Dla PKS Ostrowiec ostatnie lata były dość trudne, negatywnie na finanse spółki wpłynęła m.in. pandemia. Mimo trudności, jak zaznacza zarząd, PKS Ostrowiec przeprowadził z sukcesem program restrukturyzacji. Niestety z uwagi na mocno zmniejszoną liczbę zainteresowanych podróżami z ostrowieckim PKS, spółka utrzymuje godziny otwarcia dworca w godz. 6 -18. Takie rozwiązanie niezbyt podoba się mieszkańcom miasta czy też chcącym skorzystać z dworca po godz. 18.
-Dworzec jest czynny w dni robocze od godz. 6 do godz. 18, w soboty i niedziele od godz. 10 do godz. 18, a w dni świąteczne dworzec jest nieczynny - mówi kierownik działu przewozów PKS, Wojciech Zając. Jeśli chodzi o dni robocze, to w godz. 6 -18 na terenie naszego dworca jest ponad 250 odjazdów i przyjazdów autobusów. Po godz. 18 do godz. 24 jest jedynie 17 odjazdów i przyjazdów, w tym 7 odjazdów autobusów przelotowych czyli kursów pośpiesznych. Godziny otwarcia dworca zapewniają w ponad 95% pasażerom oczekującym na autobusy możliwość korzystania z poczekalni, toalet dworcowych, jak też punku gastronomicznego. Nigdy nie otrzymaliśmy żadnego zażalenia, że dworzec jest czynny tylko do 18. My robimy rozpoznanie, ilu pasażerów mogłoby chcieć skorzystać z dworca po godz..24. Tym bardziej, że bar funkcjonujący w budynku dworca PKS często jest czynny po godz. 18, z tego względu, że z naszego dworca korzystają także pasażerowie PKP, którzy aby się zagrzać, aby zjeść, to przychodzą tutaj, bo nawet tak duże firmy jak PKP nie zapewniają pasażerom poczekalni. Jak zaznacza dyrektor przewozowy Norbert Bogoń, godziny otwarcia dworca PKS są podyktowane również możliwością zapewnienia bezpieczeństwa i porządku w obiektach dworcowych.
- Osoby, które są przejazdem, ze względu na krótki czas oczekiwania chcą tylko i wyłącznie skorzystać z toalety. Pasażerowie, o czym informujemy w kilku miejscach na dworcu, w godzinach zamknięcia dworca mogą skorzystać z toalety, która jest na naszej stacji paliw po sąsiedzku -mówi dyrektor przewozowy PKS, Norbert Bogoń.
- Przychody, które może wygenerować dworzec pomimo naszych wielopłaszczyznowych działań jedynie w niewielkim stopniu rekompensują koszty jego utrzymania - podkreśla W. Zając. My generalnie robimy to dla pasażera, ale też musimy myśleć o naszym wyniku finansowym. Liczymy każdą złotówkę. W przypadku dłuższych godzin otwarcia dworca wiążę się to z dodatkowymi kosztami energii elektrycznej, ogrzewaniem, zatrudnieniem dodatkowego pracownika, który musiałby spędzać dodatkowe godziny na dworcu. To są dla nas znaczące koszty. Kurs, który wykonujemy do Krakowa, przejeżdża przez ponad 10 miejscowości, w tym miasta takie, jak Staszów czy Solec Zdrój. Tam nie ma dworców. Generalnie, jeśli chodzi o dworce, to są nieliczne przypadki, gdzie przewoźnik utrzymuje dworzec. Nasz ostrowiecki PKS jest jedynym profesjonalnym przewoźnikiem, który w porozumieniu z samorządami pomimo ponoszonych znaczących kosztów zarządza trzema dworcami autobusowymi, tj. w Ostrowcu Św., Opatowie i Lipsku.
Jak podkreślają N. Bogoń i W. Zając - funkcjonujące dworce w większości utrzymują zobligowane do tego samorządy miast. Tak jest m.in. w Kielcach. W naszym rejonie przykładem mogą być również samorządy miast: Iwaniska i Ożarów, gdzie również znajdują się dworce zorganizowane i utrzymywane przez samorządy.
-Jesteśmy gotowi do zmian godzin otwarcia dworca, jeśli wystąpią zwiększone potoki pasażerów. Wtedy też pojawi się więcej odjazdów autobusów i możliwość wygenerowania środków, które mogłyby nam zrekompensować podstawowe wydatki związane z dłuższymi godzinami otwarcia dworca - mówi W. Zając.
-Dworzec był kiedyś dłużej otwarty, kiedy było pasażerów dużo więcej - wracają pamięcią nasi rozmówcy. Dworzec był otwarty do godz. 22.
Z informacji przekazanych przez dyrektora przewozowego Norberta Bogonia oraz kierownika działu przewozów Wojciecha Zająca, wiemy, że PKS z sukcesem zakończył program restrukturyzacji.
-Powoli wychodzimy na prostą - mówi W. Zając. Poczyniliśmy duże inwestycje, jeśli chodzi o tabor. Mamy świadomość, że dla pasażera najważniejszym jest zapewnienie bezpieczeństwa i komfortu podróży. Zakupiliśmy kilkadziesiąt autobusów o różnym standardzie i pojemności, w tym kilka fabrycznie nowych. Będziemy nadal to robić. Cały czas szukamy nowych zleceń. Jako operator transportu zbiorowego świadczymy dla samorządów jako organizatorów usługi autobusowe o charakterze użyteczności publicznej.
Spółka aktywnie uczestniczyła również w pracach Zespołu ds. integracji operacyjnej PKP -PKS m.in. w zakresie wdrożenia rozwiązań tzw. pierwszej i ostatnie mili jako idei dopełniania sieci kolejowej połączeniami autobusowymi. Chodzi o dowożenie pasażerów do dworców czy przystanków kolejowych. PKS Ostrowiec jest gotowy do uczestnictwa w pilotażowym wdrażaniu przedmiotowego projektu.
-Jesteśmy spółką, która działa na zasadach rynkowych i patrzy na każdy pieniądz - mówi W. Zając. Bardzo negatywnie na działalność spółki wpłynęła pandemia. Pomimo wprowadzonych ograniczeń w przemieszczaniu się, w trosce o pasażerów utrzymywaliśmy zarówno dworzec, jak też sieć połączeń autobusowych. Nikt nam tego nie zrekompensował.
Wszystkie obiekty dworca i placu dworcowego są dozorowane. Wszyscy pasażerowie mają możliwość kupna w kasie biletowej zarówno biletów jednorazowych, jak też miesięcznych.
-W bieżącym roku planujemy stopniowe wdrażanie kas fiskalnych „online” dających możliwość płacenia za bilet kartą płatniczą - dodaje W. Zając. Czekamy na pojawienie się na rynku ofert mobilnych kas fiskalnych spełniających wymagania prawne dla branży transportu pasażerskiego i posiadających homologację Prezesa Głównego Urzędu Miar. Pasażerowie na dworcu mogą skorzystać z poczekalni, toalety, punku gastronomicznego, oferującego szerokie menu. Długo szukaliśmy partnera, który by mógł otworzyć taką działalność, bo to nie jest takie proste. Z tego co widzę, bar cieszy się dużym zainteresowaniem pasażerów, którzy nie tylko korzystają na miejscu, ale biorą również posiłki na wynos. Na dworcu jest także całodobowy monitoring oraz punkt informacji o odjazdach autobusów.
ta...10:56, 11.02.2025
kiedy kursy do Łodzi, Lublina, czy w okresie wakacyjnym nad morze?
Gość 14:09, 11.02.2025
Niestety nasz PKS zamienił się w komunikację powiatową i chyba nie będzie już międzyregionalnej, a szkoda
Lokik15:16, 11.02.2025
Budynek straszy,wymaga remontu i to na wczoraj
kiedyś było tu norma20:58, 12.02.2025
Aż się nie chce czytać tych medialnych przechwałek o dobrej funkcjonalności ostrowieckiej PKS , po prostu żenada...
dopóki nie zostaną przywrócone kursy PKS Ostrowiec do takich miast jak Lublin,Łódź,Katowice czy Warszawa i dopóki nie będzie zawiększona liczba połączeń do Kielc gdzie są ważne urzędy wojewódzkie i specjaliści medycyny na całe województwo to nie wysilajcie się na jakiekolwiek przechwałki o dobrej działalności jako przewoźnik
a sprawa działalności poczekalni dla pasażerów to zwyczajna kpina z ludzi...
Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu ostrowiecka.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz
Łącznikem Polna- Denkowska kierowcy nie pojadą!
Bardzo potrzebna, oczekiwana inwestycja. Skrót i odciążenie innych ulic. Jeszcze w tym roku będzie. Super!
zatroskany
19:23, 2025-06-05
Są przeciw „białym taksówkom”
Co za bzdura. Niech się szanowni zainteresują ilu z tych obrońców to są tak zwani "resortowi emeryci", którzy sobie dorabiają jeżdżąc jako złotówiarze. Dla mnie "biała taksówka" to pewność kwoty, którą zapłacę, czasu w którym dojedzie kierowca, łatwości zamówienia dzięki aplikacji i tego, że jadąc do miasta wojewódzko-powiatowego Kielce również będę wiedział ile zapłacę z punktu a do punktu b. Jeśli komuś odpowiada tradycyjna złotówa to jego wybór. Jak to zostało napisane w artykule - mamy wolny rynek :)
Zadowolony klient
18:55, 2025-06-05
Łącznikem Polna- Denkowska kierowcy nie pojadą!
200 metrów łącznika za cmentarzem!! WOW, rozkręcacie się tam w tym urzędzie miasta, może pod koniec kadencji będziecie robić nawet 500 metrowe. Kto wie? Gratuluję rozwoju i niesamowitej determinacji w działaniach i zazdroszczę wizji i uporu z jakim wprowadzacie innowacje do miasta.. w tym tempie to może za 40 lat będziemy mieć obwodnicę i wiadukty.
Błogosław
15:06, 2025-06-05
Plebiscyt Uczeń Roku. Poznaj sylwetki kandydatów
Flawia Sigma
Iga
11:37, 2025-06-05