie obwodnicy Opatowa są możliwe aż tak wielkie oszczędności? Otóż, do przetargu obejmującego zaprojektowanie i wybudowanie obwodnicy Opatowa stanęło aż siedmiu wykonawców, a proponowane przez nich kwoty sięgają od 403 do 487 mln zł. Tymczasem Główna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przeznaczyła na realizację inwestycji 601 mln zł. Rachunek jest więc prosty, jednak czy Ostrowiec podejmie walkę, by z tego odejmowania kwot uszczknąć coś dla własnego rozwoju?
?php>

To jasne, że w ramach tzw. małej obwodnicy Ostrowca dostosowanie istniejącego ciągu dróg gminnych, a więc Alei 25-lecia Wolności i fragmentu ulicy Samsonowicza do parametrów technicznych wymaganych przepisami dla drogi krajowej polepszy jakość funkcjonowania układu komunikacyjnego. Poprawi bezpieczeństwo ruchu kołowego i pieszego, skróci czas przejazdu oraz poprawi komfort podróżowania. Wreszcie poprowadzi ruch tranzytowy nowym ciągiem oraz poprawi dostępność centrów rozwojowych regionów, obszarów szczególnie istotnych dla rozwoju gospodarczego regionu.
?php>

Dziś jednakże zarówno GDDKiA, ostrowieccy przedsiębiorcy, jak i parlamentarzyści są jednak zgodni, że w obrębie naszego miasta funkcjonuje znaczny ruch lokalny oraz intensywny ruch na drogach wojewódzkich nr 751, 754, 755, po części przechodzący obecnie wspólnym przebiegiem z drogą krajową nr 9 po alei 3 Maja oraz ulicy Sandomierskiej. Mała obwodnica w ciągu DK 9 co prawda usprawni ruch tranzytowy i ruch w mieście, ale nie rozwiąże całkowicie wszystkich związanych z nim problemów.
?php>

Dlatego też duża obwodnica ma znaczenie nie tylko dla mieszkańców, przedsiębiorców, ale dla rozwoju miasta. Inwestorzy lokują kapitał w miastach dobrze skomunikowanych, do których można szybko dojechać i wyjechać. Każdy zewnętrzny inwestor odwiedzający Ostrowiec pyta ile jest do najbliższej drogi szybkiego ruchu. Duża obwodnic a to potoczna nazwa zadania ,,Budowa dwujezdniowej drogi klasy GP w ciągu DK 42 i DK 9 na odcinku Brody - Opatów wraz z obwodnicą Ostrowca Świętokrzyskiego? i liczy 27 km. Trasa ma rozpocząć swój przebieg od granicy gmin Brody i Kunów, gdzie połączyłaby się z wkrótce budowaną obwodnicą Wąchocka i Starachowic. Następnie korytarz transportowy przejdzie nowym obwodnicowym przebiegiem poprzez miejscowości Chmielów, Świrna, Szewna, ominie od strony zachodniej Ostrowiec Świętokrzyski, by w efekcie połączyć się ze wspomnianą obwodnicą Opatowa w ciągu planowanej drogi ekspresowej S74. Budowa tej drogi ma dla nas znaczenie cywilizacyjne, ponieważ wspina nas nowoczesną dwujezdniową drogą do systemu autostrad i dróg ekspresowych (sieci TEN ? T) w Polsce i Europie. 
?php>

Tak, czy siak, przeznaczenie zaoszczędzonych pieniędzy z budowy obwodnicy Opatowa na rozwój dróg prowadzących z i do Ostrowca będzie trudne, ale przecież możliwe. Urzędnicy z Warszawy powinni pamiętać, że z ich punktu widzenia ogromny wydatek rzędu 700 -800 mln zł, a chyba o takiej kwocie można mówić w przypadku modernizacji układu komunikacyjnego prowadzącego do Ostrowca Świętokrzyskiego, zwraca się wielokrotnie i przynosi same korzyści dla mieszkańców i przedsiębiorców.
?php>

Pozytywne decyzje w Warszawie nie zapadną oczywiście bez wsparcia politycznego i lobbingu parlamentarzystów, choć tak naprawdę to decydujące powinny się okazać wskaźniki natężenia ruchu, o których przekonuje także dyrektor Oddziału GDDKiA w Kielcach, Krzysztof Strzelczyk. Dlatego z satysfakcją przyjęliśmy informację, że poseł Andrzej Kryj już rozmawiał w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej z wiceministrem Waldemarem Budą o Krajowym Planie Odbudowy i o możliwościach jakie ów dokument stworzy dla naszego województwa, a szczególnie dla Ostrowca Świętokrzyskiego. Nasz parlamentarzysta wybiera się również na wizytę do Ministerstwa Infrastruktury i rozmowę z ministrem Andrzejem Adamczykiem. To oczywiste, że lobbing nie zapewni natychmiastowego sukcesu, ale poseł Andrzej Kryj i senator Jarosław Rusiecki już udowodnili, że wspólny front przyniósł efekt w postaci pozyskania środków na rozpoczęcie budowy małej obwodnicy Ostrowca Świętokrzyskiego. Oby tak samo było i teraz, bo wydaje się, że jak nie teraz, to środki na modernizację układu komunikacyjnego wokół naszego miasta i w najbliższym regionie mogą okazać się przysłowiową melodią przyszłości, dodajmy bliżej nieznanej?

(Dariusz Kisiel, Paweł Słowiński)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(5)

Martyna.Martyna.

0 0

"Po owocach ich poznacie...". Zobaczymy co warci nasz poseł i senator...

10:28, 16.03.2021
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

z O.z O.

0 0

nie ma się co łudzić , wszelkie pozostałe środki pieniężne z obwodnicy Opatowa zagarną zachłanne Kielce dla swoich miejskich potrzeb , czy nam się to podoba czy nie...

17:57, 16.03.2021
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

emiremir

0 0

Dokładnie tak.Kielce jak zwykle garną do siebie co się tylko da.

16:17, 17.03.2021

ManyMany

0 0

Na obwodnicy Wąchocka zaoszczędzono jeszcze więcej...

10:08, 17.03.2021
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

WiesiekWiesiek

0 0

Jak to możliwe że na obwodnicę Opatowa przeznaczono 600 milionów a na budowę kawałka pseudo obwodnicy w Ostrowcu nie było przez tyle lat 50 milionów zgroza.

15:01, 17.03.2021
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

emiremir

0 0

To jest inwestycja miasta!

16:19, 17.03.2021

SzychaSzycha

0 0

W Polsce jest .......460 poslow i 100 senatorow, a wiec kazdy z nich cos obiecuje dla swojego regionu.
Wystarczy zmniejszyć liczbe poslow do np. 100 (to i tak za duzo), a senat zlikwidowac, bo szkoda kasy na taka liczbe "nic - nierobiących" , oprocz zadumy tej izby jak mawia sam marszalek od tej zadumy.
Wiadomo, ze w Moskwie nosi to nazwe "DUMA", ale mieszkamy ..........w Polsce.
Reasumujac .....jeden posel i jeden senator....moze tyle co 459 pozostalych poslow i 99 senatorow, czyli prawie nic, a wiec takie sa szanse obwodnicy Ostrowca.......
PS.
Najwazniejsza sprawa......ZLIKWIDOWAC IMMUNITETY dla WSZYSTKICH, czyli poslow, senatorow, sedziow itd...... !!!!!
.

15:42, 01.04.2021
Odpowiedzi:0
Odpowiedz


Dodaj komentarz

🙂🤣😐🙄😮🙁😥😭
😠😡🤠👍👎❤️🔥💩 Zamknij

Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu ostrowiecka.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz

OSTATNIE KOMENTARZE

0%