PKP PLK S.A oraz PKP S.A pracują nad ostateczną wersją wniosku dotyczącą przebudowy dworca kolejowego Ostrowiec Świętokrzyski. Wiadomo już, że środki na ten cel pochodzić będą z Programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej (Priorytet 04. Spójna sieć Transportowa, działanie FEPW.04.02 Ponadregionalna infrastruktura kolejowa). W prace zaangażowała się Gmina Ostrowiec Świętokrzyski, która wynajmie część pomieszczeń, a także partycypować będzie w rozwiązaniu budowy wind na kładkę nad torami, który przy tej okazji jest rozpatrywany.
Co w dworcu PKP po remoncie?
Wiadomo, że PKP w nowym dworcu kolejowym chce przygotować powierzchnie pod obsługę pasażerską: poczekalnię, kasę lub biletomat oraz toalety dla podróżnych. Na parterze w rejonie głównego, reprezentacyjnego wejścia, holu i dawnych kas oraz na pierwszym piętrze przewiduje się przestrzenie do wynajmu ostrowieckiego samorządu. Do budynku zostanie wprowadzona winda. Dworzec ma uzyskać dostęp dla osób z niepełnosprawnościami.
- Taka, a nie inna lokalizacja ostrowieckiego dworca PKP wymusza, takie, a nie inne scenariusze- mówi prezydent Ostrowca Świętokrzyskiego, Artur Łakomiec. Usadowienie budynku niejako na uboczy wyklucza komercyjne zagospodarowanie, np. pod powierzchnie galerii handlowy, jak to ma miejsce w wielu miastach. Co za tym idzie wzięliśmy na swoje barki pomysł na zajęcie tych powierzchni i na razie rozważamy kilka scenariuszy. Wysiłek związany z tym, że część obiektu mamy wynająć w sposób komercyjny uważamy za zasadny, bowiem dworzec kolejowy ma szansę odzyskać swą świetność, a to należy się naszym mieszkańcom. Jednym z pomysłów na zagospodarowanie nowej powierzchni jest przygotowanie kilku mieszkań chronionych, a ostatnio analizujemy zasadność powstania kompleksowej stacji związanej z wprowadzeniem usługi roweru miejskiego.
Czy będą windy do kładki?
Podczas prowadzonych rozmów PKP wstępnie zadeklarowało, że będzie starać się o realizacje trzech wind dających dostęp do kładki pieszej nad torami - jednej przy dworcu z ramienia PKP, drugiej na peron z ramienia PKP PLK, oraz trzeciej od strony północnej na terenie miejskim. Ten scenariusz uzależniony jest jednak od dalszych trójstronnych rozmów.
- Jestem dobrej myśli i liczę, że uda się trójstronnie porozumieć i wypracować dogodne rozwiązanie dla pasażerów korzystających w pociągów- mówi prezydent Artur Łakomiec.
Jak na razie nie wiemy ile szacunkowo może kosztować cała inwestycja. Jak powiedziała nam przed kilkoma tygodniami Paulina Kozioł z Biura Komercjalizacji, Komunikacji i Promocji Polskich Kolei Państwowych S.A. kwestie finansowania zostaną określone po domknięciu bieżących ustaleń w ramach przygotowania inwestycji.
zatroskany 23:34, 27.05.2024
Dlaczego pkp zlikwidowały bezpośredni łącznik dworca z kładką na wys. 1 piętra? W takim razie należy go odtworzyć i w takim razie powinny być 4 windy bezpośrednia, wewnętrzna w budynku dworca na 1 piętro z wyjściem na kładkę lub 3 windy, ale ta przy dworcu powinna mieć możliwość dostania się do niej z wnętrza dworca, jak i z zewnątrz czyli dwustronna, ale tylko z jednym wyjściem na poziomie kładki. Peron przy dworcu też winien być wyremontowany, jak i niezrobione, zapuszczone torowiska.
gość09:06, 28.05.2024
"Wyklucza komercyjne zagospodarowanie"... Gdyby przeniesiono pks w miejsce starej Wólczanki, po drugiej stronie kładki pkp i dodano pętlę dla mzk, byłby mały hub komunikacyjny i nic nie byłoby wykluczone. Ale do tego trzeba myśleć przyszłościowo, a nie partyjnie...
1 0
Teren po Wólczance jest własnością Vistuli, czyli w prywatnych rękach. Nikt nie chce go kupić, bo krakowska firma, która doprowadziła do upadku Wólczankę po jej przejęciu, pewnie zbyt dużo za teren chce. Przenosić dworzec pks 200 metrów dalej, to głupota. Skoro pkp jednak wyremontuje dworzec z pieniędzy UE, to trzeba zrobić najmądrzejszy projekt, jaki się tylko da.