Ostrowczanin w czołówce motocyklistów torowych w Polsce. Sukcesy i pasje Karola Rycąbla

28-letni ostrowczanin Karol Rycąbel jest jednym z czołowych motocyklistów sportowych w Polsce. Zaczynał swą przygodę z motocyklami zaledwie w wieku 7 lat, kiedy tata kupił mu motorynkę. Ale w tym wieku, mimo wielkiej pasji chłopca, nikt z jego rodziny nie przypuszczał, że kiedyś trafi do motorsportu…

Od amatorskich prób do licencji sportowej PZM

-Mając 18 lat i będąc jeszcze uczniem Liceum Ogólnokształcącego im. Stanisława Staszica, zdałem prawo jazdy kategorii A – opowiada Karol. -Zacząłem interesować się sportem motocyklowym, oglądać wyścigi i poznawać maszyny sportowe od strony technicznej. Niedługo później udałem się pierwszy raz w życiu na tor wyścigowy. Wykonałem co prawda jedynie amatorską jazdę motocyklem drogowym, ale dała mi sposobność poczucia się, jak profesjonalny zawodnik motocyklowy. Zdałem sobie sprawę z tego, że jest to kierunek, w którym chciałbym podążać…

Przez kolejne lata Karol trenował na torze, ale trudno było jego próbom nadać wymiaru profesjonalnego.

-Zmieniło się to w 2018 roku, kiedy kupiłem pierwszy motocykl przeznaczony tylko do jazdy sportowej poza drogami publicznymi – mówi Karol. -Rozpocząłem regularne treningi. Chciałem  być prawdziwym zawodnikiem. Z roku na rok podnosiłem swoje umiejętność, aż w ubiegłym, 2021 roku, uzyskałem licencję sportową Polskiego Związku Motorowego,  pozwalającą na rozpoczęcie startów w wyścigach.

Karol Rycąbel został też zawodnikiem oficjalnie reprezentującym Automobilklub Radomski, co umożliwiło mi zintensyfikowanie treningów i jeszcze szybszy rozwój. Regularne finisze na punktowanych miejscach już w debiutanckim sezonie pokazywały, że ma ogromny potencjał na osiąganie dobrych wyników.

-Na zawodach obserwowałem zawodników ze ścisłej czołówki i ich niesamowite umiejętności. To utwierdziło mnie w przekonaniu, że przede mną ogromna ilość treningów, jednak wiedziałem, że czołowe miejsca są w moim zasięgu. Przy wsparciu Automobilklubu Radomskiego intensywnie przepracowałem zimę, a regularne treningi przyniosły zamierzone rezultaty. Sezon 2022 rozpocząłem od lokat w pierwszej piątce, co pozwoliło mi na wejście do ścisłej ogólnopolskiej czołówki zawodników.

Motocyklowe wyścigi torowe

Nasi czytelnicy powinni wiedzieć, że sport, który Karol uprawia, to motocyklowe wyścigi torowe. Jazdy odbywają się na zamkniętych torach o nawierzchni asfaltowej. W Polsce mamy góra kilkanaście takich obiektów, ale i tak nie wszystkie posiadają homologację wyścigową i nie mogą być rozgrywane na nich zawody sportowe. Na szczęście, wszystkie z nich świetnie nadają się do doskonalenia techniki jazdy motocyklem.

-Celem każdego zawodnika jest doskonalenie swojej techniki, aby uzyskać jak najkrótszy czas przejazdu okrążenia toru – Karol zdradza nam tajniki uprawianego przez siebie sportu. -Zawody odbywają się zazwyczaj w weekendy, a ich organizacja i harmonogram jest różny w zależności od inwencji ich organizatorów. Elementem wspólnym jest tylko rozpoczęcie zawodów od treningów, które pozwalają odpowiednio ustawić sprzęt. Każdy zawodnik ma możliwość obserwowania czasów poszczególnych okrążeń, a to dzięki tzw. kostce pomiarowej przymocowanej do motocykla. Kolejne sesje to kwalifikacje, w których walczymy o osiągnięcie jak najkrótszego czasu przejazdu okrążenia. Ich rezultat wpływa na miejsca, które zajmiemy na starcie do wyścigu. Wyścig ze startu zatrzymanego na określonym dystansie wyłania zwycięzcę. Kolejne lokaty są punktowane, a punkty z poszczególnych zawodów przekładają się na miejsce w klasyfikacji generalnej.

Sezon pełen sukcesów

Sezon 2022 powoli dobiega końca, a jeden z cykli, czyli Motocyklowy Puchar Śląska został już rozstrzygnięty. Po pechowej pierwszej części sezonu w wykonaniu Karolu, spowodowanej problemami ze sprzętem, udało mu się dobrze zakończyć rozgrywki.

-Podczas ostatniej rundy na torze w Zielonej Górze wygrałem dwa z dwóch rozegranych wyścigów, co w połączeniu z 1. i 3. miejscem na poprzedniej rundzie w Bydgoszczy pozwoliło na przesunięcie się w klasyfikacji generalnej na drugie miejsce w stawce 40 zawodników – cieszy się Karol. – Drugi cykl wyścigów, czyli Puchar Polski Pit Bike SM, zostanie rozstrzygnięty w październiku na torze w Bydgoszczy. W generalnej klasyfikacji zajmuję w tych zawodach 4. miejsce z szansami na awans do czołowej trójki.

Meandry życia motocyklisty

Według Karola, sportowa jazda motocyklem, wbrew pozornej łatwości, wymaga bardzo dużego wysiłku.

-Trening to nie tylko jazda, ale także odpowiednia dieta i godziny spędzone na ćwiczeniach fizycznych – wymienia Karol. Oprócz aktywności siłowej konieczne są ćwiczenia kondycyjne, a także te poprawiające równowagę i koordynację. Przez ostatnie lata sport motocyklowy w Polsce bardzo się rozwinął, a to wpłynęło na ogromny wzrost konkurencyjności w poszczególnych klasach. Aby zajmować czołowe lokaty konieczny jest intensywny trening i profesjonalne przygotowanie także poza sezonem. Oprócz czasu przygotowanie pochłania także sporą ilość środków pieniężnych. Na szczęście tu z pomocą przychodzą sponsorzy, którzy pokrywają przynajmniej część wymaganych wydatków. Wszystkie rundy wyścigowe są transmitowane na żywo, więc dla sponsorów jest to okazja na zaprezentowanie swoich marek i wypromowanie produktów. Dzięki takim działaniom mój sport może się rozwijać, a polscy zawodnicy zaczynają doganiać tych zagranicznych z krajów, gdzie wyścigi motocyklowe są tak popularne, jak u nas piłka nożna.

Jak podkreśla Karol, treningi na torze nie są przeznaczone tylko dla zawodników. Każdy motocyklista powinien spróbować jazdy po torze, aby się sprawdzić. Jazda torowa uwidacznia nowiem braki w umiejętnościach i pozwala poprawić technikę prowadzenia motocykla, co znacząco wpływa na podwyższenie bezpieczeństwa podczas jazdy na drogach publicznych. Najbliższym obiektem do tego przeznaczonym jest właśnie Tor Radom, na który Karol serdecznie zaprasza.

Wszystkie rundy Motocyklowego Pucharu Śląska można obejrzeć na żywo, ale także z odtworzenia w serwisie Youtube, do czego z kolei my serdecznie zachęcamy. Realizacja techniczna zawodów z rundy na rundę jest coraz lepszej jakości, a należy się spodziewać, że pod tym względem przyszły sezon przyniesie kolejne zmiany.

-Gdyby nie Automobilklub Radomski nie mógłbym się sportowo rozwijać – podkreśla Karol.  –Prezes Aleksander Gajewski i opiekun sekcji motocyklowej Artur Dziwirk czynią wszystko, aby tacy zawodnicy, jak ja  dobrze czuli się i mogli podnosić swoje umiejętności sportowe. Szczególną postacią w moim sporcie jest także Mirosław Bożek – organizator Motocyklowego Pucharu Śląska. Ma on szczególny wkład w rozwój sportu motocyklowego w Polsce i całej ekipie Duszan Team i Otopit.

Karolowi, którego teraz baczniej będziemy obserwować na torach wyścigowych w kraju, życzymy kolejnych sukcesów, za które trzymamy kciuki.

Print Friendly, PDF & Email

One thought on “Ostrowczanin w czołówce motocyklistów torowych w Polsce. Sukcesy i pasje Karola Rycąbla

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *