Kolorowe korytarze, nowoczesne technologie, odnowione sale gimnastyczne, bezpieczna przestrzeń wokół szkoły - tak prezentuje się Publiczna Szkoła Podstawowa nr 7 im. Henryka Sienkiewicza w Ostrowcu Świętokrzyskim.
Jej dyrektorem jest Monika Wiączek – magister polonistyki, wspaniały pedagog i wychowawca, potrafiący słuchać i dostrzegać potrzeby innych. Można bez cienia przesady powiedzieć, że bycie belfrem od zawsze było jej przeznaczeniem. Jest cierpliwa, wyrozumiała i gotowa, wspierać każdego, kto tego potrzebuje. Za swoją wyjątkową pracę i zaangażowanie w 2015 roku otrzymała tytuł Belfra Roku w powiecie ostrowieckim. Może poszczycić się Nagrodą Świętokrzyskiego Kuratora Oświaty. Wielokrotne otrzymywała Nagrody Dyrektora, a także Nagrody Prezydenta Miasta Ostrowca Świętokrzyskiego.
- Swoją drogę zawodową wybrałam świadomie – mówi Monika Wiączek. - Ukończyłam filologię polską na Akademii Pedagogicznej im. Jana Kochanowskiego w Kielcach, studia dziennikarskie, studia podyplomowe: Wiedza o kulturze, Logopedia, Oligofrenopedagogika, Praca z uczniem z Zespołem Aspergera i Autyzmem oraz studia kwalifikacyjne w zakresie zarządzania oświatą. Od początku wiedziałam, że chcę być nauczycielem, choć moim marzeniem była praca w zakładzie poprawczym.
Pani Monika Wiączek jest rodowitą ostrowczanką. Szkołę podstawową ukończyła w 1992 roku, a 4 lata później zdała maturę w Liceum Ogólnokształcącym im. Stanisława Staszica w Ostrowcu Świętokrzyskim.
- Co ciekawe, „ do siódemki”, do równoległej klasy chodził mój mąż Mariusz – mówi pani dyrektor. Tę szkołę ukończyła również moja córka Ola, obecnie studentka II roku stomatologii na Uniwersytecie Medycznym w Lublinie, uczęszczał do niej również mój syn Michał, który obecnie jest uczniem klasy drugiej. Ola silnie związana jest z naszym rodzinnym miastem. Od kilku lat zasila szeregi studia wokalnego „Pandora” działającego przy Miejskim Centrum Kultury. Michał zaś to świetny sportowiec. Trenuje lekkoatletykę w UKS „Czwórka” i reprezentuje nasze miasto na zawodach sportowych, zdobywając liczne medale.
Już pod koniec studiów rozpoczęła pracę w Kielcach w „Echu Dnia”, a w międzyczasie szukała pracy w szkole. Okazało się, że w „Siódemce” jest vacat na stanowisku nauczyciela języka polskiego. Tak zaczęła się i trwa do dzisiaj jej przygoda ze szkołą.
-Znalazłam się tam, skąd wyszłam – mówi. Wróciłam do szkoły, do mojej szkoły. Dziwne było uczucie, kiedy spotkałam się z nauczycielami, którzy nie tak dawno mnie uczyli. Jedną z nich była Ewa Pocheć - moja ukochana pani od geografii. Okazało się, że od teraz mamy być „koleżankami” z pracy. To było dziwne uczucie, bo kiedyś przecież zwracałam się do niej „proszę pani”. Nauczyciele pamiętali mnie i przyjęli bardzo miło.
Pracę w szkole łączyła przez kilka lat z pracą w ostrowieckim oddziale „Echa Dnia”. W międzyczasie szkoliła się, ukończyła studia podyplomowe i kwalifikacyjne. Przez 17 lat pełniła obowiązki wychowawcy klasowego. Prowadziła szkolne koło teatralno - kabaretowe, była współtworzącą szkolną stronę internetową i opiekunką Samorządu Uczniowskiego. Jest pomysłodawcą i głównym organizatorem wielu masowych imprez integrujących społeczność lokalną: „Piknik z siódemką”, „Ostrowiecka Parada Sienkiewiczowska”, ”Wieczór z Tuwimem”, Musical „Mamma Mia”.
0Zorganizowaliśmy wspólnie z Miejskim Centrum Kultury „Koncert kolęd”, w którym uczestniczyli uczniowie, rodzice i nauczyciele naszej szkoły oraz studio wokalne „Pandora”, wieczór pamięci o Kazimierzu Kocowskim - „Dobrze, że pamiętacie” czy program poetycko - muzyczny o Agnieszce Osieckiej - dodaje. - Obecnie jesteśmy w trakcie przygotowywania kolejnego koncertu kolęd, a wiosną mieszkańcy Ostrowca będą mogli obejrzeć musical „Lata 20., lata 30. XX wieku”.
-Większość z tych działań mogłam realizować w szkole dzięki otwartości poprzedniej pani dyrektor Rozalii Machnickiej.
Pani dyrektor czuje się cały czas nauczycielem. Tak bardzo kocha pracę z dziećmi, że nie wyobraża sobie innej. Jej podejście do uczniów cechuje się empatią, cierpliwością i otwartością, co pozwala na budowanie silnych więzi z dziećmi oraz tworzenie atmosfery zaufania. Z wieloma absolwentami utrzymuje stały kontakt.
Renesans „Siódemki”
Publiczna Szkoła Podstawowa nr 7 im. Henryka Sienkiewicza zmieniła się na lepsze na przestrzeni kilku lat. Przeprowadziliśmy gruntowny remont: na ścianach pojawiły się obrazy przedstawiające znanych Polaków, cytaty i grafiki; na wszystkich korytarzach wymieniono podłogę – mówi dyrektor Monika Wiączek.
-Na początku roku kalendarzowego zakończył się remont dwóch sal gimnastycznych. Remonty, zmiany i doposażenie sal to renesans „Siódemki”, który jest dostrzegany na zewnątrz. Zadbaliśmy również o to, co jest pozornie niewidoczne, ale najważniejsze, a mianowicie o dobrostan psychiczny uczniów. Pandemia, izolacja i nauka zdalna to prawdopodobnie najtrudniejsze doświadczenie pokoleniowe dzieci i młodzieży. Salę lekcyjną zastąpił pokój, nauczyciela komputer, a koleżanki i kolegów z klasy - panująca wokół cisza. Relacje, które nauczyciele zbudowali z uczniami, a także relacje między uczniami zostały wystawione na ogromną próbę.
W szkole zorganizowano wówczas akcję #podzielsieusmiechemzsiodemka. Na stronie fb wszyscy zachęcali się do udziału w akcji. Facebook został opanowany przez zdjęcia uśmiechniętych nauczycieli, uczniów, rodziców, absolwentów i pracowników szkoły. Akcja miała na celu okazanie sobie życzliwości i budowanie wspólnoty społeczności szkolnej. To wydarzenie rozpoczęło szereg działań, które szkoła podjęła w trakcie pandemii.
Kolejne wydarzenie, które zasługuje na przypomnienie, to spontaniczna inicjatywa nauczycieli, pragnących uroczyście powitać uczniów klas I -III, którzy zmieniali tryb nauki zdalnej na naukę stacjonarną. Pedagodzy chcieli w ten sposób okazać radość ze spotkania z dziećmi. Pewnego zimowego dnia można było dostrzec na zaśnieżonym boisku szkolnym kilkaset kolorowych balonów z napisem ,,Czekamy na Was!”. Balonowe pole było ciekawym zaproszeniem do szkoły.
