Nowa linia kolejowa! Ostrowiec zyska na budowie Centralnego Portu Komunikacyjnego!

Uff… Warto było oddać się lekturze przyjętej przez rząd „Koncepcji przygotowania i realizacji inwestycji Port Solidarność – Centralny Port Komunikacyjny dla Rzeczypospolitej Polskiej”. Warto, bo mamy sensacyjne wręcz wieści… W ramach propozycji regionalnych projektów komplementarnych wobec planowanej budowy Centralnego  Portu  Komunikacyjnego rząd planuje bowiem utworzenie nowej linii kolejowej biegnącej z Radomia, przez Iłżę, Kunów i Ostrowiec Świętokrzyski, do Rzeszowa. Jeśli te zamierzania wypalą, to ta inwestycja kolejowa zakończyłaby się do 2030 roku.

nowa połączenie kolejowe
Wiele radości przysporzyła nam zwłaszcza analiza dokumentu opracowanego przez Patryka Wilda – członka Zespołu Doradczego Pełnomocnika Rządu do spraw Centralnego  Portu  Komunikacyjnego dla Rzeczypospolitej Polskiej, koordynującego prace  Zespołu  w  zakresie  rozbudowy  sieci  kolejowej  przy  współpracy  z  Piotrem  Malepszakiem  i  Wojciechem Zdanowskim – członkami podzespołu ds. rozbudowy sieci kolejowej. Projekt zakłada, że w powiązaniu z podsystemami transportu regionalnego, krajowy system przewozów budowany w oparciu o CPK zapewni wzajemną dostępność wszystkich miast powiatowych w kraju.
Rząd chce w drugim etapie rozwoju połączeń kolejowych realizować „ewolucyjne uzupełnienia krajowej infrastruktury o odcinki torowe wysokich parametrów prędkości, do 250 km/h, dublujących istniejącą infrastrukturę w celu poprawy atrakcyjności krajowego systemu transportu w zakresie skrócenia czasów podróży”. Realizacja tego zadania doprowadzi do zwiększenia długości i uzyskania jednolitych odcinków sieci obsługiwanych z prędkościami powyżej  200  km/h  na  głównych  ciągach  transportowych  kraju przez  uzupełnianie  lub  przedłużanie zbudowanych lub przebudowanych w etapie pierwszym odcinków sieci umożliwiających osiąganie wysokich prędkości. Ponadto realizowane będą projekty międzynarodowe transgraniczne integrujące polski system transportu kolejowego z systemami sąsiednich krajów regionu Trójmorza.
W etapie drugim rząd rekomenduje realizację nowego odcinka linii kolejowych dla obsługi relacji Centralny Port Komunikacyjny – Radom – Ostrowiec Świętokrzyski – Stalowa Wola – Rzeszów. Jak czytamy w założeniach celem jest zapewnienie skomunikowania CPK z Rzeszowem w czasie poniżej 120 minut, a także włączenie w system bezpośrednich krajowych przewozów budowany w oparciu o CPK Radomia – drugiego ośrodka  województwa mazowieckiego o populacji 220 tysięcy mieszkańców. W ramach  inwestycji  przewidywana jest budowa nowych odcinków CPK – Warka oraz Radom – Iłża – Kunów – Ostrowiec Świętokrzyski.
Rząd zakłada, że na ten cel pozyska środki z perspektywy unijnej na lata 2025 – 2030. Liczy się z tym, że cześć projektów będzie dokończona do 2035 roku. Szacunkowy koszt rozbudowy sieci kolejowej o parametrach dużych prędkości w ramach realizacji inwestycji etapu 2 w latach 2025 – 2030 wynosi około 13,5 mld zł. Dodatkowo, w etapie tym, przewidziano do realizacji  komponent zadań związany z budową odcinków aglomeracyjnych, transgranicznych na południu Polski o  szacunkowej wartości około 5,5 mld zł. Łączne koszty rozbudowy krajowej sieci kolejowej o nowe odcinki związane z budową infrastruktury dla systemu przewozów opartego o  CPK przewidziane na lata 2020 – 2030 lub 2035 wynosić będą od 35 do 40 mld zł.

Print Friendly, PDF & Email

One thought on “Nowa linia kolejowa! Ostrowiec zyska na budowie Centralnego Portu Komunikacyjnego!

  • 8 stycznia 2018 at 08:14
    Permalink

    uf perspektywa 13 lat…to szybciej na Marsa polecą z Korei Północnej lub w Sudanie będą jeździć Metrem

    Reply

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *