Zamknij

Szkoła bez dzwonków, ale z zegarami

Wiesław RogalaWiesław Rogala 10:55, 20.05.2025 Aktualizacja: 10:55, 20.05.2025
Skomentuj

Konrad Żelazowski jest dyrektorem Publicznej Szkole Podstawowej im. Walentego Stefańskiego w Bodzechowie. To placówka z wielkimi tradycjami i niemałymi osiągnięciami pedagogicznymi. Absolwenci tej szkoły są dobrze przygotowani do podjęcia wysiłku na swej dalszej drodze edukacyjnej i potrafili odnaleźć się w otaczającym ich świecie, który nieustannie się zmienia.

Dyrektor musi być najpilniejszym uczniem

Konrad Żelazowski urodził się w 1983 r. w Ostrowcu Świętokrzyskim. Mama pracowała jako przedszkolanka, zaś ojciec pracował w Hucie. Obecnie obydwoje są już na emeryturze.

Uczęszczałem do Szkoły Podstawowej Nr 13, a następnie do dawnego Technikum Budowlanego w Ostrowcu Świętokrzyskim -mówi. Studiowałem matematykę ze specjalnością nauczanie matematyki i informatyki na Uniwersytecie Jana Kochanowskiego w Kielcach. Na studiach poznałem żonę (studiowaliśmy razem). Mamy trójkę dzieci: syna Pawła, córki Judytę i Magdalenę.

Pracę zawodową rozpoczął w 2007 roku w Szkole Podstawowej w Szwarszowicach, przez rok pracował także w Szkole Podstawowej w Miłkowie, zaś od 2010 pracuje w Publicznej Szkole Podstawowej im. Walentego Stefańskiego w Bodzechowie. Praca w tych trzech szkołach dała mu bezcenne doświadczenie zawodowe.

Od 2009 roku mieszka w Szewnie w gminie Bodzechów. Od ubiegłego roku udziela się w radzie sołeckiej.

Od 2013 r. pełnię funkcję dyrektora szkoły w Bodzechowie, w 2015 r. Wygrał konkurs i może kierować połączoną szkołą podstawową i gimnazjum - Zespołem Szkół Publicznych w Bodzechowie, który po likwidacji gimnazjów mocą reformy wrócił do miana Szkoły Podstawowej w 2017 r.

-Zmiana stanowiska przyniosła (i w sumie cały czas przynosi) nowe wyzwania, ale daje także dużo satysfakcji. Może zabrzmi to trywialnie, ale lubię pracę z dziećmi, lubię obserwować, jak się rozwijają i jak z przedszkolaków stają się młodzieżą, jak odkrywają swoje talenty, pasje i jak stają na progu dorosłości i dokonują pierwszego wyboru jakim jest wybór szkoły średniej –podkreśla dyrektor. Daje to ogromną satysfakcję, że możemy im w tej drodze towarzyszyć i pomagać podjąć decyzję. Cieszy mnie, gdy odwiedzają naszą szkołę by spotkać swoich nauczycieli lub by pochwalić się tym jak sobie radzą, ale też by sprawdzić czy i jak szkoła zmieniła się od czasu, gdy oni się uczyli.

Satysfakcję sprawia mu także współpraca ze środowiskiem lokalnym – m.in. Ochotniczą Strażą Pożarną, Kołami gospodyń oraz organizacjami i stowarzyszeniami – PCK, LGD Krzemienny Krąg, Hufiec Ostrowiec itp. Spotykanie ludzi, którzy przekuwają swoje pasje w to, co robią, działa na niego motywująco i inspirująco.

-Jestem nauczycielem dyplomowanym -mówi. W trakcie pracy w szkole ukończyłem studia podyplomowe z oligofrenopedagogiki, zarządzania oświatą oraz fizyki. Od dłuższego czasu interesuję się drukiem 3d (co pozwala mi łączyć pasję do komputerów i gier bitewnych). Ogólnie mam jeszcze wiele innych „pomniejszych” zainteresowań. Ale to druk 3d i zamiłowanie do nowinek technologicznych najczęściej mogę wykorzystywać w pracy – uatrakcyjniając i uzupełniając lekcje informatyki zwłaszcza o kwestie związane z zasadami bezpiecznego korzystania z technologii, a zwłaszcza portali społecznościowych lub komunikatorów, na co uważać, jak nie dać się nabrać itp.Gadżety które drukuję bardzo często lądują na aukcjach charytatywnych. Co roku drukuję i przekazuję „fanty” na akcje takie jak WOŚP i Gwiazdki Moc.

„Dyrektor musi być najpilniejszym uczniem” – to jedno z haseł, które napędza mnie do nauki nowych umiejętności, rozwoju i poszukiwania nowych rozwiązań/możliwości, które przede wszystkim można by wdrażać w szkole, ale także swoim działaniem motywować innych do rozwoju.

Tradycja zobowiązuje

Konrad Żelazowski kieruje szkołą, której początki naszej szkoły sięgają 1864 r. Wtedy to po upadku powstania styczniowego car rosyjski wydał ukaz nakazujący tworzenie szkół początkowych na ziemiach polskich. Taka szkoła powstała również w Bodzechowie.

-W tamtym czasie środki na utrzymanie szkoły pochodziły ze składek mieszkańców wsi –opowiada dyrektor Konrad Żelazowski. Lekcje odbywały się w dwóch izbach udostępnionych przez właścicieli Bodzechowa rodzinę Kotkowskich. Zajęcia odbywały się od godziny 8 do 11, a po przerwie od godziny 14 do 16. Program szkolny obejmował: naukę pisania i czytania w języku rosyjskim, religię, arytmetykę, geografię ogólną i Rosji, historię Rosji, wiadomości o przyrodzie, śpiew, gimnastykę. W szkole zorganizowano oddział wstępny oraz I, II i III. Dopiero w 1866 r. kosztem włościan wybudowano budynek szkolny. Z biegiem lat mimo nasilenia się rusyfikacji, w szkole brakowało miejsca dla wszystkich chętnych dzieci. Dlatego też, w 1905 r. robotnicy huty żelaza w Bodzechowie zażądali oddzielnej szkoły dla swoich dzieci. Szkoła fabryczna została otwarta 15 września 1906 r. Naukę rozpoczęło 100 uczniów. Zajęcia odbywały się w jednym z budynków fabrycznych, pod kierunkiem nauczyciela Tadeusza Kępińskiego.

Od tej pory w Bodzechowie działały dwie szkoły, dzięki czemu wszystkie dzieciaki miały możliwość poznania niełatwej sztuki czytania i pisania.

Patron szkoły, Walenty Stefański urodził się 7 lutego 1888 r. w Krzczonowicach w powiecie opatowskim. Ukończył szkołę średnią i seminarium nauczycielskie. W 1908 r. rozpoczął pracę jako młodszy nauczyciel w Bodzechowie w jednoklasowej, prywatnej szkole fabrycznej, której fundatorką była Maria Kotkowska. Przez 5 lat, wraz z doświadczonym starszym nauczycielem - Ludwikiem Wrzosem, uczył dzieci robotników Zakładów Żelaznych „Bodzechów” i służby folwarcznej. Po przejściu Ludwika Wrzosa do pracy w szkolnictwie ostrowieckim, Walenty Stefański otrzymał nominację na starszego nauczyciela. Na nowe miejsce została przyjęta Stefania Pigłowska. Wkrótce jednak, po wybuchu pierwszej wojny światowej, zajmowany przez nią etat został skreślony, a Walenty Stefański pozostał sam z ponad 100 uczniami.

Walenty Stefański w całym okresie pracy w bodzechowskiej szkole fabrycznej wiele czasu poświęcał wychowaniu młodzieży. Jego zasługą było doprowadzenie do utworzenia jednej rozwojowej szkoły powszechnej, która powstała z połączenia dwóch dotychczasowych szkół: wiejskiej oraz fabrycznej, w której pracował. O znaczeniu tego połączenia Walenty Stefański mówił 29 czerwca 1922 r. w przemówieniu kończącym ten rok szkolny w sposób następujący: „Rok szkolny1921/22 (...) różnił się od poprzednich tem, że dzieci miejscowych włościan, robotników i inteligencji uczęszczały razem do jednej szkoły powszechnej, powstałej z połączenia szkoły fabrycznej i wiejskiej, połączenie to ma m.in. i tę dobrą stronę, że dzieci różnych stanów zżywają się ze sobą, przez co zaciera się klasowość tak szkodliwa dla miejscowego ogółu i zmartwychwstałej Polski”.

Działalność Walentego Stefańskiego na rzecz połączenia szkół, poprawy warunków nauki młodzieży, wyposażenie szkoły w pomoce naukowe, a także profesjonalne nią kierowanie zyskały wysoką ocenę władz oświaty. Uznano, że „jest on dla niej – nie ona dla niego”. W czasie ponad 20-letniego kierowania szkołą przez Walentego Stefańskiego liczba uczniów wzrosła od 100 do 842, zaś nauczycieli od 2 do 11. Rok 1939 był tragiczny dla naszej ojczyzny, a także dla naszej szkoły. 11 czerwca 1940 r. Niemcy aresztowali kierownika szkoły Walentego Stefańskiego i nauczyciela Bolesława Smyłę. Walenty Stefański został wywieziony do obozu koncentracyjnego w Sachsenhausen, skąd 3 września 1940 roku przewieziono go do obozu w Dachau, gdzie zmarł 12 marca 1941 r.

Walenty Stefański był nie tylko nauczycielem i kierownikiem szkoły. Był człowiekiem czynu, aktywnym w życiu zawodowym i społecznym, zaangażowanym w pracę na rzecz środowiska szerszego niż szkolne.

Od 14 października 2004 r. Publiczna Szkoła Podstawowa w Bodzechowie nosi imię Walentego Stefańskiego.

Szkoła obecnie

W Publicznej Szkole Podstawowej im. Walentego Stefańskiego w Bodzechowie funkcjonuje 11 oddziałów, od zerówki do klasy 8, w których uczy się prawie 230 uczniów. Pracuje w niej 31 nauczycieli oraz 9 pracowników obsługi i 2 administracji.

- Jako ciekawostkę można dodać fakt, że w szkole pracuje (łącznie ze mną) 10 mężczyzn –mówi dyrektor Konrad Żelazowski. Nauczyciele nieustannie się doskonalą, dzięki czemu mamy wszystkich specjalistów – gdy pojawia się uczeń potrzebujący specjalistycznego wsparcia wszystkich mamy na miejscu (pedagoga, psychologa, logopedę, oligofrenopedagoga, surdopedagoga itd.

Należy wspomnieć, że w budynku szkoły funkcjonuje Niepubliczne Przedszkole „Jaś i Małgosia” prowadzone przez Stowarzyszenie Oświatowe Wsi Bodzechów „Lisiny Bodzechowskie” oraz (od niedawna) zarządzany przez Gminę Bodzechów - Pierwszy Dzienny Opiekun w Gminie Bodzechów.

Jednym z najważniejszych osiągnięć jest ukończony w 2018 r. gruntowny remont budynku Szkoły Podstawowej. Kwota inwestycji opiewała na około 4,5 mln zł.

-Zaczęło się od wymogu remontu bloku kuchennego i to było głównym celem remontu, a ostatecznie wyremontowano całość –mówi dyrektor. Z właściwego budynku pozostał tylko szkielet konstrukcji, wymieniono wszystkie instalacje, zamontowano sufity podwieszone, stolarkę, docieplono budynek, odnowiono elewację tak, by cały kompleks stanowił wizualnie jedną całość oraz wymieniono piece w kotłowni. Dzięki realizacji tego przedsięwzięcia budynek całkowicie zmienił swoje oblicze. Remont trochę trwał i był uciążliwy, ale pomieściliśmy się mając do dyspozycji połowę budynku, ale warto było się „przemęczyć”. Po remoncie mogliśmy wyodrębnić blok wychowania przedszkolnego, blok edukacji wczesnoszkolnej oraz blok klas 4-8. Zyskaliśmy także nowe wyposażenie do kuchni i stołówki. Mamy wyposażony gabinet profilaktyki zdrowotnej. Tak samo doposażone są sale lekcyjne – dzięki udziałowi w licznych projektach oraz wsparciu organu prowadzącego w każdej sali mamy tablice lub monitory interaktywne, mamy dwie pracownie językowe Mentor.

Oddział przedszkolny w szkole (zerówka) oraz świetlica szkolna na wniosek rodziców zapewniają opiekę dzieciom od 6:30 do 16.00.

Szkoła zapewnia gotowane na miejscu obiady, z których korzysta znaczna większość uczniów.

-Od 2020 r. jesteśmy szkołą bez dzwonków –mówi dyrektor. Pomysł wyszedł od grupki uczniów, którzy później wraz z wychowawczynią zaangażowali się w realizację tego przedsięwzięcia. W wielu miejscach rozwieszone są wykazy „dzwonków” a w każdej sali lekcyjnej oraz na korytarzach wiszą zegary. Na początku bywało różnie, ale obecnie wszyscy chwalą sobie to rozwiązanie. Dzwonek dzwoni jedynie rano o 8:00 oraz po ostatniej lekcji o 15:15 oraz oczywiście w wyjątkowych okolicznościach.

W szkolnej bibliotece można rezerwować i pożyczać książki za pomocą dziennika elektronicznego. Dzięki Narodowym Programom Rozwoju Czytelnictwa mają imponujący księgozbiór, w którym znajduje się wiele książek znajdujących zainteresowanie wśród dzieci i młodzieży.

Wiele się dzieje

Publicznej Szkole Podstawowej im. Walentego Stefańskiego w Bodzechowie wiele się dzieje.

-Na początek wymienię projekty/inicjatywy w których uczestniczyliśmy –mówi dyrektor Konrad Żelazowski. Oto one: ProgramujeMY Kielecki; Projekt Kompetencje kluczowe to umiejętności nowe! Wsparcie rozwoju edukacyjnego dzieci Gminy Bodzechów”; Projekt „Twoja wiedza twoja przyszłość”; „Lekkoatletyka dla każdego”; Realizacja projektu z Ogólnopolskiej Akcji Profilaktycznej „Dziel się uśmiechem”; Projekt Trzymaj formę; Pozyskaliśmy dwa granty z programu mPotęga na realizację dodatkowych zajęć z matematyki; E-Twinning; Projekt edukacyjny – „Być jak Ignacy”; Międzynarodowy projekt edukacyjny „Emocja”; „Każdy chwat z komputerem za pan brat”; Międzynarodowy projekt edukacyjny wspierający rozwój czytelnictwa „Czytam z klasą – lekturki spod chmurki”; dwie edycje programu Aktywna Tablica – dzięki którym pozyskaliśmy monitory interaktywne i wyposażyliśmy salę terapeutyczną dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi; cała kadra nauczycielska wzięła udział w projekcie Szkoleniowym „Lekcja Enter. Zip!”; projekt „Posiłek w domu i w szkole”, w ramach którego doposażyliśmy kuchnię.

Nie sposób w materiale prasowym wspomnieć o wszystkich cennych inicjatywach, które były realizowane w tej szkole. Warto jednak wymienić projekty/inicjatywy, w których nadal szkoła uczestniczymy i je realizuje. Są to: „Klub Wiewiórka”; Szkolny klub PCK; Innowacja pedagogiczna „Uczeń z tornistrem przyszłości” – klasy 1-3; zwiększona ilość j. angielskiego w klasach 1-3; język niemiecki od 4 klasy; Szkolne Koło Wolontariatu; Drużyna Zuchowa 02 GZ Wesołe Muminki oraz Drużyna Harcerska 85 WDH Włóczykije; „Owoce i warzywa w szkole” „Szklanka mleka”; SKO; Projekt Fundacji Uniwersytet dziecięcy – dla klas 1-3.

-Bardzo ważne są dla nas, ale przede wszystkim dla uczniów projekty sportowe –mówi dyrektor. Na przestrzeni lat realizowaliśmy projekty związane z piłką ręczną, badmintonem i innymi dyscyplinami sportowymi. Obecnie realizujemy projekty Multisport, Aktywny do kwadratu (program, który zastąpił dawny SKS). WF z AWF i Aktywny AS (ten drugi zastąpił Aktywny weekend, który cieszył się u nas w zeszłym roku ogromnym zainteresowaniem) – do tych programów będziemy się zgłaszać, jak tylko uruchomiony zostanie nabór.

Zajęcia sportowe cieszą się wśród młodzieży ogromnym zainteresowaniem, nawet jeśli odbywają się one w godzinach porannych, przed lekcjami.

Dzięki udziałowi w programie Aktywna Szkoła bodzechowska placówka wzbogaciła się o sprzęt sportowy o wartości 31.250 zł.

-Pośród licznych programów i inicjatyw, których nie sposób wymienić – trzeba by dokładnie prześledzić stronę internetową lub szkolnego Facebooka –podkreśla Konrad Żelazowski. Muszę wspomnieć o projekcie ARISS, czyli Amatorskim Radiu na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej, którego podsumowanie miało miejsce 6 grudnia 2024 r. Głównym celem projektu jest zachęcenie uczniów do kształcenia w kierunkach ścisłych i technicznych, zaś podsumowaniem eksperyment polegający na próbie połączenia drogą radiową z Międzynarodową Stacją Kosmiczną ISS. Program realizowaliśmy przy współpracy z Ostrowieckim Klubem Krótkofalarskim SP7POS. Nasi uczniowie zadali 15 z 16 z planowanych pytań do astronautki Sunnity Williams, dzięki czemu staliśmy się 23cią szkołą, w Polsce która nawiązała takie połączenie.

Szkoła ma także swoje coroczne tradycje. Należy do nich organizowanie Gminnego Konkursu Bezpieczeństwa Ruchu drogowego, do którego zapraszają funkcjonariuszy KPP w Ostrowcu Świętokrzyskim. Konkurs ten jest szczególnie ważny, gdyż duża grupa dzieci przyjeżdża do szkoły rowerami, więc ta wiedza jest dla nich bezcenna.

Gminne Igrzyska Olimpijskie Młodzieży Szkolnej to coroczne zawody organizowane na początku czerwca na stadionie w Bodzechowie dla uczniów szkół z terenu gminy Bodzechów. Przedstawienie jasełkowe jest wykonywane przez uczniów szkoły na Gminnym Spotkaniu Opłatkowym organizowanym przez Pana Wójta dla kół gospodyń, druhów OSP, i stowarzyszeń działających na rzecz Gminy. Od paru lat na zakończenie roku szkolnego ogłaszają akcję „Pomoc zamiast kwiatka” – proszą uczniów i rodziców, by zamiast kwiatów przynosili do szkoły karmę dla psów i kotów, którą przekazują później do wybranego schroniska.

Zależy im

Zarówno dyrektorowi Konradowi Żelazowskiemu, jak i nauczycielom Publicznej Szkole Podstawowej im. Walentego Stefańskiego w Bodzechowie zależy na tym, aby uczniowie opuszczający mury szkoły potrafili odnaleźć się w otaczającym nas świecie, który nieustannie się zmienia.

-Dokładamy starań by wyposażyć ich w narzędzia potrzebne do krytycznego myślenia, ale także by byli ludźmi wrażliwymi na innych, aktywnymi i chętnymi do działania –podkreśla dyrektor Konrad Żelazowski. „Przede wszystkim trzeba rozmawiać” – to najważniejsze hasło, które przyświeca mi w pracy. Nie wszystkie rozmowy są proste, ale to dzięki rozmowom, zwłaszcza z Wójtem Jerzym Murzynem (oraz dzięki jego wsparciu) oraz pracownikami Urzędu Gminy, Radnymi, ale i sympatykami naszej szkoły udało się i dalej udaje wdrażać w życie nowe pomysły i inicjatywy z pożytkiem dla społeczności szkolnej i lokalnej.

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

OSTATNIE KOMENTARZE

0%