Zamknij

Cząstka Ostrowca na Dworcu Metropolitarnym w Lublinie

Dariusz Kisiel, Paweł Słowiński 11:48, 15.11.2023 Aktualizacja: 11:49, 15.11.2023
Skomentuj

W Lublinie, pomiędzy ulicami Młyńską, Gazową i Dworcową, wkrótce zostanie do użytku nowoczesny Dworzec Metropolitalny. W jednej części miasta zintegruje on transport kolejowy i autobusowy, busowy i miejski, stając się centrum komunikacyjnym regionu. W ramach inwestycji wokół obiektu powstanie również zupełnie nowy układ drogowy. To jedna z największych i najważniejszych inwestycji miasta współfinansowanych ze środków europejskich. Wartość kontraktu budowlanego to ponad 231 mln zł. Obecnie prace skupiają się już tylko na ostatnich robotach wykończeniowych i porządkowaniu terenu. Dworzec zostanie otwarty na początku 2024 roku.

?php>

Dlaczego w Gazecie Ostrowieckiej piszemy o inwestycji w Lublinie? Odpowiedź jest prosta. Otóż, to w Ostrowcu Świętokrzyskim, w halach produkcyjnych zlokalizowanych na terenie tzw. Starego Zakładu, powstają elementy konstrukcji stalowej dla inwestycji "Zintegrowane Centrum Komunikacyjne dla Lubelskiego Obszaru Funkcjonalnego. Jej wyróżnikiem są "słupy - drzewa", które wymagają niezwykłej staranności i precyzji w wykonaniu. Znawcy branży stalowej już okrzyknęli je mianem prawdziwego "majstersztyku". Te właśnie elementy zostały w Lublinie zamontowane przez spółkę Mostostal Kraków S.A., sama zaś prefabrykacja tej konstrukcji została podzlecona ostrowieckiej firmie "Grant".

?php>

Jak informuje lubelski magistrat, sercem całej inwestycji jest budynek dworca, który będzie obsługiwał autobusy komunikacji miejskiej, pozamiejskiej i dalekobieżnej. Dodatkowo wokół dworca powstanie zupełnie inny układ drogowy, który usprawni ruch i komunikację nowego obiektu. Dominującymi materiałami w bryle budynku dworca są szkło i beton. Obok budynku głównego powstały niezależne perony autobusowe przykryte szklanym dachem wspartym na filarach, które jednocześnie spełniają funkcję ozdobną poprzez ażurowe, lekkie elementy inspirowane ludowymi wycinankami. Tym, co wyróżnia budynek projektowanego wielofunkcyjnego dworca, jest zastosowanie szeregu rozwiązań podyktowanych troską o środowisko.

?php>

Firma Mostostal Kraków poinformowała nas, że całość projektu, dotyczącego konstrukcji stalowej, podzielona została na dwie części. To konstrukcja zadaszenia dworca o masie ok 1.550 ton, w której skład wchodzą trzony słupów z ich koronami oraz kratownice wypełniające przestrzeń między słupami. Największym i zarazem najcięższym elementem są korony słupów zadaszenia dworca, które montowane są na słupach zwanymi "trzonami". Oba elementy z uwagi na ich wygląd architektoniczny oraz duży stopień skomplikowania połączeń spawanych, składane były z bardzo precyzyjnie dociętych elementów. Trzon słupa i jego korona składają się z przenikających elementów z profili rur kwadratowych i okrągłych połączonych ze sobą poprzez spawanie.

?php>

Właśnie do wykonania warsztatowego całości konstrukcji stalowej dla tego projektu, Mostostal Kraków S.A nawiązał współpracę z wytwórnią "Grant" w Ostrowcu Świętokrzyskim, gdzie prefabrykuje się konstrukcje i przygotowuje do wysyłki na budowę. Korony słupów, których jest 22 kompletów, z uwagi na ich gabaryty zostały podzielone na dwa elementy transportowe, które zostały zrealizowane aż przez 44 transporty ponadgabarytowe. Po dostarczeniu koron słupów na budowę transportami ponadgabarytowymi, były scalane w całość, po czym zamontowane na wcześniej ustawionych trzonach. Przestrzeń między koronami słupów została uzupełniona kratownicami z rur, co stanowi całość przykrycia zadaszenia dworca.

?php>

Na budowie dworca użyto gruntowych pomp ciepła, które dostarczają energię potrzebną do ogrzania budynku. Z kolei zmniejszeniu zużycia energii ma służyć pomysł "budynku w budynku", czyli otoczenia hali głównej dworca szklaną ścianą o niskim współczynniku przenikania ciepła. Dachy nad stanowiskami autobusowymi pokryte zostały panelami fotowoltaicznymi o wydajności pozwalającej na pełną samowystarczalność energetyczną budynku. Kolejnym rozwiązaniem jest zastosowanie antysmogowej kostki brukowej. Zawarty w niej dwutlenek tytanu pod wpływem światła umożliwia przekształcenie toksycznych spalin w substancje nieszkodliwe dla zdrowia.

?php>

Co ciekawe, pod budynkiem dworca powstał parking podziemny o powierzchni ok. 7,5 tys. m2, który może pomieścić 174 samochody. Powierzchnia całkowita trzykondygnacyjnego budynku dworca wynosi ponad 18 tys. m2. Na obszarze objętym inwestycją (blisko 28,9 tys. m²) powstało łącznie 13 stanowisk dla komunikacji miejskiej, 53 stanowiska dla autobusów komunikacji dalekobieżnej i regionalnej, 4 stanowiska ładowania autobusów elektrycznych, 122 miejsca postojowe dla autobusów i busów, 166 miejsc postojowych w obiektach "Park&Ride"; 67 stanowisk postojowych w obiektach "Bike&Ride"; 11 stanowisk postojowych w obiektach "Kiss&Ride"; 4,19 km wybudowanych/przebudowanych linii trolejbusowych, 1,85 km wybudowanych/przebudowanych linii autobusowych, 1,3 km wybudowanej infrastruktury rowerowej.

?php>

Nam nie pozostaje nic innego, jak raz jeszcze uwrażliwić dyrekcję ostrowieckiego PKS na uruchomienie bezpośredniego połączenia z Ostrowca do Lublina.

?php>

Fot. Portal Miasta Lublin

(Dariusz Kisiel, Paweł Słowiński)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarze (0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz


Dodaj komentarz

🙂🤣😐🙄😮🙁😥😭
😠😡🤠👍👎❤️🔥💩 Zamknij

Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu ostrowiecka.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz

OSTATNIE KOMENTARZE

Nie wszyscy mieszkańcy Denkowa na „NIE” obwodnicy

Przed wyborami Łakomiec mówił że Ostrowiec zasługuje na kolejny most przedłuzenie Chrzanowskiego ale do alei 25lecia ...no ale cóż szkodzi obiecać

Ogrodziak

17:01, 2025-09-09

Sięgamy po pieniądze na budowę kolejnych dróg

Jeśli rozpatrywanie tych wniosków będzie zależeć od Kielc to nie ma się co łudzić że teraz będą zatwierdzone do realizacji - vide droga Ostrowiec-Bałtów czy rewitalizacja Alei 3 maja i ul.Denkowskiej gdzie na realizacje czekaliśmy długie lata bo w samych Kielcach były "pilniejsze" mnie ważne sprawy.

realnie

14:21, 2025-09-08

Czy w Ostrowcu mogą powstawać drony?

Zmyślasz, prognozowanie to zmyślanie. To rachunek prawdopodobieństwa z wieloma zmiennymi. Trzeba być łebskim gościem żeby być bliskim prawdy. Czy jesteś bilisko prawdy okazać się może gdy się wydarzy. Z tego samego powodu całe mnóstwo kredytobiorców oddało bankom całe majątki, swoje i najbliższej rodziny, za błąd w swoich prognozach. Domy, mieszkania, działki, lub ugotowali bajerem w swoich wizjach, a póżniej wzietym na wspaniałe zmazy senne kredycie żyrantów. Lokując ich w spłacaniu za niego jego kredyt. Nie twój cyrk nie twoje małpy o co skamlesz. Jareczek o którym wspomniałeś to miły facet, jednak oddał się całkowicie we władanie Agentowi Bolszewikowi i jego czerwonym kolesiom. A u nich jak u Tuska, obiecać dwa razy to jak dotrzymać. Bardziej chcieli sprzedać tutaj co sie da, nawet za cene zniszczenia, czy doptowadzenia do upadłości, niż rozwijać czy tworzyć. Hub wysokich technologii potrzebuje uczelni wysokich lotów, żeby mieć z czego czerpać obrotniaczków znajacych się na temacie. To jest jak z piciem wody musisz mieć studnie, lub blisko do rzeki. Na wyrzymaniu liści, czy gromadzeniu deszcówki miasta nie zbudujesz. A i do tego potrzebujesz obrotniaczów znających sie na różdzkarstwie, czy uzdatnianiu wody. Możesz oczywiście siorbać z wód podskurnych, ale jak wiadomo one głównie nadają się do podlewania ogródka i jest ich okresowo za mało. Wspomniany Jareczek mógł sobie pogadać, jednak żeby zrobić, to w okół siebie musiał by mieć innych ludzi i harakter może też. Jednak bratanie sie z czerwonymi nie wyszło mu na złe, bo pomimo między innymi, ściemy z osuwiskiem z którym nawet gdyby chciał, to był za krótki, żeby coś pożądnie uczciwie dla poszkodowanych załatwić, nie topiąc któregoś z czerwonych. A na samym poczatku chciał, szybko go jednak z tego wyleczono. U Tuskowych jest identyczmie, prognozy nie są zbyt alarmujące, jesli nie o ich prywatni interes chodzi. To nie tródno zrozumieć. Za lojalność, spadł na cztery łapy jak zapewne wiesz. Zatem jeśli zrozumiesz ile zmiennych musisz obliczyć żeby coś w tym mieście zrobić, to nie krytykuj tych którzy mimo to próbuja. No taka firma ja WB jednak coś zrobiła nawet jesli musieli się wspinać po czerwonych plecach i omijać rzucane im pod nogi kłody. Z tym jest jak z miłoscią. Kwestja chwili spontanu i sprzyjających okoliczności, lub lata znajomości i rozsądnych decyzji. Jednak. W jednym i drugim występuje tyle samo ryzyk. Biorac pod uwage że za to biorą się Tuskowi to muszę przyznać Ci racje. Nie da sie stworzyć cos, jednocześnie to konsumując. W tym przypadku to nie jest wyższa matematyka. Będzie zbyt wiele gąb do wykarmienia. Jeśli już, to zwyczajowo, miasto, lub państwo czyli my, ponieśie koszty prób, błędow i rządz zasiadłych do biesiadowania. Bo oni nie myślą zrobić żeby zarobić, tylko zarobić póki się robi.

Dober ale hóì0we

19:50, 2025-09-05

Czy w Ostrowcu mogą powstawać drony?

Jeden z byłych rezydentów tej mieściny (Wilczyński) obiecywał, że stworzy w wieżowcu znajdującym się przy ulicy Świętorzyskiej Hub Wysokich Technologii :) Teraz czytam o jakiejś firemce, która pewnie wydrze dotacje z czegoś podobnego do KPO na zakup drukarek 3D i innego shitu potrzebnego do ich składania. Oczyma wyobraźni widzę tych absolwentów, między innymi z WAT, piszących oprogramowanie do tych dronów, a wszystko to w tutejszym Januszpolu Prawie-najniższa-krajowa :) No tak będzie, nie zmyślam :D

No tak będzie

14:24, 2025-09-05

0%