Zabytek zbyteczny

Wszyscy, którzy interesują się starą fotografią, zwłaszcza nawiązującą do zabytków techniki, będą w pełni szczęśliwi zwiedzając najnowszą wystawą czasową w Pałacu Wielopolskich w Częstocicach „Zabytek zbyteczny? Staropolskie Zagłębie Przemysłowe w fotografiach Michała Sieradzana”.

Wystawa „Zabytek zbyteczny?” prezentuje sylwetkę cenionego w środowisku fotografików artysty Michała Sieradzana oraz fragment cyklu jego fotografii z lat 2021–2022, poświęconego zabytkom techniki Staropolskiego Zagłębia Przemysłowego, w województwie świętokrzyskim. Ekspozycja potrwa do 10 września.

Wystawa „Zabytek zbyteczny? Staropolskie Zagłębie Przemysłowe w fotografii Michała Sieradzana” prezentowana była m.in. w Polskiej Akademii Nauk Muzeum Ziemi w Warszawie. Mimo, iż odnosiła się do zabytków regionalnych miała swój uniwersalny przekaz. Pobudziła naukowców do dyskusji nad znaczeniem i rolą zabytków we współczesnym świecie, a także nad różnymi wymiarami naszego dziedzictwa, w tym geo-dziedzictwa, i ich znaczeniu w budowaniu nowoczesnej tożsamości.

Michał Sieradzan jest kielczaninem. Swoją fotografią uwieńczył takie miejsca, jak Machory, Sielpię, Nietulisko, Sołtyków, Bodzechów, Chlewiska, Witulin. To w tych miejscowościach występują jedne z najstarszych zabytków techniki w Polsce, działalnością sięgające nawet XVIII wieku. Na jego fotografiach można oglądać takie miejsca, jak huty żelaza, wielkie piece i fabryki, w których ze stopów żelaza wykonywano narzędzia użytkowe przede wszystkim dla gospodarki, ale i dla wojska. Są doskonałym świadectwem bogatej przeszłości geologicznej regionu.

Na wernisażu prac Michała Sieradzana będziemy też szukać odpowiedzi na pytania związane z dramatycznym stanem naszych zabytków techniki. Większość ze zdjęć przedstawia bowiem niszczejące, porzucone maszyny, znajdujące się często w fatalnym stanie technicznym budynkach fabrycznych, stanowiących w latach dziewięćdziesiątych dla wielu firm, choćby takiej Huty „Ostrowiec, swoisty „niechciany majątek”. Większość też z nich jest dzisiaj administrowane przez państwo lub samorządy, ale mimo to wciąż nie udało się przywrócić im chociażby statusu muzealnego. Przykładem jest także ostrowieckie Centrum Tradycji Hutnictwa, które niebawem otworzy swe podwoje, a które nie jest wystawą maszyn, a raczej multimedialnym zbiorem ponad dwusetletniej historii hutnictwa w Ostrowcu. Dlatego warto w tym miejscu podkreślić pracę kustosza Ryszarda Waldemara  Broćka, który z takim profesjonalizmem i pasją dba o stan i rozwój Izby Pamięci Cukrownictwa w Częstocicach.

Michał Sieradzan – artysta fotografik dostrzegł w niszczejących obiektach przestrzeń piękna i wykorzystał ją w swojej misji przywracania pamięci o naszym dziedzictwie – i przywracania jego materialnej świetności. Wernisaż jego wystawy odbędzie się w czwartek, 15 czerwca, o godzinie 17.00. w Pałacu Wielopolskich w Częstocicach – oddziale Muzeum Historyczno-Archeologicznego w Ostrowcu Świętokrzyskim (ul. Świętokrzyska 37, Ostrowiec Świętokrzyski).

Print Friendly, PDF & Email

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *