Spoofing – nowy sposób oszustów

Spoofing – to nowy, przybierający ostatnio na sile, sposób wykorzystywany przez sprawców do oszustw i wyłudzeń.

-Przestępcy wykorzystują tu telefonię komórkową, adresy IP, e-maile czy DNS. Polega to na podszywaniu się sprawcy pod znane i popularne numery telefonów, adresów mailowych czy stron internetowych, by tym sposobem wzbudzić zaufanie u swojej ofiary, a następnie wejść w posiadanie danych, które powinny być chronione dla bezpieczeństwa osobistego i materialnego –mówi młodszy aspirant Katarzyna Czesna Wójcik, oficer prasowy KPP w Opatowie.

Oszuści podszywają się pod osobę lub instytucję w celu oszukania sieci lub osoby, że źródło danej informacji jest godne zaufania, podczas gdy faktycznie nie jest. Hakerzy mogą, na przykład, wysyłać e-maile, które wyglądają, jakby pochodziły ze źródła godnego zaufania aby w ten sposób wyłudzić prywatne dane. W ten sposób wykorzystać można również spoofing IP lub DNS, żeby oszukać sieć, aby kierowała na podrobione strony, które następnie zainfekują nasz komputer lub smartfon.

W ostatnim czasie na sile przybrał spoofing telefoniczny, gdzie dzwoniący podszywa się pod numery infolinii banków czy innych instytucji, w tym nawet Policji. Oszuści dzwonią do losowo wybranych osób, a następnie pod przykrywką różnych legend próbują uzyskać dostęp do naszego komputera bądź smartfona, a w konsekwencji do konta bankowego. Ofiara spoofingu, sugerując się numerem, który wyświetlił się na telefonie jest przekonana, że prowadzi rozmowę z infolinią banku, pracownikiem urzędu lub policjantem. Wspólnym elementem tych wszystkich działań jest wywieranie presji i poczucia zagrożenia u rozmówcy aby ten działał pod wpływem emocji. Przykładem takiego działania może być rozmowa przez fałszywą infolinię z fałszywym przedstawicielem banku, który w bardzo w miły i kulturalny sposób informuje nas, że nasze oszczędności na koncie bankowym zagrożone są atakiem hakerskim i proponuje abyśmy przelali pieniądze na inny założony specjalnie dla nas nowy rachunek bankowy, gdzie nasze oszczędności będą już bezpieczne. Oczywiście wszystko musi być wykonane natychmiast bo im szybciej zareagujemy tym większe mamy szanse na ochronę pieniędzy. Wykonujemy wszystkie instrukcje i… niestety stajemy się ofiarami spoofingu i tracimy często finansowy dorobek naszego życia.

W praktyce zablokowanie spoofingu telefonicznego jest technicznie niemożliwe. Żeby więc chronić się przed spoofingiem, czasem wystarczy zachować ostrożność podczas przeglądania Internetu czy rozmowy z obcymi osobami przez telefon. Nie należy też instalować dodatkowych programów na urządzeniach, z których logujemy się do bankowości elektronicznej.

Czerwona lampka powinna zapalić się zwłaszcza, gdy osoba podająca się za pracownika banku wymaga zainstalowania jakiegokolwiek oprogramowania czy aplikacji do zdalnej obsługi telefonu komórkowego, czy pulpitu. W takiej sytuacji należy rozłączyć się i najlepiej z innego aparatu telefonicznego zadzwonić do biura obsługi klienta banku.

Nie udostępniajmy telefonicznie nikomu swoich danych do logowania w  internetowym systemie bankowości elektronicznej, w tym nawet pracownikom banku. Nie autoryzujmy przelewów, których sami nie wykonujemy. Nie podawajmy żadnych kodów autoryzacyjnych w przypadku, kiedy ktoś dzwoni (niezależnie z jakiego numeru).

(w)

Print Friendly, PDF & Email

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *