Czy ostrowiecki PKS wstanie z kolan? Nadzieja w przejęciu części linii po upadłym PKS Radom

Obecnie już PKP S.A., nie będąc akcjonariuszem PKS w Ostrowcu Świętokrzyskim S.A., wykonuje tzw. prawa z akcji Skarbu Państwa w ostrowieckiej spółce przewozowej. Pojawiają się pierwsze symptomy, które można odbierać z optymizmem co do przyszłości ostrowieckiego przewoźnika. Ostrowicki PKS analizuje chociażby możliwość przejęcia połączeń autobusowych realizowanych dotychczas prze PKS Radom.
Niepokojące wieści z ostrowieckiego PKS otrzymywaliśmy od dawna. W październiku dotarła do nas wiadomość o upadłości PKS Radom, gdzie wszyscy pracownicy dostali wypowiedzenia. Wiele osób z niepokojem patrzy w przyszłość, bojąc się, że tutaj scenariusz też może się powtórzyć.
– PKS w Ostrowcu Świętokrzyskim S.A., jako operator publicznego transportu zbiorowego, na podstawie umów powierzenia, na obszarze dwóch powiatów oraz sześciu gmin, realizuje przewozy o charakterze użyteczności publicznej finansowane ze środków finansowych pochodzących z państwowego funduszu celowego: Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych (FRPA) – uspokaja Departament Komunikacji Ministerstwa Aktywów Państwowych. Ponadto, PKS Ostrowiec Świętokrzyski skutecznie uczestniczy w postępowaniach przetargowych na obsługę komunikacji regularnej, umożliwiającej dojazdy dzieciom do szkół. Aktualnie ostrowiecki PKS posiada zawarte umowy w zakresie dowozu dzieci do szkół łącznie z 12 gminami (z powiatów województw: mazowieckiego, świętokrzyskiego oraz lubelskiego).
We wrześniu Sąd Rejonowy w Kielcach, V Wydział Gospodarczy, Sekcja ds. Upadłościowych i Restrukturyzacyjnych, zatwierdził układ PKS Ostrowiec przyjęty przez Zgromadzenie Wierzycieli w dniu 7 września 2022 roku. Jak słyszymy dziś w ocenie PKP S.A., sytuacja finansowa PKS Ostrowiec Św. ulega stopniowej poprawie. Spółka, za okres 8 miesięcy br., wygenerowała przychody z działalności przewozowej o ok. 60% wyższe niż w analogicznym okresie roku poprzedniego oraz wypracowała lepszy o ok. 700 tys. zł wynik finansowy netto.
Również z informacji przekazanych przez PKP S.A. wynika, że PKS Ostrowiec Św. prowadzi rozpoznanie rynku w zakresie możliwości przejęcia części połączeń autobusowych realizowanych dotychczas przez PKS Radom. Przeprowadzone przez spółkę rozmowy z kierownictwem PKS Radom, jak również z samorządem Powiatu Zwoleńskiego, wskazują na możliwość realizacji tych przewozów, pod warunkiem pozyskania przez PKS Ostrowiec Św. taboru autobusowego. Aktualnie Zarząd PKS Ostrowiec Św. podejmuje intensywne działania, zmierzające do nabycia autobusów.
Ustaliliśmy również, że PKP S.A., wykonująca uprawnienia z akcji Skarbu Państwa w stosunku do szeregu przedsiębiorstw komunikacji samochodowej, w tym PKS Ostrowiec Św., realizuje działania, zmierzające do opracowania koncepcji dalszego funkcjonowania PKS-ów, określającej sposób wykorzystania potencjału poszczególnych PKS-ów w ramach Grupy PKP. Obecnie prace te są na etapie odbioru analiz poszczególnych spółek, wykonywanych przez doradcę, pracującego na zlecenie PKP S.A. Ponadto PKP S.A. twierdzi, że od marca 2022 r. obowiązują, korzystne dla Spółki, w aspekcie prowadzonej działalności, zapisy o zmianie ustawy
o Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej. Ustawa przewiduje, m.in. utrzymanie do dnia 31 grudnia 2023 r. zwiększonej stawki dopłaty z Funduszu, z kwoty nie wyższej niż 1 zł, do kwoty nie wyższej niż 3 zł.

fot. Tomasz Barski

Print Friendly, PDF & Email

3 thoughts on “Czy ostrowiecki PKS wstanie z kolan? Nadzieja w przejęciu części linii po upadłym PKS Radom

  • 23/11/2022 at 10:31
    Permalink

    Przywrócić połączenia z Ostrowca do dużych miast jak to miało miejsce przez kilkadziesiąt lat !!! Warszawa,Łódź,Lublin,Katowice,Poznań to są miasta akademickie więc studenteria chętnie by jeździła z domu i do domu.Nie wspomnę o połączeniach z polskimi uzdrowiskami czy też z Zakopanem via Kraków gdzie sezon turystyczny jest prze cały rok i zawsze będą chętni pasażerowie.
    Wielka szkoda że tak zacna i zasłużona w Ostrowcu firma straciła swą renomę wśród pasażerów – przecież nie każdy dziś ma swoje auto i chęć podróżowania nim do dużych miast.
    O PKS-owskim połączeniu z Ostrowca do Kielc szkoda pisać czy mówić bo wystarczy porównać ilość kursów autobusowych do Lipska i do Kielc gdzie są urzędy wojewódzkie i specjalistyczne szpitale.

    Reply
  • 29/11/2022 at 10:11
    Permalink

    Panie Prezydencie,
    lokalne biznesy na których międzynarodowe firmy zarabiają są nierentowne.
    Ściąga Pan inwestycje do Ostrowca- SUPER! Tylko dlaczego takie, których nikt inny nie chce? Produkcja lakierów, smarów, aluminium to zagłada dla środowiska i rak u co trzeciego mieszkańca Ostrowca i okolic. Naprawdę nie przeszkadza to Panu? Czy nie wieży Pan w to, że te produkcje są rakotwórcze? Proszę poczytać i zadbać o mieszkańców bo miejski szpital, a dokładnie krematorium nie udźwignie skali zjawiska za kilka lat ;/

    Reply
    • 22/03/2023 at 08:16
      Permalink

      Jak tu mają PKSy nie upadać jak tam więcej kierowników i dyrektorów jak pracowników. Miałem przyjemność tam pracować nawet nikomu nie chciało się powiesić nowych rozkładów jazdy. Dyrektor zleca zastępcy, zastępca kierownikowi, kierownik zastępcy kierownika, zastępca kierownika orientuje się że to nie ta „ich” komórka idzie do drugiego dyrektora i tak w kółko. W. cz. P Zając powinien dawno ustąpić ze stanowiska i na drodze konkursu powinno się tam wybrać nowe władze z świeżym spojrzeniem, bo obecnie jeszcze myślenie komunistyczne.

      Reply

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *