Remont ostrowieckiego dworca PKP nie został ujęty w rządowym programie!

Jak poinformował nas Szymon Huptyś rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury ostrowiecki dworzec PKP nie został ujęty w obecnie realizowanym Programie Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023. Wiele środowisk to właśnie tam upatrywało szans na przywrócenie jego blasku.

– Dworzec w Ostrowcu Świętokrzyskim nie został ujęty w obecnie realizowanym Programie Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023, choć PKP SA nie wyklucza jego ujęcia w przyszłych planach inwestycyjnych spółki- mówi Szymon Huptyś, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury. O kwalifikacji obiektów dworcowych do tego programu decydowała wielokryterialna analiza, w której brano pod uwagę m.in. komplementarność z inwestycjami liniowymi prowadzonymi przez PKP Polskie Linie Kolejowe SA, stan techniczny obiektu czy wymianę pasażerską. 

Przypomnijmy, że na początku grudnia Polskie Koleje Państwowe po siedmiu latach starań odstąpiły one od przygotowania procedury przekazania obiektu dworca kolejowego Miastu Ostrowiec Świętokrzyski.

– W obliczu braku informacji odnośnie porozumienia pomiędzy dwiema spółkami niezależnymi od PKP S.A. w sprawie lokalizacji miejsca czyszczenia wagonów na stacji w Ostrowcu Świętokrzyskim, aktualnie, mimo wcześniejszych rozmów, nie ma formalnych możliwości zbycia dworca na rzecz samorządu- mówiła nam Paulina Jankowska Główny Specjalista Biuro Komercjalizacji, Komunikacji i Promocji PKP S.A.

Wówczas też PKP S.A. nie wykluczyła modernizacji dworca w Ostrowcu Świętokrzyskim w przyszłości.

– Nie zapadły jednak decyzje w tej sprawie. Zależą one od wielu czynników, między innymi od możliwości pozyskania środków finansowych na ewentualną modernizację- mówiła nam Paulina Jankowska Główny Specjalista Biuro Komercjalizacji, Komunikacji i Promocji PKP S.A.

Nikt tyle o budynku dworca kolejowego nie wie, co nasz historyk i kustosz Izby Pamięci Cukrownictwa, Waldemar Ryszard Brociek. To z jego „Ostrowca Świętokrzyskiego i okolic” dowiadujemy się, że kolej doprowadzono do Ostrowca, który był stacją końcową Kolei Iwanogrodzko – Dąbrowskiej, w 1884 r. Rok później ukończono budowę dworca kolejowego, a . Mało kto wie, że ojciec słynnego śpiewaka z Ostrowca Janusza Stanisława Popławskiego był na tej stacji urzędnikiem kolejowym. Była to wyjątkowa inicjatywa w Królestwie Polskim, ponieważ na tych terenach przez lata Rosjanie powstrzymywali rozwój kolei żelaznych z obawy przed zwiększeniem potencjału wojskowego w przypadku grożącego powstania zbrojnego. Wówczas nasze miasto zyskiwało na znaczeniu gospodarczym. Własne bocznice kolejowe posiadały Cukrownia „Częstocice” i Zakłady Ostrowieckie. Linia została także przedłużona do Zakładów Metalowych w Bodzechowie. W 1915 r. z Ostrowca można już dojechać do Sandomierza. Co ciekawe, w 1907 r. podróż ze Skarżyska do Ostrowca trwała około dwóch godzin, a wokół stacji kolejowej powstało w naszym mieście spore osiedle, które liczyło 16 domów i było zamieszkiwane przez 249 osób. W czasie II wojny światowej dworzec był świadkiem wielu tragicznych wydarzeń. Dotarł tutaj m. in. w 1941 roku transport ludności żydowskiej z Wiednia rozlokowanej później w ostrowieckim getcie. Rok później z ostrowieckiego dworca odbył się transport blisko 11-tysięcznej społeczności żydowskiej do obozu zagłady w Treblince.

Po wojnie przez Ostrowiec przebiegała linia kolejowa, łącząca Łódź Kaliską z Dębicą. W latach 60. planowano wybudowanie linii łączącej Kielce z Lublinem, prowadzącej przez Ostrowiec. Plany spaliły na panewce. Jednak w latach 70. na trasie ze Skarżyska do Sandomierza wybudowano drugi tor kolejowy i do dziś wielu ostrowczan pamięta, że zarówno na samej trasie, jak i na stacjach pociągi mijały się. Z kolei w 1987 roku linia została zelektryfikowana. W tej dekadzie dworzec gruntownie przebudowano, łącząc jego poczekalnię na piętrze z wyjściem na kładkę i na perony. Z Ostrowca pociągiem można było bezpośrednio dojechać nie tylko do Warszawy, Łodzi, Rzeszowa, ale i do Gdańska. Obecnie nasze miasto jest stacją końcową pociągów z Krakowa, Kielc i Skarżyska. W ciągu doby z Ostrowca do tych właśnie miejscowości odjeżdża około 15 pociągów.

To niesłychane, że od tylu lat zabytkowy dworzec z dnia na dzień niszczeje. Tym bardziej to dziwne, że budynek jest wpisany do rejestru zabytków. Ostrowczanie z kolei chcieliby nie tylko podróżować z rodzinnego miasta do wielkich miast i to bez przesiadek, ale także by ta podróż rozpoczynała się w dobrych warunkach. Z drugiej strony mówią, że „jak cię widzą, tak cię piszą” i taki wygląd dworca nie przysparza naszemu miastu splendoru. Skądinąd to niezwykle ciekawe, że w innych miejscowościach udaje się rewitalizować zabytkowe dworce kolejowe, a u nas przez dekady ten proces ratowania zabytku jest niemożliwy. Czy zależy to tylko od czynników finansowych?

Print Friendly, PDF & Email

2 thoughts on “Remont ostrowieckiego dworca PKP nie został ujęty w rządowym programie!

  • 5 stycznia 2023 at 19:23
    Permalink

    Jakich mamy posłów/senatorów takie i przebicie w Warszawie. Ale stołków dobrze pilnują.

    Reply
    • 7 stycznia 2023 at 02:02
      Permalink

      Jakoś nie jestem specjalnie zdziwiony. Mamy posła i senatora PiS w mieście , którzy nie podejmują żadnych działań w kuerunku poprawy sytuacji podróżnych w mieście. Zima , mróz , ale co tam – niech mieszkańcy marzną.

      Reply

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *