Droga wojewódzka nr 754 – na co czekamy?

Jeden z czytelników zatelefonował do redakcji w sprawie zapowiadanej przez Świętokrzyski Zarząd Dróg Wojewódzkich w Kielcach modernizacji drogi wojewódzkiej nr 754. Centralna droga w mieście miała być przebudowywana, a nie jest. -Chodzi mi o modernizację najważniejszego i zarazem technicznie najbardziej skomplikowanego odcinka drogi wojewódzkiej nr 754, tj. od mostu na rzece Kamiennej przez aleję 3 Maja, ul. Denkowską i Radwana do skrzyżowania z aleją Jana Pawła II –mówi czytelnik. Wygląda na to, że ani w tym, ani w przyszłym roku inwestycja raczej się nie rozpocznie.
Przypominam, że w 2017 roku, w wywiadzie udzielonym Gazecie Ostrowieckiej, inż. Karol Rożek, zastępca Dyrektora ds. Przygotowania i Realizacji Inwestycji w Świętokrzyskim Zarządzie Dróg Wojewódzkich w Kielcach powiedział, że jest w posiadaniu dokumentacji technicznej oraz pozwolenia niezbędnego do podjęcia tej inwestycji drogowej. Brakowało dokumentacji geodezyjno -prawnej. W związku z tym SZDW w Kielcach odstąpił od umowy z wykonawcą, co oznaczało konieczność ogłoszenia nowego przetargu na wyłonienie firmy, która ten wniosek przygotuje. Jeśli zaś chodzi o szanse realizacji tej inwestycji, to dyrektor stwierdził, że po zamknięciu spraw formalnych, za jakieś pół roku (a więc przed końcem 2017 lub na początku 2018 roku) przyjdzie czas na dokonanie podsumowania stanu finansów, które mogą zostać przeznaczone na realizację tej drogi, która planowana jest ze środków RPOWŚ 2014 -2020. Jeśli w budżecie Województwa Świętokrzyskiego na 2018 r. znajdą się niezbędne środki, to Zarząd Województwa podejmie decyzję o realizacji tej inwestycji. Tamte plany nie zostały zrealizowane. Gdzie zatem dziś jesteśmy?
-We wrześniu 2019 r. jesteśmy na etapie opracowania dokumentacji projektowej dla przedsięwzięcia pn. „Rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 754 na odcinku od km 0+000 do km 1+912 w Ostrowcu Świętokrzyskim wraz z rozbudową mostu na rzece Kamiennej” o długości ok. 1,912 km –mówi inż. Karol Rożek. Po zakończeniu tego etapu zostanie złożony wniosek o ZRID. Planowany termin uzyskania decyzji ZRID to luty 2020 r. W chwili obecnej przesłano Umowę pomiędzy Województwem Świętokrzyskim, a Gminą Ostrowiec Świętokrzyski, dotyczącą wzajemnego zrzeczenia się nieruchomości niezbędnych pod rozbudowę drogi. Po uzyskaniu ZRID będą podejmowane dalsze kroki w celu wykonania inwestycji. Może się to odbyć poprzez jej etapowanie przy udziale środków z budżetu państwa lub w całości, ale wtedy możliwe to będzie w perspektywie unijnej 2020 -2026. Wykonanie w całości zadania ze środków własnych będzie trudne ze względu na ograniczone możliwości finansowe i zaangażowanie znacznych środków na wykonie zadań z obecnej perspektywy finansowej.
Jak widać, droga nr 754, odcinek w granicach miasta Ostrowca Świętokrzyskiego, to raczej śpiewka bliżej nieokreślonej przyszłości. A szkoda, bo po przeprowadzeniu robót modernizacyjnych, komfort przejazdu przez miasto drogą wojewódzką uległby znacznemu polepszeniu. Zmiany bowiem w infrastrukturze drogowej będą znaczące. Powstanie nowy most wantowy na Kamiennej, gdyż stary zostanie wyburzony, a w jego miejsce zbudowany od podstaw nowy. Będzie to most podwieszony na pylonie o trzech pasach ruchu, co w godzinach szczytu ułatwi zdecydowanie wyjazd z tej części miasta na wiadukt i drogę nr 9.
Skrzyżowanie alei 3 Maja i ul. Kilińskiego zostanie wyposażone w sygnalizację świetlną. Obecnie dla kierowców poruszających się ul. Kilińskiego, włączenie się do ruchu w aleję 3 Maja w stronę wiaduktu jest w godzinach szczytu mocno utrudnione, a długie kolejki pojazdów oczekujących na swoją szansę spędzają sen z powiek mieszkańcom, ale również Pogotowiu Ratunkowemu zlokalizowanemu przy ul. Focha.
Według projektu, w ciągu drogi na ul. Okólnej powstanie rondo. Dotychczasowy system ruchu na tym skrzyżowaniu budzi uwagi, a dla wielu kierowców jest trudny do bezpiecznego pokonania. Z kolei na ulicy Denkowskiej, na wysokości magistratu, powstanie rondo tzw. turbinowe dwupasowe. Te dwa ronda zostaną połączone dwoma jezdniami po dwa pasy ruchu w każdą stronę. Dwa pasy ruchu w każdą stronę zostaną utrzymane aż do skrzyżowania ulic: Radwana i Jana Pawła II. Na koniec wypada pokreślić, że w sprawie modernizacji drogi nr 754 na odcinku przebiegającym przez Ostrowiec Świętokrzyski, piłka cały czas jest po stronie Świętokrzyskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich oraz Zarządu Województwa Świętokrzyskiego, a nie Gminy Ostrowiec. Miasto Ostrowiec Świętokrzyski bowiem już spełniło w stu procentach wszystkie swoje zobowiązania, niezbędne do realizacji tej inwestycji, a prezydent Jarosław Górczyński osobiście zabiegał o przygotowanie dokumentacji i udzielił wsparcia działaniom podejmowanym przez ŚZDW w Kielcach na rzecz przebudowy tej drogi. 

Print Friendly, PDF & Email

7 thoughts on “Droga wojewódzka nr 754 – na co czekamy?

  • 24 września 2019 at 10:03
    Permalink

    kolejny przykład jak zachłanne Kielce traktują Ostrowiec czy jak sami mówią Łostrowiec,
    teraz oczkiem w głowie są Starachowice,wiadomo z jakiego powodu

    Reply
  • 24 września 2019 at 10:59
    Permalink

    To mydlenie oczu trwa ze 20 lat. Sama papierologia, która co chwilę jest tworzona dla tego odcinka pewnie jest droższa niż koszt jego budowy. Nie oszukujmy się, dokąd będziemy w świętokrzyskim nic się nie zmieni z naszymi drogami i obwodnicami.

    Reply
  • 24 września 2019 at 12:09
    Permalink

    @zk
    No właśnie z jakiego powodu? ??
    Ludzie powinni wyjść na ulice. Tak dla zasady, bo to jest już przesada i zenada

    Reply
  • 24 września 2019 at 13:28
    Permalink

    To wielki skandal !!!. Dokąd p. Rożek będzie opowiadał nam bajki. Kielce i DDW nie liczą się z Ostrowcem w ogóle. Wladze miasta, parlamentarzyści i radni Sejmiku powinni interweniować w tej sprawie do skutku. Wszak ALEJA 3 MAJA stanowi o wizerunku miasta. Podobnie jak Dworzec PKP, kładka nad torami, które też wymagają pilnych interwencji.

    Reply
  • 24 września 2019 at 16:51
    Permalink

    Jest po wyborach samorządowych więc logiczne jest nic nie robienie, jest stołek o to się liczy. Aktywność się zaczyna przed wyborami

    Reply
  • 24 września 2019 at 20:26
    Permalink

    “Według projektu, w ciągu drogi na ul. Okólnej powstanie rondo…”

    I w dni targowe piesi zablokują to rondo na amen. Korki po kilometrze w obie strony gwarantowane. Obserwowałem taką sytuację w Krynicy -Zdrój gdzie wybudowane w tym roku rondo (bez sygnalizacji świetlnej) zakorkowało całą miejscowość. A na NASZYM rondzie będą min. 3 przejścia dla pieszych. A może i 4. BĘDZIE SYGNALIZACJA? KŁADKA DLA PIESZYCH? TUNEL DLA PIESZYCH? Pewnie nie. Takie rzeczy tylko w Kielcach…

    Reply
  • 8 października 2019 at 11:26
    Permalink

    Kochani 100 razy lepsze drogi są na Białorusi,

    Reply

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *