W Lublinie, pomiędzy ulicami Młyńską, Gazową i Dworcową, wkrótce zostanie do użytku nowoczesny Dworzec Metropolitalny. W jednej części miasta zintegruje on transport kolejowy i autobusowy, busowy i miejski, stając się centrum komunikacyjnym regionu. W ramach inwestycji wokół obiektu powstanie również zupełnie nowy układ drogowy. To jedna z największych i najważniejszych inwestycji miasta współfinansowanych ze środków europejskich. Wartość kontraktu budowlanego to ponad 231 mln zł. Obecnie prace skupiają się już tylko na ostatnich robotach wykończeniowych i porządkowaniu terenu. Dworzec zostanie otwarty na początku 2024 roku.
?php>Dlaczego w Gazecie Ostrowieckiej piszemy o inwestycji w Lublinie? Odpowiedź jest prosta. Otóż, to w Ostrowcu Świętokrzyskim, w halach produkcyjnych zlokalizowanych na terenie tzw. Starego Zakładu, powstają elementy konstrukcji stalowej dla inwestycji "Zintegrowane Centrum Komunikacyjne dla Lubelskiego Obszaru Funkcjonalnego. Jej wyróżnikiem są "słupy - drzewa", które wymagają niezwykłej staranności i precyzji w wykonaniu. Znawcy branży stalowej już okrzyknęli je mianem prawdziwego "majstersztyku". Te właśnie elementy zostały w Lublinie zamontowane przez spółkę Mostostal Kraków S.A., sama zaś prefabrykacja tej konstrukcji została podzlecona ostrowieckiej firmie "Grant".
Jak informuje lubelski magistrat, sercem całej inwestycji jest budynek dworca, który będzie obsługiwał autobusy komunikacji miejskiej, pozamiejskiej i dalekobieżnej. Dodatkowo wokół dworca powstanie zupełnie inny układ drogowy, który usprawni ruch i komunikację nowego obiektu. Dominującymi materiałami w bryle budynku dworca są szkło i beton. Obok budynku głównego powstały niezależne perony autobusowe przykryte szklanym dachem wspartym na filarach, które jednocześnie spełniają funkcję ozdobną poprzez ażurowe, lekkie elementy inspirowane ludowymi wycinankami. Tym, co wyróżnia budynek projektowanego wielofunkcyjnego dworca, jest zastosowanie szeregu rozwiązań podyktowanych troską o środowisko.
?php>Firma Mostostal Kraków poinformowała nas, że całość projektu, dotyczącego konstrukcji stalowej, podzielona została na dwie części. To konstrukcja zadaszenia dworca o masie ok 1.550 ton, w której skład wchodzą trzony słupów z ich koronami oraz kratownice wypełniające przestrzeń między słupami. Największym i zarazem najcięższym elementem są korony słupów zadaszenia dworca, które montowane są na słupach zwanymi "trzonami". Oba elementy z uwagi na ich wygląd architektoniczny oraz duży stopień skomplikowania połączeń spawanych, składane były z bardzo precyzyjnie dociętych elementów. Trzon słupa i jego korona składają się z przenikających elementów z profili rur kwadratowych i okrągłych połączonych ze sobą poprzez spawanie.
?php>Właśnie do wykonania warsztatowego całości konstrukcji stalowej dla tego projektu, Mostostal Kraków S.A nawiązał współpracę z wytwórnią "Grant" w Ostrowcu Świętokrzyskim, gdzie prefabrykuje się konstrukcje i przygotowuje do wysyłki na budowę. Korony słupów, których jest 22 kompletów, z uwagi na ich gabaryty zostały podzielone na dwa elementy transportowe, które zostały zrealizowane aż przez 44 transporty ponadgabarytowe. Po dostarczeniu koron słupów na budowę transportami ponadgabarytowymi, były scalane w całość, po czym zamontowane na wcześniej ustawionych trzonach. Przestrzeń między koronami słupów została uzupełniona kratownicami z rur, co stanowi całość przykrycia zadaszenia dworca.
?php>Na budowie dworca użyto gruntowych pomp ciepła, które dostarczają energię potrzebną do ogrzania budynku. Z kolei zmniejszeniu zużycia energii ma służyć pomysł "budynku w budynku", czyli otoczenia hali głównej dworca szklaną ścianą o niskim współczynniku przenikania ciepła. Dachy nad stanowiskami autobusowymi pokryte zostały panelami fotowoltaicznymi o wydajności pozwalającej na pełną samowystarczalność energetyczną budynku. Kolejnym rozwiązaniem jest zastosowanie antysmogowej kostki brukowej. Zawarty w niej dwutlenek tytanu pod wpływem światła umożliwia przekształcenie toksycznych spalin w substancje nieszkodliwe dla zdrowia.
?php>Co ciekawe, pod budynkiem dworca powstał parking podziemny o powierzchni ok. 7,5 tys. m2, który może pomieścić 174 samochody. Powierzchnia całkowita trzykondygnacyjnego budynku dworca wynosi ponad 18 tys. m2. Na obszarze objętym inwestycją (blisko 28,9 tys. m²) powstało łącznie 13 stanowisk dla komunikacji miejskiej, 53 stanowiska dla autobusów komunikacji dalekobieżnej i regionalnej, 4 stanowiska ładowania autobusów elektrycznych, 122 miejsca postojowe dla autobusów i busów, 166 miejsc postojowych w obiektach "Park&Ride"; 67 stanowisk postojowych w obiektach "Bike&Ride"; 11 stanowisk postojowych w obiektach "Kiss&Ride"; 4,19 km wybudowanych/przebudowanych linii trolejbusowych, 1,85 km wybudowanych/przebudowanych linii autobusowych, 1,3 km wybudowanej infrastruktury rowerowej.
Nam nie pozostaje nic innego, jak raz jeszcze uwrażliwić dyrekcję ostrowieckiego PKS na uruchomienie bezpośredniego połączenia z Ostrowca do Lublina.
?php>Fot. Portal Miasta Lublin
PKW: najwyższa frekwencja w I turze wyborów
Karol Nawrocki blysnął moim zdaniem najpiękniejszym hasłem wyborczym nawiązujacym do rycerskości i bycia człowiekiem honoru. ,, Choć bym szedł ciemną doliną, zła się nie ulękne, bo Wy jesteście ze mną". Wiele razy w tym kraju Literacki cytat odmieniał ten kraj na lepsze, jak ten Mikołaja Reja że polacy nie gęsi... lub pokazywał że tak to tylko potrafią polacy chocby ten Juzefa Beka ,,Jest jedna rzecz w życiu ludzi, narodów i państw która jest bezcenna. Tą rzeczą jest honor" .Oby honor, duma z własnego kraju i naszych obywateli powrócił na salony polskiej polityki. Oby bycie polakiem wzbudzało zazdrość i szacunek wśród obywayeli innych krajów. Nawet sobie nie zdajemy sprawy jak nie wiele nam do tego potrzeba. Pogońmy sprzedajnych szmaciarzy bez honoru i wystarczy wybrać sobie dobrych, służacych nam i naszym sprawom polityków. I szanować się nawzajem. Może jeszcze wspierać, ale to to już wzależności o której szkole wychowania mówimy. Szkole miłości, czy szkole zazdrości. Jak to tam komu wynika z rodznnych tradycji. Obie powinny motywować. Najlepiej pozytywnie motywować. Na początek pozostańmy przy wzajemnym szacunku. To powinno wystarczyć. Reszte mamy wyssaną z mlekiem matki. To najlepsza droga do dobrobytu tego kraju i jego obywateli.
Sposób na Arcybiedas
17:38, 2025-05-30
Automaty do gier w depozycie służb !?
Ale sukces. Wystarczy żeby wsiedli do nieoznakowanego i pojeździli po osiedlach. Praktycznie na każdym jest taki z nadmiarem kamer na budynku :)
nimom
21:18, 2025-05-29
Automaty do gier w depozycie służb !?
a w wąskiej uliczce ?
mogo
20:53, 2025-05-29
PKW: najwyższa frekwencja w I turze wyborów
Platforma kłamstwem robi kampanie , kłamstwem robi polityke, na kłamstwie buduje przekaz medialny, wystawia wytresowanego w kłamstwie i brylowaniu kandydata, zakłamuje i naciąga prawo, siłe swojej partji buduje na pustych obietnicach, nie jasnych konszachtach i zakłamywaniu swoich celòw przed opinią publiczą. Zamykających, lub blokujących najbardziej rozwojotwórcze inwestycje w tym kraju. Układ układów, z najbardziej zakłamanym premierem w historji tego kraju. Platforma jest skończona, tylko jeszcze o tym nie wie. Ich polityka to pic na wode. Przepychanie nie naszych celów rozwojowych, nic lub nie wiele wnoszących w rozwój naszego kraju, budujących partnerskość służalczą, poddańczą polityke międzynarodową. W relacjach z obywatelami, którym powinni służyć opierają sie na sztuczkach, straszeniu i stosują nakaz, a nie propozycje rozwiązywznia problemów. Budowanie gospodarki Niemcom nazywają rozwojem naszego kraju. Platformo pakuj walizki. Wkrótce dołączysz do SLD czy Uni Wolności, mikstóry z której powstaliście, na śmietniku histori. Przekręciarzy i naciągaczy prawa i rzeczywistości, przedstawiajacych wizje rozwoju w krzywych zwierciadłach, a tak naprawde prowadzących polityke usłużną i podnużkową dla skorumpowanej Uni, budującej swoje oligarchiczne państwo. Nikomu nie podlegające w sensie kontrolowania ich poczynań. Które już teraz tuszują afery w zarodku, nie wyciągając konsekwencji, a wręcz chronią aferzystów, budując prawo niewydolne do kontrolowania i wpływania na ich samych i ich poczynania. Odpowiedzmy sobie - czy chcemy zbudować Unie Niepodległych Państw wspólpracujących ze sobą i się wzajemnie wspierających, czy chcemy zbudować kartel na wzór planów Trzeciej Rzeszy posiadajacy władze absolutną i przez nic kontrolowalną z jedynym słusznym wodzem. Wodzem i jego kliką. Czy nie tak przypadkiem zaczyna wyglądać platforma?
Czy nas to wali?
07:25, 2025-05-29
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz