Sensacyjne wiadomości przekazały nam w minionym tygodniu Polskie Koleje Państwowe, bo otóż po siedmiu latach starań odstępują one od przygotowania procedury przekazania obiektu dworca kolejowego Miastu Ostrowiec Świętokrzyski.
?php>
Przypomnijmy, że już od 2015 roku Gmina Ostrowiec Świętokrzyski starała się przejąć niszczejący budynek dworca. Były też środki, z których można było poprawić jego stan techniczny i obiekt zagospodarować.
?php>
Mniej więcej rok temu pojawiły się jednak informacje o braku porozumienia pomiędzy PKP PLK i POLREGIO w kwestii zmiany miejsca tzw. punktu do czyszczenia wagonów. Na naszych łamach cytowaliśmy stanowisko obu stron.
?php>
- Do tej pory nie doszło do porozumienia pomiędzy przewoźnikiem POLREGIO i PKP PLK S.A. w kwestii relokacji punktu do czyszczenia pociągów, znajdującego się na działce zabudowanej budynkiem dworca kolejowego w Ostrowcu Świętokrzyskim. Do momentu uregulowania tej kwestii nie możemy rozpocząć procedury zbycia dworca w Ostrowcu Świętokrzyskim na rzecz samorządu - mówił nam Bartłomiej Sarna z Wydziału Współpracy z Mediami Polskie Koleje Państwowe S.A.
?php>
- Oczekujemy na stanowisko PKP PLK Centrum Realizacji Inwestycji i PKP S.A., mając nadzieję, że od lat oczekiwana modernizacja stacji Ostrowiec Świętokrzyski umożliwi realizację pasażerskich przewozów kolejowych spełniających rosnące wymagania mieszkańców regionu co do jakości oferowanej usługi- odpowiadał Dominik Lebda rzecznik prasowy POLREGIO sp. z o.o.
?php>
Tymczasem w minionym tygodniu uzyskaliśmy oficjalne stanowisko PKP SA o tym, że brak owego porozumienia przekreśla dalszą procedurę zmierzającą do przekazaniu budynku dworca kolejowego samorządowi Ostrowca Świętokrzyskiego.
?php>
- W obliczu braku informacji odnośnie porozumienia pomiędzy dwiema spółkami niezależnymi od PKP S.A. w sprawie lokalizacji miejsca czyszczenia wagonów na stacji w Ostrowcu Świętokrzyskim, aktualnie, mimo wcześniejszych rozmów, nie ma formalnych możliwości zbycia dworca na rzecz samorządu- mówi nam Paulina Jankowska Główny Specjalista Biuro Komercjalizacji, Komunikacji i Promocji PKP S.A.
?php>
O tym, że stan dworca jest nadal jedną z bolączek Ostrowca Świętokrzyskiego, przypomniał na jednej z sesji radny Włodzimierz Sajda.
?php>
- Przyglądam się budynkowi dworca kolejowego i od X czasu nie jest nic wokół niego robione - mówił radny Włodzimierz Sajda. Dworzec straszy, a Poseł i Senator z naszego miasta nic się tą sprawą nie interesują. (...) Ludzie nie dają mi spokojnie przejść, bo pytają mnie co z dworcem? W innych miastach remontuje się dworce i wyglądają elegancko. A nasz jest jak na zabitej wiosze. Żeby przy 80 tys. mieszkańców coś takiego straszyło tyle lat, to się w głowie nie mieści. Apeluje, pod kogo to podlega, aby wziąć się w garść i to odnowił.
?php>
Pytane o to PKP przyznaje, że aktualnie trwają analizy dotyczące ewentualnej modernizacji dworca ... w przyszłości.
?php>
- PKP S.A. nie wyklucza modernizacji dworca w Ostrowcu Świętokrzyskim w przyszłości. Nie zapadły jednak decyzje w tej sprawie. Zależą one od wielu czynników, między innymi od możliwości pozyskania środków finansowych na ewentualną modernizację- mówi Paulina Jankowska, Główny Specjalista Biuro Komercjalizacji, Komunikacji i Promocji PKP S.A.
?php>
Zastanawiające jest tłumaczenie PKP SA uzależniające inwestycję od ewentualnych środków, chociaż obowiązuje Program Inwestycji Dworcowych, z których realizowane są obiekty. Jak czytamy na stronie Ministerstwa Infrastruktury; "Program Inwestycji Dworcowych jest jednym z projektów przewidzianych do realizacji w ramach "Strategii na rzecz odpowiedzialnego Rozwoju do roku 2020 (z perspektywą do 2030 r.)". Dzięki niemu zostanie przeprowadzonych 189 inwestycji dworcowych na łączną kwotę ponad 1,8 mld zł. W wyniku podejmowanych działań na dworcach poprawi się poziom obsługi pasażerów oraz nastąpi integracja kolei z innymi gałęziami transportu. Efektem końcowym realizacji Programu Inwestycji Dworcowych będą wystandaryzowane, charakteryzujące się wysoką jakością dworce kolejowe, dostosowane do potrzeb pasażerów oraz systemu transportowego, a jednocześnie odpowiadające uwarunkowaniom lokalnym. Dworce kolejowe będą odpowiadać realnym potrzebom lokalnych społeczności, zapewniając funkcje związane ze zmianą środków transportu, tak by skłonić podróżnych do korzystania z kolei. (..)"
?php>
Przeglądając doniesienia medialne łatwo natrafić na realizacje. "Nowoczesne, komfortowe, bezpieczne, proekologiczne - takie są nowe dworce Świdnik Miasto i Kanie. To kolejne obiekty w województwie lubelskim, które zostały otwarte dla podróżnych w listopadzie bieżącego roku. Obydwa budynki powstały w ramach Programu Inwestycji Dworcowych. Ich budowy były dofinansowane ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko."
?php>
PKP SA rozpisały przetarg na budowę nowego dworca w Tłuszczu w województwie mazowieckim. Obiekt leży przy linii kolejowej z Warszawy do Białegostoku i Kuźnicy oraz Ostrołęki.
?php>?php>?php>Włodzimierz Sajda, radny miejski: -W innych miastach remontuje się dworce i wyglądają elegancko. A nasz jest jak na zabitej wiosze. Żeby przy 80 tys. mieszkańców, coś takiego straszyło tyle lat, to się w głowie nie mieści. Apeluje, pod kogo to podlega, aby wziąć się w garść i to odnowił.
?php>
fot. Tomasz Barski
Wiesiek13:24, 10.01.2023
0 0
Była premier Szydło obiecała: Polska w ruinie słowo ciałem się stało 13:24, 10.01.2023