Dworzec kolejowy w Ostrowcu Świętokrzyskim wpisany na listę dworców przeznaczonych do remontu

Zabytkowy dworzec kolejowy w Ostrowcu Świętokrzyskim został wpisany na listę dworców przeznaczonych do remontu z Programu Inwestycji Dworcowych 2024-2030.
Program Inwestycji Dworcowych PKP S.A. to największy proces modernizacji polskiej kolei. Wartość nakładów inwestycyjnych w dwóch edycjach w latach 2016 – 2030 wyniesie łącznie ponad 7,5 mld zł. Dzięki tym środkom zmodernizowanych lub wybudowanych od nowa zostanie ponad 300 obiektów dworcowych w całym kraju. W województwie świętokrzyskim modernizowane mają być również dworce w Sandomierzu, Starachowicach Wschodnich, Suchedniowie i Jędrzejowie.

Lista dworców kolejowych Programu Inwestycji Dworcowych 2024-2030 – lista podstawowa

Nikt tyle o budynku dworca kolejowego nie wie, co nasz historyk i kustosz muzeum, Waldemar Ryszard Brociek. To z jego „Ostrowca Świętokrzyskiego i okolic” dowiadujemy się, że kolej doprowadzono do Ostrowca, który był stacją końcową Kolei Iwanogrodzko – Dąbrowskiej, w 1884 r. Rok później ukończono budowę dworca kolejowego. Mało kto wie, że ojciec słynnego śpiewaka z Ostrowca Janusza Stanisława Popławskiego był na stacji urzędnikiem kolejowym. Wówczas nasze miasto zyskiwało na znaczeniu gospodarczym. Własne bocznice kolejowe posiadały Cukrownia „Częstocice” i Zakłady Ostrowieckie. Linia została także przedłużona do Zakładów Metalowych w Bodzechowie. W 1915 r. z Ostrowca można już dojechać do Sandomierza. Co ciekawe, w 1907 r. podróż ze Skarżyska do Ostrowca trwała około dwóch godzin, a wokół stacji kolejowej powstało w naszym mieście spore osiedle, które liczyło 16 domów i było zamieszkiwane przez 249 osób.
Po wojnie przez Ostrowiec przebiegała linia kolejowa, łącząca Łódź Kaliską z Dębicą. W latach 60. planowano wybudowanie linii łączącej Kielce z Lublinem, prowadzącej przez Ostrowiec. Plany spaliły na panewce. Jednak w latach 70. na trasie ze Skarżyska do Sandomierza wybudowano drugi tor kolejowy i do dziś wielu ostrowczan pamięta, że zarówno na samej trasie, jak i na stacjach pociągi mijały się. Z kolei w 1987 roku linia została zelektryfikowana. W tej dekadzie dworzec gruntownie przebudowano, łącząc jego poczekalnię na piętrze z wyjściem na kładkę i na perony.

Ostatnio udało się wyremontować kładkę nad torami i peron. Na peronie pojawiły się nowe wiaty, ławki i tablice informacji pasażerskiej. Nagłośnienie, ścieżki naprowadzające oraz nawierzchnia o zróżnicowanej strukturze pomagają w poruszaniu się. Na kładce wymieniono nawierzchnię, schody i bariery zabezpieczające. Wszystko oświetlają nowe latarnie pracujące w energooszczędnej technologii LED. Trwa jeszcze przebudowa trasy Skarżysko-Kamienna – Sandomierz. Obecnie największy zakres prac realizowany jest właśnie w kierunku Sandomierza. Zakończenie inwestycji planowane jest na przełom 2023 i 2024 roku.

Od iluż to już lat ostrowczanie upominali się, alarmując przy okazji naszą redakcję, by budynek nareszcie wyremontować… Miejmy nadzieję, że wpis ostrowieckiego dworca na listę ministerialną (Ministerstwa Aktywów Państwowych) przyniesie więc faktycznie jego długo oczekiwany remont.

Print Friendly, PDF & Email

One thought on “Dworzec kolejowy w Ostrowcu Świętokrzyskim wpisany na listę dworców przeznaczonych do remontu

  • 09/08/2023 at 20:41
    Permalink

    Chwała najwyższemu, nareszcie.

    Reply

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *