Zamknij

Poradnia nie może tego wymagać od pacjenta...

22:05, 11.03.2022 Aktualizacja: 22:29, 11.03.2022
Skomentuj

Mam umiarkowany stopień niepełnosprawności, a grupę otrzymałam 3 lata temu - mówi mieszkanka powiatu ostrowieckiego. Mam chore kolana, serce, płuca oraz kręgosłup do operacji. W kwietniu będę musiała stanąć na komisję do Powiatowego Zespołu Orzekania o Niepełnosprawności. Na komisję będę potrzebowała zaświadczeń od specjalistów, u których się leczę. Gdy zadzwoniłam do jednej z poradni, w której się leczę, usłyszałam od pielęgniarki, że terminy są odległe i mam rozmawiać o zaświadczeniu z lekarką w przyszłym tygodniu, bo w tym będzie w środę i czwartek (23 i 24 lutego), ale nie będzie przyjmowała. Usłyszałam też, że nie będzie mi zrobione badanie spirometryczne, bo nie jestem zaszczepiona przeciw koronowirusowi. Utrzymuję się z zasiłku chorobowego, który wynosi niewiele ponad 640 złotych. Za wizytę prywatną w innej placówce, na której będę miała wykonane potrzebne badanie, musiałabym zapłacić 240 złotych. To jest jedna trzecia mojego budżetu. Już teraz przez choroby, które mam i załamanie nerwowe, depresję, popadłam w długi. A jeszcze odmawiane jest mi badanie przez to, że nie jestem zaszczepiona. Mieszkam daleko od Ostrowca Świętokrzyskiego, dostanie się gdziekolwiek to dla mnie duża trudność.
?php>

We wskazanej przez pacjentkę poradni zostaliśmy poinformowani, że lekarka przyjmie pacjentkę 1 marca po godz. 12.30, pomimo iż nie jest ona zapisana na wizytę zgodnie z prowadzonym harmonogramem przyjęć, a ponadto dwukrotnie nie zgłosiła się na wyznaczony termin wizyty kontrolnej i nie zawiadomiła o tym fakcie placówki.
?php>

-Proceder umawiania się pacjentów na wizytę, a potem nie zgłaszania się na nią, jest w ostatnim czasie nagminny - informuje poradnia. Dlatego czas oczekiwania na wizytę znacznie się wydłużył, pacjenci blokują terminy, a w ostateczności nie zgłaszają się na wizyty i nie informują o tym wcześniej poradni.
?php>

Poinformowano nas również o tym, że w poradni wykonywane są wszystkie niezbędne badania potrzebne do postawienia diagnozy, ale o konieczności wykonania badań potrzebnych do wypisania zaświadczenia zawsze decyduje lekarz. Usłyszeliśmy także, że brak szczepienia nie jest powodem nie przyjęcia pacjentki, choć personel poradni przyznaje, że obawia się w takim przypadku zakażenia. Zostaliśmy poinformowani ponadto, że poradnia, w tym wskazana przez pacjentkę lekarka, nigdy nie czyniła problemów, aby wydać stosowne zaświadczenie potrzebne do ubiegania się o grupę inwalidzką.
?php>

Z sytuacją, z jaką spotkała się w jednej z poradni specjalistycznych w Ostrowcu Świętokrzyskim pacjentka, zapoznaliśmy Narodowy Fundusz Zdrowia w Kielcach.
?php>

Według informacji udzielonych przez rzecznika NFZ w Kielcach, Beatę Szczepanek, udzielenie jakiegokolwiek świadczenia medycznego w każdej placówce medycznej mającej podpisana umowę z NFZ nie jest uzależnione od tego, czy pacjent jest zaszczepiony przeciw COVID-19, czy też nie. Szczepienie jest ochroną zdrowia i życia, ale nie stanowi warunku przyjęcia pacjenta, wykonania badania czy przeprowadzenia operacji.
?php>

-Odmowa udzielenia pacjentowi pomocy medycznej z powodu braku zaszczepienia przeciw COVID-19 jest niedopuszczalna - informuje rzecznik prasowy NFZ w Kielcach, Beata Szczepanek (na zdjęciu). Szczepienie to, o ile ze wszech miar zalecane jako skuteczna metoda walki z epidemią wirusa SARS-CoV-2, nie jest obowiązkowe i placówka medyczna nie może od tego warunkować udzielenia świadczeń zdrowotnych pacjentowi. Jeśli pacjent spotkał się z odmową udzielenia pomocy medycznej w takiej sytuacji, może zadzwonić na infolinię Rzecznika Praw Pacjenta pod nr telefonu 800 190 590.
?php>

Jak informuje B. Szczepanek, kontrakt NFZ we wskazanej przez pacjentkę poradni opiewa na 13 -14 godzin przyjęć pacjentów w ciągu tygodnia (jeden zatrudniony lekarz). W 2022 roku poradnia nie zgłaszała do Świętokrzyskiego OW NFZ żadnej przerwy w udzielaniu świadczeń. Terminy przyjęć (dzień, godzina) powinny być wywieszone w widocznym miejscu w przychodni. Placówka jest też zobowiązana zgłaszać do Narodowego Funduszu Zdrowia wszelkie zmiany w harmonogramie przyjęć. Pacjent, którego zdaniem przychodnia ogranicza dostęp do świadczeń medycznych, może złożyć skargę Świętokrzyskiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ. 

(Joanna Boleń)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz


Dodaj komentarz

🙂🤣😐🙄😮🙁😥😭
😠😡🤠👍👎❤️🔥💩 Zamknij

Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu ostrowiecka.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz

OSTATNIE KOMENTARZE

0%