Jak wypadły nasze licea i technika w ogólnopolskim rankingu? ?Konarski? jedyny Złotą Szkołą

Poznaliśmy najlepsze szkoły średnie w Polsce w Rankingu Liceów Ogólnokształcących i Techników Perspektywy 2022. Ostrowieckie szkoły średnie wypadły w nim w sumie przeciętnie, choć być może nasza opinia jest w tym przypadku nazbyt surowa. W pandemicznej rzeczywistości ze zdalnym nauczaniem, z jakim młodzież miała do czynienia w 2021 roku, jedne licea i technika awansowały, drugie obniżyły lokaty, ale trudno mieć powody do narzekania. Ranking, który ma na celu ułatwić młodzieży wybór szkoły średniej w warunkach ciągłych zmian edukacyjnych coraz bardziej się rozmywa. Na dodatek, w przypadku Ostrowca Świętokrzyskiego od lat szkoły mają i tak ugruntowane opinie, a młodzież, od której i tak najwięcej zależy na egzaminie maturalnym, chyba bardziej w swych wyborach kieruje się kierunkami kształcenia i jakością nauczania, aniżeli rankingowymi wskazaniami. Dla wielu uczniów status Złotej Szkoły może wręcz stanowić barierę w preferencji przy wyborze szkoły.

 ?Konarski? ma największe powody do zadowolenia

Niepubliczne Liceum Ogólnokształcące im. Stanisława Konarskiego po rocznej przerwie, spowodowanej w ubiegłym roku za małą liczbą zdających, powróciło do rankingu. Przypomnijmy, że w 2019 roku klasyfikowane było na 43 miejscu w Polsce, co jest historycznym wynikiem ostrowieckiej szkoły. Teraz spełniło wymogi określonej liczby minimum 12 zdających egzamin maturalny i wywalczyło ponownie najwyższą pozycję z ostrowieckich liceów, plasując się zarówno w rankingu ogólnym, jak i – jako jedyna nasza szkoła – w rankingu szkół olimpijskich na 138 pozycji, otrzymując przy okazji status Złotej Szkoły 2022. ?Konarski? w klasyfikacji wojewódzkiej  zajął 4 miejsce, tuż za kieleckimi liceami – LO im. św. Jadwigi Królowej (22 miejsce w Polsce), II LO im. Jana Śniadeckiego (93), VI LO im. Juliusza Słowackiego (135).

Dr Kinga Wnuk, dyrektor Niepublicznego Liceum Ogólnokształcącego im. Stanisława Konarskiego w Ostrowcu Świętokrzyskim: – Bardzo cieszą nas efekty pracy naszych uczniów i nauczycieli. Jedyna ?złota tarcza? w Ostrowcu czy miejsce w ogólnopolskim zestawieniu olimpijskim to niewątpliwie powód do dumy i radości, bo stoją za nimi wyniki naszych maturzystów, ale staramy się od dłuższego już czasu nie poświęcać uwagi rankingom. Im dłużej istniejemy na rynku edukacyjnym tym bardziej jesteśmy przekonani, że nie powinno się porównywać szkół między sobą, a myślę, że jako szkoły, które w dotychczas pisanych 15 egzaminach zewnętrznych zawsze były notowane wśród najlepszych, mamy wyjątkowy mandat do tego, by pokazać inny punkt widzenia i zapraszać do tego innych. Dziś, w dobie pandemii i edukacji zdalnej, szczególnie zachęcamy, żeby zamiast przeżywać miejsce w rankingach, koncentrować się na jakości codziennej pracy, dbałości o dobrostan psychiczny uczniów i nauczycieli oraz na każdym progresie. Czy tą pracę da się ująć w rankingach? Nie da, podobnie jak szeregu innych działań, które przynoszą często zupełnie niemierzalne, a jak ważne efekty. Miło jest słyszeć, że jesteśmy ?edukacyjną wizytówką Ostrowca?, ale głęboko wierzę w to, że na tą opinię składają się nie tylko nasze sukcesy w nauce, ale także całokształt pracy i nasze nietuzinkowe podejście do edukacji.

?Chreptowicz? nadal najlepszym publicznym liceum

LO Nr II im. Joachima Chreptowicza w Ostrowcu Świętokrzyskim, które od 23 lat z sukcesem rywalizuje na ogólnopolskiej niwie, awansowało w rankingu ogólnym z 317 na 276 miejsce, a w rankingu wojewódzkim z 7 na 6 miejsce, zachowując status Srebrnej Szkoły. Obok ?Konarskiego? było również jedynym naszym liceum, które znalazło się w rankingu maturalnym, w którym uplasowało się na 277 pozycji.

Tym razem najlepszym liceum w Polsce zostało XIV LO im. Stanisława Staszica w Warszawie przed Uniwersyteckim LO w Toruniu i XIII LO w Szczecinie.

THM przekazał tron i koronę

Technikum Nr 3, czyli popularny THM, choć znów znalazł się w czołówce, to okazał się w tegorocznym rankingu techników dopiero czwartym w województwie świętokrzyskim i stracił status Złotej Szkoły na rzecz Srebrnej Szkoły. Uplasował się za takimi placówkami technicznymi, jak Technikum nr 1 we Włoszczowie (22 miejsce w Polsce), Technikum nr 4 im. Ryszarda Kaczorowskiego w Kielcach (56) i Technikum nr 1 w Jędrzejowie 113). W klasyfikacji ogólnopolskiej nasz THM spadł z 70 na 143 miejsce, choć w rankingu maturalnym awansował z 90 na 62 miejsce. Nie został objęty również rankingiem szkół olimpijskich, w którym przed rokiem wywalczył 103 miejsce. Technika zostały ocenione za pomocą czterech kryteriów: sukcesy szkoły w olimpiadach, wyniki matury z przedmiotów obowiązkowych, wyniki matury z przedmiotów dodatkowych oraz wyniki egzaminu zawodowego.

To wręcz niewiarygodne, ale w rankingu ogólnopolskim 1 miejsce zajęło Technikum Nowoczesnych Technologii im. Jana Pawła II z małego, liczącego 5,5 tys. mieszkańców Kleszczowa. Wyprzedziło warszawskie Technikum Mechatroniczne nr 1 w ZSLiT nr 1 i krakowskie Technikum Łączności nr 14 im. Obr. PP w Gdańsku.

Skok o ponad 100 miejsc

O sukcesie może mówić opatowskie Technikum w ZS nr 1, które sklasyfikowane zostało na 148 miejscu w Polsce i 4 w województwie świętokrzyskim, dzierżąc tytuł Srebrnej Szkoły. Technikum opatowskie zanotowało awans w rankingu ogólnym aż z 254 miejsca, wywalczonego przed rokiem.

Co ciekawe, w rankingu techników na 446 miejscu ze statusem Brązowej Szkoły znalazło się ostrowieckie Technikum nr 1 w ZS nr 1 im. Mikołaja Kopernika, które w klasyfikacji wojewódzkiej zajęło 12 pozycję. To także spory sukces.      

Poza ?pięćsetką? najlepszych techników sklasyfikowano Technikum w ZS im. M. Skłodowskiej-Curie w Ożarowie (jako drugie obok THM zostało sklasyfikowane w rankingu maturalnym na 232 pozycji), Niepubliczne Technikum im. gen. W. Andersa w Opatowie i Technikum nr 2 w ZS nr 2 w Ostrowcu Świętokrzyskim.

Awans Głowackiego i ?Broniewskiego?, spadek ?Staszica?

Licea ogólnokształcące zostały ocenione w rankingu za pomocą trzech kryteriów: sukcesy szkoły w olimpiadach, wyniki matury z przedmiotów obowiązkowych oraz wyniki matury z przedmiotów dodatkowych.

Na 479 miejscu w rankingu ogólnym sklasyfikowano LO im. Bartosza Głowackiego w Opatowie. Awansowało z 506 miejsca. Opatowskie liceum w klasyfikacji wojewódzkiej wywalczyło teraz 13 pozycję i status Srebrnej Szkoły.

LO Nr I im. Stanisława Staszica, które przed rokiem zajęło 604 miejsce i 18 miejsce w województwie, tym razem spadło na 816 miejsce w rankingu ogólnym i 30 w rankingu wojewódzkim. Zachowało jednak status Brązowej Szkoły.   

Natomiast LO Nr III im. Władysława Broniewskiego, które przed rokiem plasowało się na 884 miejscu w Polsce i na 27 pozycji w województwie, awansowało w 2022 roku na 708 miejsce w rankingu ogólnym i 22 w rankingu wojewódzkim, wciąż dzierżąc tytuł Brązowej Szkoły.

Tym tytułem może się także szczycić LO w ZSO im. E. Szylki w Ożarowie, które w rankingu ogólnym uplasowało się na 862 miejscu w Polsce i 32 w województwie świętokrzyskim.

Na miejscach 1000+ sklasyfikowano natomiast Liceum Ogólnokształcące Mistrzostwa Sportowego w Ostrowcu Świętokrzyskim, któremu niewiele zabrakło do rangi Brązowej Szkoły.

Specjalne programy wsparcia

W tym roku dwa nasze licea, ?Konarski? i ?Chreptowicz? znalazły się na liście najlepszych 300 szkół obejmujących ranking maturalny, a tylko ?Konarski? w 200 najlepszych szkół obejmujących ranking olimpijski. To można uznać za sukces, gdyż przed rokiem ta sztuka nie udała się żadnej szkole, a Konarski ją powtórzył. Zapewne w tym roku powiat ostrowiecki, jako organ prowadzący szkolnictwo średnie, także zaprezentuje  specjalny program skierowany do tegorocznych maturzystów, którego celem będzie uzyskanie jak najlepszych ocen na tegorocznym egzaminie dojrzałości. Oczywiście, w tej złożonej rzeczywistości edukacyjnej, zdalnym nauczaniu, najwięcej zależy od postępów edukacyjnych i chęci do nauki samej młodzieży.

Print Friendly, PDF & Email