Kilka miesięcy później został zatwierdzony powrót do nauki stacjonarnej klas 4 -8. Nauka zdalna spowodowała, że uczniowie obawiali się bezpośrednich kontaktów i weryfikacji wiedzy zdobytej podczas zdalnego nauczania. „Siódemka” zaproponowała rozwiązanie, którym była #czystakarta. Przed powrotem uczniów na bramie szkoły został wywieszony ogromny transparent z napisem #czystakarta. Oznaczało to, że uczniowie nie muszą obawiać się odpytywania, lawiny sprawdzianów, weryfikacji notatek. Każdy z nich miał możliwość zapisać swoją historię od nowa. W czasie nauki zdalnej powstał również film profilaktyczny pt. ,,Usłysz krzyk, którego nie słychać” o różnych typach agresji oraz o tym, jak identyczny wpływ mają na życie młodego człowieka. Ta inicjatywa miała być terapią szokową, pokazująca, że każdy przejaw agresji może doprowadzić do depresji, a w konsekwencji do samobójstwa.
-Chociaż nauka zdalna odeszła w niepamięć, to z jej skutkami będziemy jako społeczeństwo zmagać się z pewnością jeszcze przez długi czas – mówi pani dyrektor.
Kontynuując aktywności podjęte w czasie pandemii, PSP 7 zaproponowała do realizacji program PIN-ezka, podaj kod dostępu (do siebie samego). Jego nazwa jest znacząca, gdyż PINem jest to, co uczeń przeżywa, czego pragnie, czym się martwi, co jest jego lękiem. Tak jak za pomocą pinezki można coś przebić, tak zadaniem programu PIN-ezka jest przerwanie bariery, którą wytworzyła izolacja społeczna. „Siódemka” chce poznać kod dostępu do swoich uczniów, mając na celu ich dobrostan psychiczny. W ramach programu zorganizowano The Positive Day, który był przepełniony pozytywnymi emocjami. Jednym z wielu filarów programu jest powołane w szkole Kollegium Uczniowskie, którego zasady funkcjonowania uzgodniono z dyrekcją szkoły Z inicjatywy uczniów klas starszych kilka razy w tygodniu liderzy spotykają się w wyznaczonym miejscu i starają się wspólnie rozwiązać sytuacje problemowe. Członkowie Kollegium są ekspertami od znajomości Statutu Szkolnego i to do nich może zgłosić się każdy uczeń, który zmaga się z jakimś problemem. Szkoła to nie tylko lekcje trwające 45 minut, czasem to, co najważniejsze dla uczniów, odbywa się na przerwie. W „Siódemce” wprowadzono Aktywne Przerwy, podczas których odbywają się zaplanowane wcześniej gry i zabawy integrujące społeczność szkolną. Wszystko odbywa się przy muzyce relaksacyjnej nadającej przerwom charakter pozytywnej zabawy.
W trosce o uczniów z dysfunkcjami (ale nie tylko) pojawiły się na szkolnych korytarzach „Mobilne Strefy Ciszy” czyli filcowe kokony, które są mobilne i można z nich korzystać w dowolnym miejscu. Strefy ciszy to projekt polegający na dbaniu o dobrostan uczniów w momencie, gdy w szkole dzieje się dla nich coś niedobrego. Gdy uczniowie czują się przebodźcowani mogą samodzielnie sięgnąć po pomoc, schować się i odetchnąć w wyciszającym kokonie.
-Moim celem jest zakup kokonów do każdej klasy. Chciałabym, aby uczniowie mieli takie swoje miejsce do relaksu – podkreśla M. Wiączek.
Dla uczniów „Siódemki” od kilku już lat organizowana jest „Mikołajkowa Noc Cudów”. Wyróżnione w zachowaniu dzieci uczestniczą wtedy w wielu konkursach, grach integracyjnych, wspólnie oglądają filmy. W tym roku podczas „nocowania” w szkole zaproponowano wychowankom wesołe andrzejkowe wróżby i taneczną zabawę. „Andrzejkowa Noc Cudów” przeszła do historii jako jedna z najbardziej ulubionych imprez szkolnych.
Szkoła przystąpiła do programu edukacyjno - obronnego „Edukacja z wojskiem” przygotowanego przez Ministerstwo Edukacji Narodowej oraz Ministerstwo Obrony Narodowej. Polega on na przeprowadzeniu przez przedstawicieli WOT-u zajęć teoretycznych i praktycznych z pogranicza wojskowości, obronności bezpieczeństwa, pomocy medycznej oraz obrony cywilnej. „Siódemka” jako jedyna szkoła z powiatu ostrowieckiego wzięła udział w II edycji tego programu.
Szkoła uczestniczy w wielu projektach, innowacjach pedagogicznych. Nie sposób wymienić je wszystkie. Jedne z ciekawszych to: Międzynarodowy Projekt Steam „Zakodowana kraina przygód Zosi”, projekt edukacyjny "Szlachetnie i zdrowo z małpką Iwoną", „Podróże Małego Wujcia - śladami legend polskich”, „Aktywna świetlica”.
Renesans „Siódemki” cały czas trwa. Szkoła staje się perłą wśród ostrowieckich szkół. Wszystkie podjęte działania stawiają w centrum osobę najważniejszą dla szkoły, czyli ucznia.
PSP Nr 7 to dobry wybór!
„Siódemka” oferuje naukę w pracowniach wyposażonych w tablice interaktywne, ekrany multimedialne oraz pomoce dydaktyczne dostosowane do wieku uczniów i specyfiki przedmiotu. Klasopracownie mają świetnie wyposażone sale terapeutyczne, a dzięki programowi „Laboratoria przyszłości” pracownie wyposażone zostały w nowoczesny sprzęt elektroniczny.
Placówka może pochwalić się certyfikatem „Szkoła myślenia”, tytułami „Innowacyjna szkoła, „WF z klasą”, kilkakrotnie otrzymywała tytuł „Najbardziej usportowionej szkoły”. To tutaj uczniowie osiągają wysokie notowania na egzaminie ósmoklasisty oraz w konkursach przedmiotowych, artystycznych, sportowych na szczeblach gminnych, powiatowych, wojewódzkich i ogólnopolskich. Mając na uwadze wszechstronny rozwój dziecka, szkoła umożliwia udział w wielu kołach rozwijających uzdolnienia i zainteresowania.
-Pełniąc funkcję dyrektora, chciałabym kontynuować tworzenie w szkole optymalnych warunków do wszechstronnego, harmonijnego rozwoju wszystkich uczniów z uwzględnieniem ich indywidualnych potrzeb i oczekiwań – mówi pani dyrektor. - Moim celem jest tworzenie szkoły przyjaznej dziecku i jego rodzinie, ale i zapewniającej godne warunki pracy i rozwoju wszystkim pracownikom.
Szkoła to nie tylko miejsce pracy, ale także drugi dom, na którego funkcjonowanie i rozwój mają wpływ wszyscy pracownicy. Ważna jest integracja grona pedagogicznego, pracowników administracji i obsług.
-Co roku organizujemy wycieczki turystyczne, wyjazdy do kina i teatru oraz wspólne zabawy i imprezy okolicznościowe – mówi dyrektor M. Wiączek. Myślę, że to bardzo zbliża pracowników, poprawia komunikację, zwiększa zaangażowanie i motywację, ale przede wszystkim wpływa pozytywnie na nasze relacje. Wspólna praca całego zespołu pedagogicznego i niepedagogicznego przy zaangażowaniu rodziców, uczniów jest gwarancją sukcesu naszej szkoły. Bycie dyrektorem to nie trwanie na stanowisku, tylko stwarzanie możliwości ciągłego rozwoju uczniom, nauczycielom, szkole, środowisku i sobie.
Chwila dla siebie
-Nie mam, niestety, dużo wolnego czasu, ale kiedy już go mam, lubię - jak na polonistkę przystało – czytać - podsumowuje. - Najchętniej biografie znanych osób, głównie pisarzy. Z poezji wybieram Szymborską i Pawlikowską - Jasnorzewską oraz Różewicza, sięgam po powieści współczesnych autorów. Uwielbiam podróżować. Wakacje i ferie spędzam daleko od domu, natomiast dłuższe weekendy przeznaczam na zwiedzanie naszego pięknego kraju.
Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu ostrowiecka.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz