Przyjechali do nas, by pożegnać Jelcze (zdjęcia)

Do Ostrowca Świętokrzyskiego zjechali członkowie Klubu Miłośników Komunikacji Miejskiej z Warszawy, ale także osoby z całego kraju, by pożegnać autobusy Jelcz 120 M, które jako jedne z nielicznych w Polsce wchodzą jeszcze w skład taboru komunikacji miejskiej.

Pożegnalny przejazd odbył na trasie, która niemal pokrywa się byłymi liniami powiatowymi. Prowadził przez takie miejscowości jak Krynki, Styków, Godów, Bukowie, Mychów, Momina, Sarnia Zwola, Podszkodzie, dalej okolice huty, Katy Denkowskie i Sudół.

– Jelcz wpisał się w nasz krajobraz dość znacząco, jako dzieci ze swoimi rodzicami, czy nawet dziadkami jeździliśmy tymi autobusami- mówi Michał Nowicki, kierowca Gdańskich Autobusów i Tramwajów.

– Ma z tymi autobusami wiele wspomnień, także miłych, jak i niemiłych- mówi Paweł Sitek z Klubu Miłośników Komunikacji Miejskiej z Warszaw. Uważam, że takie autobusy należy pożegnać godnie. Teraz przemieszczamy się często klimatyzowanymi pojazdami, ale w tych starych coś jest.

Klub Miłośników Komunikacji Miejskiej w Warszawie to stowarzyszenie działające w Warszawie, powstałe w kwietniu 1980 r., które zrzesza miłośników komunikacji miejskiej. Klub jest posiadaczem licznej kolekcji pojazdów komunikacji miejskiej, a także pamiątek związanych z transportem. MZK w Ostrowcu współpracuje z organizacją od wielu lat.

– Podobnym autobusem, jaki wycofywany jest obecnie w Ostrowcu Świętokrzyskim realizujemy w Warszawie przejazdy na specjalnej linii turystycznej- mówi Paweł Sitek. Przyciąga on rzeszę turystów, którzy chcą powspominać lata swej młodości.

–  Na tych samochodach się wychowaliśmy- mówią prezes zarządu MZK, Jarosław Kateusz oraz dyrektor ds. technicznych, Stanisław Choinka. Te samochody rozbieraliśmy, naprawialiśmy, przebudowywaliśmy, gdy była taka potrzeba.

Jelcz 120 M to 12-metrowy, średniopodłogowych autobusów miejskich o trzech dwuskrzydłowych drzwiach o układzie 2-2-2 produkowanych przez zakłady Jelcz w Jelczu-Laskowicach w latach 1992–2007. JELCZ 120 M – 711 (1998) i 713 (1994) – Jelcz 120 M/2. W 1992 roku zaprezentowano i wdrożono do produkcji autobus Jelcz 120M, który jest modernizacją szeroko rozpowszechnionego

w Polsce Jelcza PR110M. Najbardziej rzucającymi się w oczy zmianami stylistycznymi pojazdu było zastosowanie w górnej części ściany czołowej nowej wykonanej z tworzywa sztucznego obudowy zewnętrznej miejsca przeznaczonego na tablicę informacyjną oraz zastosowanie szyby tylnej

o zmniejszonych wymiarach. Nieznacznie zmienione zostało również wnętrze pojazdu. Zlikwidowano

2 miejsca siedzące naprzeciw trzecich drzwi na rzecz przestrzeni dla osób stojących, oraz zmniejszono o 20 mm wysokość pierwszego stopnia w trzecich drzwiach. Jednak najważniejszą zmianą w stosunku do modelu PR110M było zastosowanie zmodernizowanego turbodoładowanego silnika WS Mielec SWT 11/300/1 o mocy maksymalnej 162 kW (220 KM) zblokowanego z 4-biegową skrzynią S4-95 produkcji polskiej.

Print Friendly, PDF & Email