Nie możemy dłużej czekać na obwodnicę z prawdziwego zdarzenia! Ostrowiec musi mieć dostęp do sieci TEN-T

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział Kielce z przysłowiowym uporem brnie w realizację przedsięwzięcia pn. „Budowa obwodnicy Ostrowca Świętokrzyskiego w ciągu
drogi krajowej nr 9 odcinek Rudka – Jacentów.”
Nie docierają do niej protesty mieszkańców, którzy obawiają się wyburzania ich domów, ani głosy biznesu mówiące o tym, że inwestycja powinna powstać, lecz nie jako jednojezdniowa, ale dwujezdniowa, i powinna być dalej kontynuowana do dróg ekspresowych w Opatowie, a z drugiej stromy do Młynka, bo inaczej nie spełni swej roli. Na ten tydzień zaplanowano indywidualne spotkania robocze z zainteresowanymi mieszkańcami gminy Bodzechów,
w sprawie inwestycji GDDKiA -28 listopada w OSP Gromadzice, zaś 29 listopada w OSP Chmielów.
– Potwierdzam, że planujemy wspólnie z gminą Bodzechów zorganizowanie w przyszłym tygodniu indywidualnych roboczych spotkań adresowanych do mieszkańców zainteresowanych inwestycją
na odcinku Rudka – Jacentów – mówi Małgorzata Pawelec –Buras, rzecznik prasowy GDDKiA Oddział Kielce.
Domagają się dwujezdniówki
Od kilku lat do Ministerstwa Infrastruktury kierowane są pisma, że zarówno samorządy, jak i lokalny biznes nie wyobraża sobie innego scenariusza niż obwodnicy i połączenia miasta z
drogami ekspresowymi, w standardzie dwóch jezdni.
Te same argumenty wybrzmiały niedawno podczas spotkania Rady Biznesu przy Prezydencie Miasta, gdzie zdaniem przedstawiciela Celsy Huty Ostrowiec mec. Krzysztofa Uby rozwój Ostrowca Świętokrzyskiego uzależniony jest od systemu dróg. Koniecznością jest duża obwodnica miasta wykonana w jak najwyższym standardzie. Wojciech Cholewiński, współwłaściciel PW Hutnik akcentował z kolei, że nie trzeba ruszyć daleko w Polsce, ale pod względem systemu dróg już nawet sąsiedzi nas bardzo mocno przegonili.
– Musimy zrobić wszystko, aby przy łączyć Ostrowiec Świętokrzyski do systemu dróg szybkiego ruchu – apelował.
– Wykluczenie komunikacyjne Ostrowca Świętokrzyskiego niesie za sobą długofalowe skutki o bardzo negatywnej specyfice – mówił Damian Artykiewicz, dyrektor „Profarb” Sp. z o.o. Zanim powstanie obwodnica naszego miasta i połączenie z drogami szybkiego ruchu w takim, czy innym standardzie, firmy z pobliskich miast będą miały dużo czasu, aby zbudować sobie pozycję i na rynku i mieć łatwość z konkurencją z naszymi biznesami. Nie zapominajmy, że odległości pomiędzy Starachowicami, czy Skarżyskiem Kamienną są dość małe i to może odbić się na zasobie ludzkim, z którego będziemy mogli skorzystać. Obawiam się, że najbliższe lata przyniosą nam dalszy odpływ siły roboczej wkierunku tych ośrodków.
Tymczasem Ministerstwo Infrastruktury i GDDKiA nakazują scenariusz budowy drogi jednojezdniowej, skazując miasto na marginalizację.
– Jednojezdniowy przekrój drogi wynika jednoznacznie z wykonanej analizy i prognoz ruchu- mówiła nam w minionym tygodni Małgorzata Pawelec- Buras, rzecznik prasowy GDDKiA, oddział Kielce. Aktualnie kontynuowane są prace nad dokumentacją w stadium projektu budowlanego. Jednak projektanci wypracowali już rozwiązania, które będziemy mogli pokazać zainteresowanym właścicielom konkretnych nieruchomości w projektowanym pasie drogowym. Ostateczne rozwiązania i zajętość terenu określone zostaną w decyzji Wojewody o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej.
O obwodnicy na sesji Rady Powiatu
Najbardziej chyba palący komunikacyjny problem Ostrowca Świętokrzyskiego przebił się na forum Rady Powiatu o dziwo w sprawach różnych za sprawą Grzegorza Stawiarskiego.
– We wszystkich gminach Powiatu Ostrowieckiego winniśmy być bardziej zorganizowani, i dużo aktywniej wyrażać nasze stanowisko w sprawie włączenia Ostrowca do układu komunikacyjnego Polski – uważa Grzegorz Stawiarski. Uważam również, że Zarząd Powiatu oraz władze miast i gmin naszego powiatu powinny nas w tej kwestii lepiej organizować. Z takim apelem zwróciłem się do Rady Powiatu na jej ostatnim posiedzeniu i jak sądzę zostałem uważnie wysłuchany. Dość mydlenia oczu przez władzę w Warszawie. Dość opowiadania w tej sprawie półprawd i zwykłych bzdur. Mamy mieć dwie obwodnice małą i dużą, Chmielów ma być rozcięty na pół, ludzie wysiedleni a Ostrowiec i tak nie będzie połączony z żadną drogą ekspresową. Z dokumentu, który przyjął rząd Pana Premiera Mateusza Morawieckiego jasno wynika, że taka inwestycja znajduje się co najwyżej na liście rezerwowej. Pieniądze są tylko na projekt, nie na budowę. Zostawmy to jednak zmieniły się okoliczności. Posłowie, którzy jasno deklarowali czteropasmówkę w Ostrowcu, niedługo będą funkcjonować w układzie rządzącym. W Ostrowcu są ludzie, którzy są w stanie zaproponować konkretne rozwiązania inżynieryjne. My mieszkańcy i nasze władze lokalne nie możemy siedzieć teraz cicho, bo przegramy naszą przyszłość i nie ma w tym żadnej przesady.
Podczas sesji starosta Marzena Dębniak przyznała, że Ostrowiec Świętokrzyski powinien doczekać się dwujezdniowej drogi z prawdziwego zdarzenia, a nie podrzędną drogę, która przyniesie jedynie zmartwień lokalnej społeczności. Tutaj odniosła się także do swej wizyty w Chmielowie podczas spotkania w mieszkańcami protestującymi w sprawie budowy drogi przez ich miejscowość.
– Jest to temat, którym trzeba zaszczepić posłów i senatorów z naszego regionu w nowej kadencji parlamentu- uważa starosta Marzena Dębniak. Z apelem, aby DK-9 od Radomia do Opatowa była czteropasmowa, a nie przypominająca wiejską drogę, jak to jest teraz, zwrócił się radny Dariusz Czupryński.
Przypomnijmy, że pierwsze prace projektowe nad rozwiązaniem, które chce się teraz realizować, rozpoczęły się w 2003 r kiedy na zlecenie zainteresowanych samorządów opracowano studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe przebudowy drogi nr 42 i 9 od Skarżyska Kamiennej przez Starachowice, Ostrowiec Świętokrzyskim po Opatów. Opracowanie przewidywało powstanie kilku obwodnic i podniesienie parametrów drogi do dwóch jezdni. Duża obwodnica jest wycinkiem z całego 27 km zadania ,,Budowa dwujezdniowej drogi klasy GP w ciągu DK 42 i DK 9 na odcinku Brody – Opatów wraz z obwodnicą Ostrowca Świętokrzyskiego”. Potocznie nazywana duża obwodnica Ostrowca Świętokrzyskiego dotyczy budowy nowym śladem obwodnicy Ostrowca Świętokrzyskiego DK9 na odcinku Rudka – Jacentów. Ma liczyć 13 km.
Zastanawiające jest to, że wiele mniejszych ośrodków, z mniejszym potencjałem zostało albo zostanie skomunikowana z siecią TEN-T (europejska sieć dróg ekspresowych i autostrad). Mało tego, w tych miejscowościach powstają kolejne obwodnice. Są też liczne przypadki, gdzie zrealizowano przekrój dwujezdniowy dwoma pasami ruchu (2×2), a natężenie ruchu, tak podnoszone przez GDDKiA jest zbliżone, a nawet niższe niż w Ostrowcu Świętokrzyskim.
Wczoraj wiceprezydent Artur Łakomiec w kwestii obwodnicy Ostrowca Świętokrzyskiego spotkał się z Krzysztofem Strzelczykiem, dyrektorem kieleckiego Oddziału GDDKiA.

fot. Tomasz Barski

Print Friendly, PDF & Email

11 thoughts on “Nie możemy dłużej czekać na obwodnicę z prawdziwego zdarzenia! Ostrowiec musi mieć dostęp do sieci TEN-T

  • 28/11/2023 at 10:30
    Permalink

    Ciekawe co mają do powiedzenia w sprawie obwodnicy posłowie i senatorowie obecnie jeszcze rządzącej PiS.Co robili przez osiem lat… jak znam życie nic nie mają do powiedzenia bo nic nie robili poza podnoszeniem ręki za coraz bardziej bzdurnymi decyzjami Kaczyńskiego iski. Cała nadzieja w nowej władzy może Ci coś dla Ostrowca wreszcie zrobią.

    Reply
  • 28/11/2023 at 10:41
    Permalink

    Rząd RP po 2015 roku z nikim nie dyskutuje,nie wsłuchuje się w faktyczną sytuację lokalnych społeczności i zgłaszane racjonalne wnioski , ten rząd tylko ogłasza swoje decyzje uważając się że wie najlepiej bo pozjadał wszystkie rozumy.Smutne to oj smutne…
    Miejmy nadzieję że w grudniu br. zmieni się na normalniej.

    Reply
  • 28/11/2023 at 10:59
    Permalink

    Nieszczęściem Ostrowca i powiatu są jego parlamentarzyści. Aż dziw bierze, że znowu ktoś ich wybrał. Trudno. Jest nowa jakość polityczna, są obietnice, w tym dwujezdniowego połączenia Ostrowca ze światem. Teraz jeszcze wiadukt nad torami z ul. Żeromskiego /powiat musi złożyć wniosek do 20.12 br./ i oczekujmy pozytywnych rozwiązań dla miasta i powiatu.

    Reply
  • 28/11/2023 at 17:38
    Permalink

    Jeśli ludzie zablokują ten projekt to obwodnica Ostrowca powstanie najwcześniej za 10 15 lat. Najlepszym rozwiązaniem dla miasta jest budowa nawet jednojezdniowej obwodnicy od Rudki do Miłkowa i rozbudowa dk9 do dwóch jezni na odcinku Miłków Opatów. Błędem jest uparte blokowanie jednojezdniowki – Rudnik Miłków.. bo jeśli nie będzie tej drogi to tak jak napisałem nie będzie żadnej przez kolejne dekady

    Reply
  • 28/11/2023 at 17:55
    Permalink

    Do Mata, nie masz racji. Obywatele mają prawo do sprzeciwu, zwłaszcza, gdy inwestycja jest okrojona, a mimo tego ma zniszczyć komuś dotychczasowe życie. Plan z 2003 zakładał rozbudowę DK 9 od Rudnika do Opatowa do parametrów drogi dwujezdniowej. Propozycja PiS, to ochłap rzucony przed wyborami. I nie był konsultowany z nikim. Nie ma też zapewnionego finansowania, ale na głupi projekt kasę wydano. Nie może być na to zgody. Ma być dwujezdniowa i koniec, nawet, gdyby dłużej to trwało. Nowy, niepisowy rząd, zapewne sprawę potraktuje poważnie.

    Reply
  • 28/11/2023 at 19:44
    Permalink

    Jezu, w końcu ludzie się zorientowali, że bez drogi 2×2 będzie po Ostrowcu. Może nie jest jeszcze za późno. Trzeba działać z każdą władzą by ratować nasze miasto.

    Reply
    • 29/11/2023 at 10:47
      Permalink

      Panie Piotrze,
      daj Pan spokoj…

      Reply
      • 30/11/2023 at 21:15
        Permalink

        A czego miałby dać spokój? Panie Hotel, wytłumacz się Pan.

        Infrastruktura nie ma wpływu na biznes, a za tym Pańskie zarobki?

        Reply
  • 30/11/2023 at 12:56
    Permalink

    A może redaktorzy umieściliby mapę którędy ma iść ta obwodnica

    Reply

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *