Marta Dobrowolska -Wesołowska jest dyrektorem Publicznej Szkoły Podstawowej Nr 5 w Ostrowcu Świętokrzyskim od 2018 roku. Chce, aby kierowana przez nią „Piątka” rozwijała się w oparciu o hasła, takie jak edukacja, sukces, bezpieczeństwo, dialog i zmiana. Filary tego rozwoju zakorzenione są mocno w tradycji szkoły, którą „Piątka” łączy z postępem technologiczny i metodycznym.
Marta Dobrowolska -Wesołowska jest ostrowczanką. Po ukończeniu Publicznej Szkoły Podstawowej Nr 1 uczyła się w II Liceum Ogólnokształcącym im. Joachima Chreptowicza w Ostrowcu Świętokrzyskim w klasie o profilu humanistycznym z rozszerzonym angielskim. Miłość do języka angielskiego zaprowadziła ją na studia filologiczne o specjalności nauczycielskiej.
- Jestem filologiem z zamiłowania, czuję się nauczycielem z powołania - podkreśla.
Praca zawodowa
Zaraz po obronieniu pracy licencjackiej podjęła pracę w I Liceum Ogólnokształcącym im. Stanisława Staszica w Ostrowcu Świętokrzyskim oraz jednocześnie w Wyższej Szkole Biznesu i Przedsiębiorczości w Ostrowcu Świętokrzyskim.
-W ostrowieckiej uczelni pracowałam dwadzieścia lat –mówi pani dyrektor. Przeszłam wiele etapów i stanowisk. Najpierw pracowałam jako lektor języka angielskiego, następnie powierzono mi zadania związane z koordynowaniem współpracy z zagranicą, byłam opiekunem Samorządu Studenckiego, rzecznikiem prasowym uczelni, rzecznikiem ds. studenckich, byłam pełnomocnikiem Kanclerza ds. promocji uczelni, kierowałam Studium Języków Obcych, byłam wicedyrektorem Nauczycielskiego Kolegium Języków Obcych, oraz Prodziekanem Wydziału Pedagogiki i Nauk o Zdrowiu. Koordynowałam wiele projektów krajowych i międzynarodowych.
Pracę w ostrowieckiej WSBiP wspomina bardzo dobrze.
-Nie waham się powiedzieć, że praca w ostrowickiej Alma Mater pozwoliła mi na rozwój zawodowy i naukowy -mówi. Zdobyłam tutaj ogromne doświadczenie w wielu obszarach.
W końcu przyszedł taki moment w jej życiu, że postanowiła dokonać jakościowej zmiany. Było to po dwudziestu latach pracy zawodowej w ostrowieckiej uczelni. W 2016 roku z WSBiP przeszła na rok do pracy w Gimnazjum Publicznym Nr 5 w Ostrowcu Świętokrzyskim. W 2017 roku otrzymała propozycję pracy w Wydziale Edukacji i Spraw Społecznych w Urzędzie Miasta Ostrowca Świętokrzyskiego. Od 2018 roku jest dyrektorem Publicznej Szkoły Podstawowej w Ostrowcu Świętokrzyskim.
„Piątka” jest największa
„Piątka” jest największą szkołą podstawową w Ostrowcu Świętokrzyskim. Kształci się w niej obecnie blisko siedmiuset uczniów w trzydziestu jeden oddziałach.
-Odkąd pełnię funkcję dyrektora „Piątki” staram się połączyć tradycję z nowoczesnością -mówi dyrektor PSP nr 5. Mam świadomość bogatego spadku po moich poprzednikach, dyrektorach tej szkoły i nie wolno mi go zaprzepaścić. Jako szkoła stawiamy na kształtowanie młodego człowieka we wszystkich sferach życia. Dlatego tak ważny dla nas jest dobór metod i form pracy, który zapewnić może dobrze przygotowana kadra pedagogiczna. Jestem dumna, że mogę kierować tak dobrym zespołem. Nauczyciele w „Piątce” poprzez swoją pracę nie tylko przekazują wiedzę i umiejętności, ale wzmacniają i zmieniają uczniów kreując w ten sposób samodzielnych, zmotywowanych, zaangażowanych, aktywnych i ciekawych wiedzy młodych ludzi. Szkoła to nie budynek, szkoła to ludzie którzy ją tworzą – uczniowie, nauczyciele, administracja i obsługa oraz rodzice i dziadkowie. Wszyscy mają wpływ na edukację młodego pokolenia, które nie może zapominać o przeszłości i tradycji, ale musi iść z duchem czasu.
„Szkoła Promująca Zdrowie”
Warto odnotować, że „Piątka”, jako jedna z pierwszych w Polsce, otrzymała Certyfikat Szkoły Promującej Zdrowie nadany przez Światową Organizację Zdrowia i znalazła się w Europejskiej Sieci Szkół Promujących Zdrowie.
-Dla to nas to niezwykle ważny tytuł –mówi pani dyrektor. Społeczność szkolna włożyła dużo pracy w jego uzyskanie i nadal podejmujemy szereg działań mających na celu promocję zdrowia wśród naszych uczniów. Rokrocznie organizujemy „Tydzień dla zdrowia”, zaś „Zdrowe śniadania”, „Zdrowe przekąski”, „Ruch to zdrowie” to akcje, które wpisały się na stałe w kalendarze wszystkich oddziałów.
Sportowe tradycje
„Piątka” jako Szkoła Promująca Zdrowie promuje również sport. Szkoła z osiedla Ogrody przez bardzo długi okres w swej historii wiodła prym w lekkiej atletyce, piłce ręcznej, nożnej, siatkowej, badmintonie. Chcą nawiązywać do tych tradycji, pokazywać, że są bardzo dobrą szkołą także pod względem sportowym.
-W „Piątce” przez kilka lat działała klasa sportowa o profilu piłkarskim –mówi pani dyrektor. Ze względu na braki w infrastrukturze nie udało nam się tej klasy utrzymać, a chłopców przejęła Szkoła Mistrzostwa Sportowego, zdecydowanie lepiej przygotowana do prowadzenia klas sportowych. Należy jednak podkreślić, że w ciągu ostatnich dwóch lat nasza infrastruktura sportowa uległa znacznej poprawie. Udało nam się wyremontować obie sale gimnastyczne dzięki wsparciu finansowemu Organu Prowadzącego – Gminie Ostrowiec Świętokrzyski oraz środkom pozyskanym z Programu Sportowa Polska 2.0.
-Mamy zapewnienie, że w 2025 roku zostanie zrealizowany program „Olimpia” polegający na wybudowaniu zadaszonego boiska przy naszej szkole –dodaje dyrektor szkoły. Będzie to kolejne miejsce, gdzie nasza młodzież będzie mogła doskonalić swoje sportowe umiejętności, rozwijać zdolności sportowe i przygotowywać się do zawodów
„Piątka” jest jedyną szkołą w Ostrowcu Świętokrzyskim, która wygrała warsztaty sportowo – edukacyjne Fundacji Pho3nix Active Kids w bieżącym roku szkolnym. Rokrocznie jesteśmy również nagradzani w programie „Drużyna Energii”. Zawdzięczamy to zgranemu zespołowi nauczycieli wychowania fizycznego, którzy zarażają miłością do sportu kolejne pokolenia wychowanków naszej szkoły.
Szkoła talentów, mediacji i „Szkoła z Klasą 2.0”
„Piątka” jest także Szkołą Odkrywców Talentów.
-Tytuł „Szkoły Odkrywców Talentów” jest kolejnym ważnym dla nas certyfikatem i potwierdzeniem jakości naszej pracy. Był to efekt przemyślanych, różnorodnych działań, które podejmujemy w każdym roku, ogromnego zaangażowania całego szkolnego środowiska, wielu dodatkowych godzin poświęcanych uczniom. Tytuł ten przyznawany jest placówkom, które odkrywają, wspierają zdolności, zainteresowania uczniów, promują ich działalność: naukową, artystyczną, społeczną i sportową.
Ostrowiecka „Piątka” jest również Szkołą z Klasą 2.0. Tytuł ten uczniowie i nauczyciele wywalczyli w roku szkolnym 2018/19. Cała społeczność PSP nr 5 zaangażowana była w działania prowadzące do organizacji wielkiego Festiwalu Talentów, który zdobył uznanie ogólnopolskiego jury szkoła znalazła się w gronie 10 szkół z całej Polski, które prezentowały się na podsumowaniu projektu w Warszawie.
„Piątka” w ogólnopolskim projekcie „Klimat szkoły. Tworzymy go razem” - uczą mediacji szkolnej.
- W trosce o dobry klimat szkoły i rozwijanie pozytywnej komunikacji społecznej nasza szkoła przystąpiła do projektu Fundacji Instytut Edukacji Pozytywnej „Klimat szkoły. Tworzymy go razem”, który jest współfinansowany ze środków Narodowego Programu Zdrowia na lata 2021 -2025, przekazanych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej W związku z tym korzystamy z programu wsparcia szkoleniowo – wdrożeniowego w częściach: „Mediacje w szkole”.
Komunikacja i dobre relacje między nauczycielami, uczniami i rodzicami mają kluczowe znaczenie w budowaniu nowoczesnej wspólnoty szkolnej
- Jesteśmy zespołem uczącym się, stawiającym na współpracę zespołową, rozwijającym umiejętności społeczne i pracę opartą na mocnych stronach ucznia, przy ścisłej współpracy z rodzicami i otoczeniem szkoły. Jesteśmy częścią środowiska lokalnego, chcemy być z nim w ciągłej interakcji oraz odpowiadać na jego potrzeby”, podkreśla dyrektor szkoły – Marta Dobrowolska – Wesołowska. - Jako największa placówka w mieście, z największą liczbą uczniów, musimy wdrażać wielorakie działania prewencyjne i informacyjne celem zapewnienia nam wszystkim najwyższego z możliwych poczucia bezpieczeństwa na terenie naszej szkoły. Przystąpiliśmy do programu „Nawigacja w każdą pogodę” aby lepiej zdiagnozować zagrożenia i potrzeby naszych uczniów i odpowiednio przygotować działania profilaktyczne.
Szkoła z oddziałami dwujęzycznymi
Od dwóch lat „Piątka” prowadzi oddziały dwujęzyczne. Zajęcia z przedmiotów takich jak geografia (z wyłączeniem geografii Polski) oraz historia (również z wyłączeniem historii Polski) prowadzone są w dwóch językach – polskim i angielskim. Dodatkowo uczniowie mają zapewnione konwersacje z native speaker’em oraz w sumie 5 godzin języka angielskiego tygodniowo. W szkole dwujęzyczność widać na korytarzach, w salach, na tablicach informacyjnych, uczniowie angażują się w projekty językowe na poziomie szkolnym, międzyszkolnym i międzynarodowym.
Stowarzyszenie wspiera „Piątkę”
Funkcjonowanie „Piątki” wspiera Stowarzyszenie na Rzecz Rozwoju Szkoły Podstawowej Nr 5 „Razem dla Piątki”.
-Stowarzyszenie zostało utworzone przed czterema laty z mojej inicjatywy –mówi dyrektor Marta Dobrowolska Wesołowska. Głównym zadaniem statutowym Stowarzyszenia jest prowadzenie zajęć dodatkowych dla uczniów klas I -III w ramach tzw. „przedłużonego pobytu”. Stowarzyszenie zapewnia opiekę uczniom do godz. 15:30. W tym czasie rozwijane są umiejętności i kompetencje uczniów oraz ich talenty. Dzieci mają zajęcia z tańca, szachów, nauk przyrodniczych, rozwijana jest motoryka mała, zdolności manualne na zajęciach artystycznych, uczymy samoobrony, rozwijamy sprawność fizyczną, zapewniamy pomoc logopedyczną wszystkim potrzebującym dzieciom.
Stowarzyszenie pozyskuje także środki zewnętrzne na realizację zadań statutowych, które są ściśle związane z działalnością wychowawczą i edukacyjną szkoły. Wspiera szkolę finansowo, dzięki czemu uczniowie mogą brać udział w obozach sportowych, w akcjach typu „Ferie z LOTTO”, „Wakacje z LOTTO”, „Sportowa Re-integracja”.
Sukcesy cieszą
Uczniowie „Piątki” odnoszą sukcesy w kuratoryjnych konkursach. Tylko w roku szkolnym 2023/2024 trzech uczniów uzyskało tytuł laureata, a dwunastu zostało finalistami konkursów przedmiotowych organizowanych przez Świętokrzyskiego Kuratora Oświaty.
Na stronie internetowej „Piątki” możemy przeczytać, że szkoła to miejsce zdobywania wiedzy, rozwoju emocjonalnego, społecznego i kulturowego dziecka. Jej fizyczna przestrzeń ma wpływ na uczniów, pracowników, a także rodziców. Oddziałuje na ich zachowania, postawy, opinie. Powinna więc zawierać wiele pozytywnych przekazów wpływających na samopoczucie oraz aktywność przebywających w niej osób.
To nie wszystko. Potrzebna jest jeszcze „dusza szkoły”. Tworzą ją bardzo dobre rozwiązania organizacyjne i pedagogiczne, „relacje między ludźmi, wartości, które widać w ich pracy i działaniach, uczucia, jakie szkoła w nich budzi”. Nad tymi właśnie zadaniami skupiła się praca szkoły pod kierunkiem dyrektora, pani Marty Dobrowolskiej-Wesołowskiej. Wpisane już w naszą tradycję podstawy pracy – bezpieczeństwo, edukacja, dialog, zmiana, sukces – pozostały aktualne i w omawianym okresie. Były jednak systematycznie modyfikowane, by dorównać aktualnym wymaganiom, postępowi technologicznemu i metodycznemu. Cechowała nas otwartość na nowe, niekonwencjonalne pomysły oraz propozycje.
Dbałość o przyjazny klimat szkoły wynikał ze zrozumienia jego roli w zapobieganiu agresji, wpływie na zdrowie psychiczne, osiągnięcia szkolne i przyszłe funkcjonowanienaszych wychowanków w społeczeństwie.
Można więc stwierdzić, że działania podjęte w latach 2018 -2024 przebiegły w myśl zasady: Szkoła to nie tylko budynek i wyposażenie, to instytucja zapewniająca wysokiej jakości usługi edukacyjne; przestrzeń oraz miejsce, gdzie tworzy się i działa wspólnota.„Dajemy dzieciom skrzydła, ale nie zapominamy o korzeniach. W tym tkwi siła PSP Nr 5, w tym tkwi siła naszych wychowanków”, podkreśla dyrektor szkoły.
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz