Zamknij

Zaczarowana „czternastka”

Wiesław RogalaWiesław Rogala 12:29, 02.10.2024 Aktualizacja: 12:33, 02.10.2024
Skomentuj

Publiczna Szkoła Podstawowa Nr 14 w Ostrowcu Świętokrzyskim w pełni zasługuje na miano szkoły XXI wieku. Na słowa uznania zasługuje również „Super-Dyrektor”, Katarzyna Goworek, a także całe Grono Pedagogiczne, którzy wspólnie dbają o wysoki poziom nauczania i dobre imię tej jednej z największych placówek oświatowych w Ostrowcu Świętokrzyskim.

Katarzyna Goworek ukończyła dwa kierunki studiów: filologię polską i rosyjską, ale całe swoje zawodowe życie uczy języka polskiego. Ukończyła też studia podyplomowe w zakresie organizacji i zarządzania oświatą, a także kurs kwalifikacyjny z zakresu wczesnego wspomagania rozwoju i edukacji uczniów autystycznych. Jest nauczycielką dyplomowaną, posiadającą ponad 30-letni staż pracy w placówkach oświatowych.

-W okresie od 1 września 2004 r. do 31 sierpnia 2007 r. pełniłam funkcję wicedyrektora w Publicznym Gimnazjum Nr 4, od 1 września 2007 r. do chwili obecnej pełniłam funkcję dyrektora najpierw utworzonego Zespołu Szkół Publicznych Nr 2, który powstał na bazie PG Nr 4 i PSP Nr 14, największego – liczącego 42 oddziały – zespołu szkół w mieście, a obecnie, po zamknięciu gimnazjów dyrektora PSP Nr 14 w Ostrowcu Świętokrzyskim –mówi Katarzyna Goworek.

Prawie całe swoje zawodowe życie związała ze szkołą na osiedlu Stawki, nic więc dziwnego, że o „czternastce” mówi „moja szkoła”. W tej szkole nie tylko sama pracuje, ale również tę szkołę skończyli jej synowie. W „czternastce” ma grono oddanych przyjaciół. To w tej szkole przeżyła wspaniałe chwile wzruszenia, gdy grono zgłosiło moją kandydaturę do ogólnopolskiego konkursu na „Super Dyrektora”. Ponieważ czas zgłoszenia był bardzo krótki, listę poparcia podpisywano nawet w niedzielę. Skończyło się to uzyskaniem zaszczytnego tytułu „Super Dyrektor” i udziałem w wielkiej gali w Warszawie wśród najbardziej twórczych, kreatywnych i wyróżniających się dyrektorów w kraju.

-W naszym zawodzie ciągle podejmuje się działania, mające na celu doskonalenie warsztatu i metod pracy, w związku z tym, że zaczęliśmy tworzyć klasy integracyjne, skończyłam kurs kwalifikacyjny z zakresu wczesnego wspomagania rozwoju i edukacji uczniów autystycznych, by lepiej zrozumieć, jakie są potrzeby tych dzieci, ich rodziców, ale także nauczycieli pracujących z uczniami z różnymi niepełno sprawnościami –mówi pani dyrektor. My, nauczyciele, co rok mamy mnóstwo różnych form doskonalenia zawodowego, bo świat się zmienia i zmieniają się potrzeby naszych dzieci, musimy być gotowi na tę zmianę.

Katarzyna Goworek jest kobietą spełnioną, wykonuje zawód, który jest jej pasją.

-To że zawód ten wymaga ciągłej gotowości na zmiany, powoduje, że my nauczyciele dłużej zachowujemy swoją młodość -mówi. Jesteśmy zawsze na czasie ze wszystkimi nowinkami technicznymi. Połowę dnia spędzamy w otoczeniu młodych, wspaniałych ludzi i uczymy się od siebie nawzajem. Często potrzebują od nas pomocy i to jest piękne w tym zawodzie, że  mamy ogromny wpływ na to, jacy oni są, jak dorastają, jakimi ludźmi się stają.  Do mojej szkoły przychodzą dzieci mające 6 lat, a kończąc ósmą klasę mają lat 14, więc uczestniczę w najpiękniejszym i najbardziej dynamicznym okresie ich życia.

Szkoła XXI wieku

Pani Katarzyna ogromną wagę przywiązuje do spraw wychowawczych. Kształtuje właściwe postawy swych wychowanków – uczy aktywności i tolerancji, dużą wagę przywiązuje do edukacji obywatelskiej i patriotycznej.

-W 2010 roku obie szkoły, którymi kierowałam, przyjęły imię „Orląt Lwowskich” -mówi. Pod moim kierunkiem, została przygotowana przepiękna uroczystość propagująca wśród młodzieży postawy umiłowania Ojczyzny i rzetelnej pracy na rzecz całej społeczności, a wielopokoleniowy polonez, odtańczony przez przedstawicieli wszystkich grup wiekowych zostanie na zawsze w pamięci czternastkowej społeczności. Mam doskonały kontakt z młodzieżą, która często zwraca się do mnie z prośbą o pomoc wiedząc, że ich nie zawiodę. Swych uczniów traktuję w sposób indywidualny, staram się, aby każdy z nich mógł rozwijać swe zainteresowania, odkrywać uzdolnienia. Dbam również o wyrównanie szans edukacyjnych dzieci i młodzieży.

Odkąd pełni funkcję dyrektora w Publicznej Szkole Podstawowej Nr 14 zaczęły powstawać klasy integracyjne. Dzięki temu uczniowie niepełnosprawni będą mieli większe szanse, by w przyszłości zdobyć wykształcenie, zawód, będą mogli być samodzielni. W PSP Nr 14 klasy integracyjne są na każdym poziomie. W szkole uczy się obecnie 39 uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Większość z nich uczęszcza do klas integracyjnych, ale niektórzy są w klasach ogólnodostępnych. Są wśród nich dzieci z niepełnosprawnością ruchową lub afazją, w tym 3 dzieci poruszających się na wózku inwalidzkim, niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu lekkim, autyzmem i zespołem Aspergera, słabym słyszeniem, słabym widzeniem  i z niepełnosprawnościami sprzężonymi.

-Jako dyrektor dużej szkoły współpracuję z ponad 80 nauczycielami-mówi dyrektor Katarzyna Goworek. - Jest wśród nich wielu pasjonatów. Z podziwem patrzę na tych, którzy wciąż podwyższają sobie poprzeczkę. Ja także muszę od siebie wiele wymagać, bo przecież jestem ich liderem. Swoim przykładem muszę pokazać, jak należy pracować. Wiadomo jednak, że nasza praca nie jest, niestety, pasmem samych sukcesów. Bardzo sobie cenię życzliwość i przyjaźń, jaką mnie obdarzają. W tym roku miałam bardzo trudne chwile i bez ich wsparcia i przekonania, że mogę na nich liczyć nie dałabym rady.

Obecnie ponad 30 nauczycieli ma ukończony kurs kwalifikacyjny w zakresie oligofrenopedagogiki, 6 ma ukończoną terapię autyzmu, 3 surdopedagogikę, 1 tyflopedagogikę, 3 socjoterapię, 8 terapię pedagogiczną, 2 gimnastykę korekcyjną, 3 logopedię, 1 integrację sensoryczną i 3 TUS (trening umiejętności społecznych). Zatrudniamy również psychologa. Dzięki tak dobrze przygotowanej kadrze, każdy uczeń, który tego potrzebuje, może mieć zajęcia z kompetentnym fachowcem w danej dziedzinie.

-Każdy uczeń posiadający orzeczenie ma dodatkowo 2 godziny indywidualnych zajęć rewalidacyjnych, a w zależności od rodzaju i stopnia niepełnosprawności są to: zajęcia korekcyjne wad postawy, korygujące wady mowy, orientacji przestrzennej i poruszania się, nauki alternatywnych metod komunikacji, usprawniające techniki szkolne. W ramach zajęć specjalistycznych placówka prowadzi terapię autyzmu, zajęcia z surdopedagogiem, tyflopedagogiem, socjoterapeutyczne, logopedyczne, korekcyjno-kompensacyjne, trening umiejętności społecznych, integrację sensoryczną, terapię logopedyczną, terapię ręki z elementami multisensoryki, zajęcia wspomagające kompetencje społeczne i percepcję emocjonalną –mówi pani dyrektor.

Zwracając uwagę na umiejętności kluczowe w ciągu ostatnich lat ogromną uwagę przykłada się w PSP Nr 14  do treści matematyczno –logiczno-ekonomicznych.

-Realizujemy projekt wraz z Politechniką Warszawską „Matematyka – wstęp do kariery wynalazcy” – polegający na wykorzystaniu sztucznej inteligencji w procesie nauczania matematyki, dedykowany jest uczniom i nauczycielom matematyki –podkreśla pani dyrektor. System to samodopasowujące się zestawy zadaniowe z tematów wybranych przez nauczyciela zgodnych z materiałem szkolnym. Prowadzone są badania nad sztuczną inteligencją, która próbuje diagnozować problemy ucznia z zadaniem i następnie odpowiednio mu pomagać.

Zaletą takich ćwiczeń jest: natychmiastowe sprawdzenie poprawności odpowiedzi ucznia - przez to nie powtarza błędnego toku rozumowania w kolejnych zadaniach; dobór zadań do potrzeb i możliwości ucznia, dzięki temu nie marnuje czasu na zadania za łatwe albo za trudne; pomoc uczniowi z zadaniem gdy ma z nim trudność lub niepoprawnie je rozwiązał –w związku z tym otrzymuje wsparcie, gdy nie ma w domu dostępu do nauczyciela.

PSP Nr 14  koordynuje różnorodne działania matematyczno-logiczne i organizuje dla uczniów ze wszystkich szkół podstawowych z terenu naszego miasta szereg konkursów, dzięki którym mogą oni rozwijać wiedzę w tym zakresie.

-Od 13 lat organizujemy dla wszystkich ostrowieckich szóstoklasistów  konkurs „Rachmistrz” –mówi Katarzyna Goworek. Uczniowie klas szóstych w etapie szkolnym rozwiązują zadania rachunkowe. Do finału zostają zakwalifikowani tylko ci uczniowie, którzy napisali etap szkolny bezbłędnie – w ubiegłym roku było to 32 uczniów. Dużą popularnością cieszy się Konkurs dla uczniów klas 3-7  „PROste finanse, czyli BANKowe zagadki” –  w tym roku będzie już VI edycja Celem konkursu jest aktywizowanie nauczycieli i uczniów do podejmowania działań kształtujących kompetencje ekonomiczne. Finanse osobiste to sztuka zarządzania własnymi pieniędzmi. Umiejętność kontrolowania wydatków tak, by zawsze wystarczało na wszystkie potrzeby,  mądre budowanie bezpieczeństwa finansowego, które umożliwia planowanie przyszłości -  to umiejętności, które procentują przez całe życie, dlatego warto je doskonalić od najmłodszych lat. W ubiegłym roku do etapu finałowego zakwalifikowało się 110 uczniów.

Największym sukcesem w obszarze ekonomiczno –logicznym było zdobycie pierwszego miejsca w Polsce w projekcie organizowanym przez Narodowy Bank Polski.Ideą programu „Złotych Szkół NBP” jest przygotowanie młodzieży do bezpiecznego i swobodnego poruszania się w świecie finansów oraz rozbudzanie postaw przedsiębiorczych i prospołecznych. W programie wzięło udział 406 szkół z całej Polski, 301 podlegało ocenie. Tytuł Złotych Szkół uzyskało 267 placówek. Szkoły uczestniczące w programie miały do zrealizowania 3 obowiązkowe zadania: lekcja z ekonomią, warsztat uczniowski, debata szkolna. My po raz trzeci zdobyliśmy Certyfikat Złotej Szkoły NBP i w ubiegłym roku nasza szkoła zdobyła I miejsce, a tym samym została uhonorowana nagrodą w postaci statuetki i 10 tysięcy złotych.

-Był to bardzo dobry rok dla naszych uczniów –mówi dyrektor Katarzyna Goworek. Mieliśmy mnóstwo sukcesów sportowych, szczególnie w lekkoatletyce, sukcesy w konkursach kuratoryjnych, pewnie dzięki temu na 6 przyznanych stypendiów specjalnych Prezydenta Miasta Ostrowca Św. Po 10 tysięcy zł. 3 zdobyli nasi uczniowie.

  Pani dyrektor stara się o promocję kierowanej przez nią placówki na terenie miasta, dba o bazę szkoły, o tworzenie jak najlepszych warunków do nauki i pracy.

-Szkoła postawiła na likwidację barier w zakresie umożliwienia osobom niepełnosprawnym poruszanie się i komunikowanie -mówi. Posiadamy 4 windy przyścienne i schodołaz dla dzieci z niepełnosprawnością ruchową, wymienioną w całej szkole powierzchnię podłogi, oświetlenie. W szkole powstał nowoczesny gabinet logopedyczny wyposażony w cały pakiet oprogramowania, pracownia językowa, gabinet do pracy z dziećmi z autyzmem i gabinet integracji sensorycznej, mnóstwo nowoczesnego sprzętu komputerowego, klocki LEGO do zajęć z robotyki, wyremontowana hala sportowa z wyposażeniem, nowoczesne boisko, sala teatralna, sala doświadczania świata z „magicznym dywanem”, pracownię wirtualnej rzeczywistości z goglami VR, a po okresach pandemii inwestowaliśmy w strefy wypoczynkowo-integracyjne, w których uczniowie mogą odpoczywać i integrować się ze sobą.

PSP Nr 14 to  szkoła na miarę XXI wieku. Kilka lat temu udało się zaangażować całą społeczność szkolną, osiedlową: nauczycieli uczniów i rodziców, i wspólnie wywalczyliśmy PODWÓRKO NIVEA. W najbliższym czasie pani dyrektor chciałaby doposażyć ten plac zabaw, by wokół szkoły było tak pięknie i nowocześnie jak w środku.

Teatr swój widzę ogromny

Katarzyna Goworek jest szczęśliwą żoną, od 36 lat, mamą dwóch synów - Bartka, Piotra i synowej Ani, a od 2 lat ma też, jak mówi, najwspanialszą na świecie wnuczkę Marysię. Rodzina daje jej ogromne wsparcie i wiele radości. Są oni dla niej najważniejsi. Wszystkie dzieci skończyły psychologię, a starsze są też psychoterapeutami.

- Mamy z mężem wspólną pasję, którą jest taniec –mówi pani dyrektor. Ponad 10 lat, co tydzień uczestniczymy w zajęciach tańca towarzyskiego u Państwa Podsiadłych w studiu tańca TWIST. To są takie nasze randki, które bardzo sobie cenimy. Te nasze taneczne spotkania ważne są również dlatego, że w naszym tanecznym gronie mamy przyjaciół, którzy są dla nas bardzo ważni. Kiedyś, jeszcze w okresie licealnym największą moją pasją był teatr, recytacja, kultura słowa. Rozwijałam swe zainteresowania pod kierunkiem 2 cudownych instruktorek: Elżbiety Baran i Anny Nabiałek, ale jako pomysł na pracę zawodową wybrałam zawód nauczycielki i nigdy tego nie żałowałam. Teatr swój widzę ogromy, a tym teatrem jest szkoła. Gdy widzę jak się zmienia, ile udało nam się zrobić, gdy porównam tą sprzed lat z dzisiejszą, czuję ogromną satysfakcję, choć wiem też, jak wiele jeszcze pomysłów chciałabym zrealizować. W życiu zawsze najważniejszy jest człowiek, ten maleńki, wylękniony, który przychodzi do zeróweczki, rodzic przeżywający różne emocje związane z pójściem dziecka do szkoły, ale także nauczyciel, który przy całej swojej pasji i umiejętnościach też potrzebuje często wsparcia, zrozumienia i pomocy. Stawiam na relacje. Jestem szczęśliwa, gdy widzę uśmiechnięte buzie, to dla mnie informacja, że oni wszyscy dobrze się czują w tej naszej wspólnej szkole.

Kilka lat temu cała społeczność „czternastki” osiągnęła ogromny sukces. Zbierali pieniądze na operację serca uczennicy. Zbierali wszyscy i wszędzie, i udało się. Później włączyła się do tej akcji cała społeczność z Ostrowca Świętokrzyskiego. Mama dziewczynki zgłosiła panią dyrektor oraz nauczycielkę muzyki panią E. Goworowską jako te, które wspierały rozwój i talent pięknie śpiewającej dziewczynki, która z wielkim skutkiem brała udział w festiwalu Anny Dymnej. Pani dyrektor oraz pani Goworowska odbierały nagrodę „Zaczarowanego ptaszka” w gmachu telewizji polskiej na Woronicza.

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%