Czym dojechać z osiedla Pułanki do Szewny?

Czytelnik z osiedla Pułanki narzeka, że nie ma bezpośredniego połączenia autobusowego z Szewną.
W tej sprawie wpłynął list też do Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji w Ostrowcu Świętokrzyskim.
-Mam pierwszą grupę inwalidzką i zmuszony jestem dojeżdżać autobusem PKS, kursem z Lipska, na dworzec na ul. Żabią, a dopiero stamtąd do Szewny. Kiedyś był busik, kursujący na trasie E’Leclerc – Szewna, ale już od dawna go nie ma. Rok temu prosiliśmy, aby kurs linii Nr 6 był zmieniony i przynajmniej dwa, trzy razy dziennie kursował od Pułanek do Szewny. Nie wiem, czemu to nie wypaliło? -pyta pan Wiesław w imieniu mieszkańców dojeżdżających na cmentarz w Szewnie.
Zadałam to pytanie zarządowi ostrowieckiego MPK – prezes Jarosław Kateusz i dyrektor ds. technicznych, Stanisław Choinka, nie pozostawiają złudzeń. Jak wyjaśniają, komunikacja miejska nie jest w stanie spełnić wszystkich życzeń pasażerów.
Komunikacja publiczna ma obowiązek spełnić zadanie zapewnienia transportu, jak największej grupie ludzi, umożliwiając dojazd i powrót z pracy, szkoły czy innych ośrodków, instytucji publicznych. Drugim aspektem, który musimy uwzględnić, jest ten wynikający z ekonomii, a więc określonej liczby kilometrów na terenie miasta, utrzymania autobusów i pracowników. Nie możemy rozbudowywać sieci transportowej tak jak chcemy, lecz musimy brać pod uwagę wszystkie czynniki. Rozkład jazdy jest tak skonstruowany, aby łączył wszystkie dzielnice na terenie miasta. Nie jest możliwe, aby były to wszystkie linie bezpośrednie. Stąd, tak jak to się odbywa w każdym większym mieście – są kursy przesiadkowe. Tak też jest z os. Pułanki do Szewny.
-Mieszkańcy mogą z os. Pułanki przemieścić się autobusem linii nr 7, 2 czy 11, w zależności, w której części osiedla mieszkają, do alei 3 Maja i tam przesiąść się do linii nr 6, która kursuje do Szewny -wyjaśnia prezes MPK, Jarosław Kateusz. -Obecny rozkład jazdy uwzględnia potrzeby mieszkańców. Wydłużenie trasy linii nr 6, która kursuje do szpitala i szkół w jego rejonie, znacznie przedłużyłoby czas transportu, co z kolei spowodowałoby, że nie byłoby chętnych, aby z jednego osiedla jechać przez całe miasto, przez godzinę do szkoły czy do szpitala. Kiedy w 2014 r. mieszkańcy os. Pułanki dopominali się o dodatkowe linie, uruchomiliśmy na próbę linię nr 2 i okazało się, że nikt nią nie jeździł. Jedziemy wszędzie tam, gdzie są pasażerowie. Natomiast uruchomienie linii, którą dziennie będzie jeździć dwie osoby albo wcale, staje się bezzasadne.
Inną kwestią, na jaką zwraca uwagę zarząd MPK, to cena biletu, która od kilka lat utrzymuje się na tym samym poziomie.
-Za przejazd na terenie miasta płacimy 1,50 i tak jest od pięciu lat. W sąsiednich miastach, w Starachowicach, Sandomierzu, Skarżysku – Kamiennej, ceny za przejazd są wyższe i wynoszą ponad 2 zł., w Kielcach ponad 3 zł. Biorąc pod uwagę aspekt ekonomiczny, musimy kierować się dostępnością do zbiorowej komunikacji publicznej i umożliwić mieszkańcom dojazd do poszczególnych dzielnic w tej samej cenie -dodaje S. Choinka. -Uwzględniając prośby mieszkańców, organizujemy kursy na czas próbny i zazwyczaj okazuje się, że nie ma chętnych do korzystania z tych linii.
Już niebawem istniejący rozkład jazdy zmieni swoją konstrukcję. A to z uwagi na planowany remont mostu na rzece Kamiennej, który potrwa co najmniej 1,5 roku. Przez ten czas linie autobusowe zmienią swój kurs. Innym wyzwaniem dla zarządu MPK będzie zmiana siedziby głównej bazy, która planowana jest w 2021 r. To przyniesie kolejne modyfikacje rozkładu jazdy. Jednak nie ma wątpliwości co do tego, że nawet przy dobrej woli, nie uda się spełnić wszystkich życzeń pasażerów. Dużym problemem, który dotyka wszystkich miast, jest zmniejszająca się wciąż liczba mieszkańców, a co za tym idzie, pasażerów komunikacji miejskiej. A warto pamiętać, że ostrowieckie przedsiębiorstwo kilka lat temu poradziło sobie z kryzysem, który stawiał pod znakiem zapytania dalsze jego funkcjonowanie. A to też jeden z zakładów pracy, który przynosi utrzymanie rodzinom. Ponadto mieszkańcy miasta, którzy ukończyli 75 rok życia, nadal mogą bezpłatnie korzystać z przejazdów.

Print Friendly, PDF & Email

2 thoughts on “Czym dojechać z osiedla Pułanki do Szewny?

  • 11 lipca 2019 at 12:05
    Permalink

    Skoro zmniejsza się liczba pasażerów, to chyba powinna się zmniejszyć także liczba dyrektorów w MPK. Bo czy do zarządzania 30 autobusami i 80 pracownikami naprawdę potrzebny jest – oprócz prezesa – dyrektor techniczny?

    Reply
  • 11 lipca 2019 at 14:07
    Permalink

    Problemy z kursami są też na przedmieściach trudno wieczorem wrócić do domu np. na Kolonii Robotniczej. Linia nr 6 i 10 ostatni kurs mają między 16 a 17, a 1 kursuje wieczorem co 1 godz. lub 1,5 godz. do 21.05

    Reply

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *