Co po bazie autobusowej na osiedlu Pułanki? Mnożą się pomysły i spekulacje, a na konkrety poczekamy

Do finału zbliżają się prace przy budowie nowej bazy operatora transportu zbiorowego w Ostrowcu Świętokrzyskim. Kompleks ma być zlokalizowany w bezpośrednim sąsiedztwie Celsy Huta Ostrowiec.
Nie ma się co dziwić, że ostrowczan coraz bardziej interesuje to, co znajdzie się na opuszczonym po przeprowadzce terenie przy alei Jana Pawła II. Nie milkną spekulacje w mediach społecznościowych, a także przed kilkomamiesiącami do Urzędu Miasta wpłynęła nawet petycja w tej sprawie. Wszystko jednak wskazuje, że na zagospodarowanie tego miejsca przyjdzie nam jeszcze poczekać.
Proponowałbym budowę parkingu wielopoziomowego w pewnej części tego obszaru – napisał w petycji mieszkaniec Ostrowca Świętokrzyskiego. Uważam, że propozycja Pana Andrzeja Papierza, dotycząca budowy drugiego ostrowieckiego centrum, również jest bardzo rozsądna i też należy się pochylić nad tą koncepcją. Natomiast widzę palącą potrzebę budowy nowych miejsc parkingowych. Myślę, że taka inwestycja mogłaby przynajmniej częściowo rozwiązać problem zatłoczonych osiedli Pułanki i Słoneczne. Mieszkańcy Ostrowca posiadają coraz więcej aut. Wiele rodzin posiada po dwa samochody. Bardzo częstym zjawiskiem, które zaobserwowałem, jest parkowanie aut w miejscach niedozwolonych, na przykład: na trawnikach lub chodnikach. Zastawiane są altany śmietnikowe, co utrudnia odbiór odpadów. Zastawione drogi osiedlowe to także poważny problem dla służb ratunkowych, takich jak straż pożarna czy ratownictwo medyczne, co w konsekwencji może doprowadzić do tragedii. Chciałbym wiedzieć czy podobne sugestie były zgłaszane? Czy istnieje możliwość wybudowania takiej konstrukcji w tym miejscu? Jeśli istnieje plan budowy takiego parkingu, to jakiej wielkości miałby być? Uważam, że budowa wielopoziomowego parkingu między dwoma dużymi osiedlami rozwiąże opisany problem, stworzy lepsze warunki życia dla mieszkańców, przyczyni się do poprawy atmosfery oraz relacji między mieszkańcami.


W odpowiedzi czytamy, m.in. że działka stanowiąca własność Gminy Ostrowiec Świętokrzyski, na której znajduje się obecna baza Miejskiego Zakładu Komunikacji Sp. z o.o., nie jest objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. Wobec powyższego, zgodnie z ustawami każda ewentualna planowana inwestycja na przedmiotowej działce wymagać będzie ustalenia warunków zabudowy i zagospodarowania terenu w drodze odpowiednio: decyzji o warunkach zabudowy lub decyzji o ustaleniu lokalizacji celu publicznego. Jednocześnie czytamy w odpowiedzi na petycję, iż zakończenie prac nad realizacją nowej bazy Miejskiego Zakładu Komunikacji Sp. z o.o. przy ul. Jana Samsonowicza przypada na lata 2022/2023.
Wynika więc z tego, że wszelkie prace nad tym terenem rozpoczną się dopiero po przeprowadzce MZK do nowej lokalizacji. W podobnym tonie wypowiada się też prezydent Jarosław Górczyński.
– Za wcześnie, aby już dziś wskazywać, co znajdzie się na terenie po bazie na Osiedlu Pułanki- odpowiada prezydent. Nie zapomnijmy, że przeprowadzka to dopiero przyszły rok, a więc wówczas przyjdzie czas na konkrety. Uzbrójmy się jeszcze w trochę cierpliwości.
Temat ów powraca na nasze łamy po raz kolejny. W zgodnej opinii architektów, o obliczu naszego miasta w najbliższych latach zdecyduje to, co gmina wybuduje na terenie po likwidowanej bazie Miejskiego ZakładuKomunikacji na osiedlu Pułanki przy alei Jana Pawła II. Dyskusja, jaka się toczy wokół zagospodarowania liczącej 2,5 ha na osiedlu działki po bazie Miejskiego Zakładu Komunikacyjnego nabiera rumieńców.
W opinii architekta Jarosława Kawińskiego nowa zabudowa po bazie Miejskiego Zakładu Komunikacji tak naprawdę może być wieloraka.
-W mojej wizji faktycznie świetnym rozwiązaniem byłaby budowa wielokondygnacyjnego podziemnego parkingu. Takich obiektów brakuje w naszym mieście, a z parkowaniem i garażowaniem aut ogromne problemy mają sami mieszkańcy osiedla Pułanki. Nie jest to tania, ale za to w przyszłości opłacalna inwestycja i z punktu widzenia mieszkańców niezwykle przydatna. W tym miejscu można wybudować też bloki mieszkaniowe, a także rozwinąć kolejne, kameralne usługi, np. gastronomiczne, kawiarniane. Nie wykluczam również urządzenia jakiegoś centrum administracyjnego, ale musi ono być – wzorem dużych miast – powiązane z funkcją mieszkaniową.
-Myślę, że zagospodarowanie terenu po bazie MZK jest faktycznie niezwykle ważne z punktu widzenia nie tylko szeroko pojętego rozwoju, ale również postrzegania miasta pod względem jego użyteczności dla mieszkańców– twierdzi Andrzej Papierz. – A to miejsce powinno przede wszystkim być publicznie użyteczne. Zastanawiam się, czy wystarczy jeden Rynek, jak na miasto tej wielkości, co Ostrowiec Świętokrzyski? Uważam, że nie. Musimy więc szukać drugiego takiego centrum z własną administracją i usługami użyteczności publicznej i powielić w nim właśnie funkcje Rynku.

Print Friendly, PDF & Email

4 thoughts on “Co po bazie autobusowej na osiedlu Pułanki? Mnożą się pomysły i spekulacje, a na konkrety poczekamy

  • 27 października 2021 at 08:05
    Permalink

    Puśćmy wodze wyobraźni – na w/w placu powstanie parking dla samochodów pobliskich osiedli i nieistotne czy podziemny czy jako kilkukondygnacyjny naziemny.I co ? W większości będą niezajęte miejsca bo Ostrowczanie mają we krwi żeby parkować swoje auto tuż przy wejściu do klatki schodowej swojego bloku a więc nie będą skorzy korzystać z nowego parkingu do którego trzeba iść kilkadziesiąt metrów a może jeszcze płacić za korzystanie.
    Druga sprawa to jak taka budowla będzie się komponować urbanistycznie w tym miejscu ? Tu aż się prosi o budynek porównywalny z wysokością molocha po TP SA tak żeby tworzył jakąś sensowną całość.Bardzo dobrym pomysłem byłoby zbudowanie tu nowego centrum administracyjnego powiatu i miasta oczywiście z zagospodarowaniem budynku dawnej TP SA . Pewnie że taka budowa kosztuje i nie jest możliwa do zrealizowania w ciągu 2-3 lat ze względu na koszty ale ponoć „nie od razu Kraków zbudowano”…

    Reply
  • 27 października 2021 at 14:58
    Permalink

    Na takim parkingu ktoś będzie trzymał samochód? WĄTPIĘ. Dalej niż 50 metrów od swojego bloku to już daleko dla większości.
    Kolejny park? Dla żuli? Żeby było gdzie wino w nocy konsumować? To przekleństwo np os. Ogrody…
    Kolejny supermarket? Błagam….

    Centrum administracyjne – czyli UM + POWIAT (ps pod Powiatem zaparkować obecnie to cud!! Gdzie ten obiecywany parking obok boiska samochodówki???!)+parking dla interesantów+ jakieś usługi +jak się zmieści kilka bloków mieszkalnych to raczej jedyna sensowna opcja.

    Reply
  • 29 października 2021 at 09:27
    Permalink

    Budowa w tak ładnym miejscu betonowego bunkra parkingu mija się z celem ani nie będzie funkcjonalny ani nie będzie ładny będzie to kolejny koszmar W centrum Ostrowca. W tym miejscu powinien się znaleźć jakiś nowoczesny budynek centrum administracyjne konferencyjne władze miasta władze powiatu w jednym miejscu z dużą ilością miejsc parkingowych może być nawet parking podziemny.

    Reply
  • 1 listopada 2021 at 00:06
    Permalink

    Tak – parking wielopoziomowy albo nawet 1-poziomowy byłby tu naprawdę baaaaardzo potrzebny. Wystarczy przejść się koło dwóch wieżowców („książka”) na Pułankach i zobaczyć jak bardzo stłoczone są tam pojazdy, praktycznie nie ma tam chodnika, bo połowę zajmują samochody. Nie wyobrażam sobie tam akcji ratunkowej w przypadku pożaru…

    Reply

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *