Mała obwodnica Ostrowca już otwarta (wideo)

W czwartek (11 kwietnia 2024 roku) został udostępniony do ruchu blisko trzykilometrowy odcinek obwodnicy Ostrowca Świętokrzyskiego, tzw. łącznik węzła Brezelia. Jednocześnie zmienił się przebieg drogi krajowej nr 9 i jej oznakowanie na terenie miasta.

Do tej pory kierowcy podróżujący DK9 przez miasto w relacji od Radomia do Opatowa po przejechaniu ul. Zagłoby pod wiaduktem wjeżdżali łącznicą przez rondo na biegnącą po obiekcie Aleję 3 Maja, następnie po drugiej stronie torów wjeżdżają na kolejnym rondzie w ul. Sandomierską i dalej na skrzyżowaniu z łamanym pierwszeństwem skręcają w Opatowską. 

-Od czwartku po otwarciu obwodnicy podróżujący przez miasto za wiaduktem jadą na wprost w Aleję 25-lecia Wolności, a następnie jadą ulicą Jana Piwnika „Ponurego” do węzła Brezelia na początku wybudowanej trasy –mówi Małgorzata Pawelec Buras, główny specjalista w kieleckim Oddziale Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Z obwodnicy włączają się do nowego ronda na obecnej DK9 (ul. Opatowska).

Decyzję o pozwoleniu na użytkowanie nowej, blisko 3-kilometrowej obwodnicy Ostrowca Świętokrzyskiego wydał Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego. Wykonawca inwestycji, zgodnie z przepisami, powiadomił z wyprzedzeniem Policję, właściwe samorządy i organy o zamiarze wprowadzenia stałej organizacji ruchu na wybudowanej trasie. Do dnia 11 kwietnia, zmienione i odebrane zostało także oznakowanie nowego przebiegu DK9 w Ostrowcu Świętokrzyskim. Wykonane zostały także prace porządkowe.

Przyjemna jazda

Jazdę autem osobowym nową drogą można bez cienia przesady zaliczyć do przyjemnych. To duża zasługa Wykonawcy, któremu należą się duże brawa. Nie ma na niej żadnych przykrych niespodzianek, jak w przypadku ronda w Cedzynie, gdzie już kilka aut wyleciało w powietrze. Złośliwi nazwali rondo w Cedzynie rondem Małysza. Rondo w Brezelii ma dobrą widoczność i nie jest w stanie nikogo niczym zaskoczyć.

Pewien, niewielki kłopot mogą napotkać kierowcy przy skrzyżowaniu z Aleją XXV-Lecia Wolności. Jadący od strony Radomia będą musieli czasem trochę poczekać na przejazd, a to z uwagi na okresowe, większe natężenie ruchu występujące na drodze głównej biegnącej w kierunku Celsa Huta Ostrowiec. Tak na marginesie uważam, że to droga nr 9 powinna być ulicą z pierwszeństwem przejazdu. Podporządkowanie drogi krajowej ulicy Jana Samsonowicza jest chyba błędem, ale do naprawienia.

Przejechałem całą małą obwodnicę – od Boksycki do Jędrzejowa i jestem zadowolony. Oby Ostrowiec na dobre  przestał się źle kojarzyć kierowcom z innych miast. Jadąc zgodnie z przepisami, będą oni w stanie przejechać cały odcinek małej obwodnicy w kilkanaście minut.

Nie można w tym miejscu nie wspomnieć, że budowa małej obwodnicy potrwała grubo ponad trzydzieści lat. Prace nad nią zaczynali prezydenci Lech Janiszewski i Zdzisław Kałamaga oraz dyrektor PKS Marian Osuch, a kontynuowali prezydenci Jan Szostak, Zdzisław Kałamaga, Jarosław Wilczyński, Jarosław Górczyński, a do użytku została oddana za prezydentury Artura Łakomca. Niech to będzie dobry omen dla miasta, które ma wielkie możliwości.

Kawał dobrej roboty

W ramach zadania wybudowany został odcinek jednojezdniowej drogi klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) o długości ok. 2,7 km. Biegnie ona nowym śladem, od przebudowanego węzła Brezelia na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 755 do ulicy Opatowskiej w ciągu istniejącej DK9 stanowiącej wylot z Ostrowca w kierunku Opatowa i Rzeszowa. W ramach inwestycji wybudowanych zostało sześć obiektów inżynierskich, w tym wiadukt nad drogą powiatową i dwa mosty, przepusty ekologiczne oraz rondo w miejscu włączenia nowego przebiegu DK9 w istniejącą trasę. 

Przebudowana została łącznica węzła Brezelia na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 755. Dla tego fragmentu decyzja o pozwoleniu na użytkowanie wydana została już w ubiegłym roku, ponieważ został on udostępniony kierowcom przed umownym terminem zakończenia inwestycji. Otwarcie węzła Brezelia znacznie ułatwiło komunikację w obrębie miasta i dojazd do budowy. Także od ubiegłego roku kierowcy korzystają w oparciu o tymczasową organizację ruchu z ronda na ul. Opatowskiej. Nowe rondo stanowi bezkolizyjne włączenie wybudowanej obwodnicy do istniejącego odcinka DK9, ułatwia także wyjazd z ul. Wąwozy. W sąsiedztwie ronda wybudowana została zatoka przystosowana do prowadzenia kontroli przez Inspekcję Transportu Drogowego. W ramach inwestycji wykonane zostały m.in. urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, ochrony środowiska np. ekrany akustyczne, instalacje oświetleniowe, odwodnieniowe i kanalizacyjne.

Inwestycja zrealizowana została zgodnie z harmonogramem w systemie projektuj i buduj przez konsorcjum firm Fabe Polska (lider) i SP Sine Midas Stroy za 52,9 mln złotych. Przedsięwzięcie stanowiło element projektu „Budowa obwodnic miejscowości na sieci dróg krajowych zarządzanych przez GDDKiA” dofinansowanego z Krajowego Planu Odbudowy (KPO), o wartości 2.000.000.000 zł wydatków kwalifikowanych. 

Print Friendly, PDF & Email

10 thoughts on “Mała obwodnica Ostrowca już otwarta (wideo)

  • 11/04/2024 at 12:43
    Permalink

    Po bez mala 30 latach od rozpoczecia,domknieto(5 etap) ta waska kiszke,ktorej koncepcja byla przestarzala jeszcze na etapie budowy…

    Reply
  • 11/04/2024 at 13:16
    Permalink

    Mimo radości że coś powstaje w mieście to ten łącznik z obwodnicą ma wspólne tylko to że biegnie poza terenami zabudowanymi. Jest wąska ,do wyjątkiem dwóch czy trzech miejsc do wyprzedzenia praktycznie cały czas linia ciągła.
    Ogólnie całą szumnie nazywana obwodnica od skrzyżowania z Żeromskiego to taka obwodnica dla ubogich – wąsko , ograniczenia prędkości, ślepe przejścia dla pieszych i skrzyżowania. Nawet Ćmielow ma obwodnicę z prawdziwego zdarzenia a u nas bieda .
    Na razie jest fajnie bo ciężarówki na nawigacji lecą przez miasto ale jak tranzyt pójdzie tamtędy będzie dramat. Już widzę te ciężarówki które będą się wlekły pod górę bez możliwości wyprzedzenia ich …

    Reply
  • 11/04/2024 at 14:37
    Permalink

    Najważniejsze, że zniknie tranzyt przez rondo, wiadukt, Sandomierską i Opatowską. Po to jest ta wewnętrzna obwodnica. I druga ważna rzecz, dobrze, że nie dojdzie do skutku pisowska „duża obwodnica” czyli jednojezdniowy fragmencik czegoś, co miało być 2 raz dłuższe i dwujezdniowe. I to w założeniach z początku wieku, poparte decyzją środowiskową z 2014.

    Reply
    • 11/04/2024 at 15:15
      Permalink

      Póki co otwarcie pseudo obwodnicy to jedna wielka żenada!!! Nie ma żadnych znaków drogowych zakazujących wjazdu ciężkich samochodów na ulicę Sandomierską !!!
      Sandomierska w tym momencie z krajowej 9, która była pod nadzorem KDDiA , jest pod nadzorem Wojewódzkiego Zarządu Dróg i nikt nie zadbał o zmianę odpowiedniego oznakowania …!!! Tiry jak jeździły tak jeżdżą, kto im zabroni!!! Mieszkańcy podobno muszą sami zadbać o to, by coś w tej kwestii uległo zmianie!! Z całą pewnością dopilnuję osobiście, żeby ktoś wreszcie poniósł konsekwencję za nie wykonanie swojego zadania!!!

      Reply
    • 11/04/2024 at 20:54
      Permalink

      ” Po to jest ta wewnętrzna obwodnica” O czym piszesz? Jaka to wewnętrzna obwodnica?To jest tylko łącznik dojazdowy do ślimaka na Brezelii! Nie ma tu żadnej obwodnicy.Jak droga przebiega przez centrum miasta i jest dopuszczona prędkość 50 km/h a co najważniejsze jezdnia jest podzielona podwójną ciągłą.

      Reply
  • 11/04/2024 at 16:08
    Permalink

    Lepiej żeby jak najszybciej samorząd zaczoł działać w sprawie celsy, podobno ma być sprzedana Ukraincą,

    Reply
  • 11/04/2024 at 16:15
    Permalink

    Bo Wolacy jeżdżą na ślepo, czyli jak im google pokazują. Nie myślą, nie patrzą na znaki drogowe i inne tablice informacyjne. Obwodnica super! Czas na dużą, ale mądrą.

    Reply
    • 11/04/2024 at 20:57
      Permalink

      Następny co myśli nie tak!Jaka obwodnica?To łącznik dojazdowy do ślimaka na Brezelii!

      Reply
    • 11/04/2024 at 21:01
      Permalink

      „Obwodnica super! Czas na dużą, ale mądrą.” Gdzie tu widzisz obwodnicę?Dużą włodarze chcą zrobić obok Goździelina gdzie zakupili sobie tanie działki i na tym by bardzo zarobili!

      Reply
      • 11/04/2024 at 22:59
        Permalink

        To jest mała obwodnica centrum, mała, tak ją nazwano. I zaczyna się w Boksycce, bo chyba zbyt młodzi jesteście, którędy biegła kiedyś DK9. To przypomnę – Sienkiewicza, Starokunowska, Okólna, Al. 1 Maja, wiadukt itd. Za trudne? 5 etapów budowy nowego przebiegu DK9 przez Ostrowiec. Na dużą, prawdziwą obwodnicę nadal czekamy. A to obecne rozwiązanie jest b. pomocne. Ogrody, Stawki, Rosochy, Bałtów, Ćmielów, Bodzechów… wszyscy powinni się cieszyć.

        Reply

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *